Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 795 ggr
[Elina07]
0

Förstår mig inte på

Hej!

Såg en annons på Blocket för Cockerpoo valpar för 35.000
Hur är det ens rimligt att ge 35.000 för en blandras när man kan ge 10.000 mindre eller 35k för en hund med stamtavla.

Någon som kan förklara detta varför en blandras är så oerhört mycket dyrare än en stamtavle-hund?

[Tismon]
4

För att det är "designer dogs" och trendigt att ha alla dessa pudelblandningar

Egentligen är de bara blandraser som du själv säger men när de har dessa fiffiga namnet och "anses" få de bästa egenskaperna från varje inblandad ras så blir det attraktivt att skaffa dem

[Elina07]
2

#1: Jaha, då förstår jag.
Då kan jag t.ex skaffa en Labrador och en schäfer och para de (för de är populära hundar) och sälja valparna för 35.000😅 (ironi)

[Tismon]
1

#2: ja, ungefär så 😂 "Schabradorer" som blandningen du nämnde kallas, var dock populära för några år sedan. Nu är det pudelblandningar och bullyhundar som trendar 🤪

Lätt sätt att tjäna pengar

• Redigerat 2022-04-22 23:06 av [Tismon]
Nephi
1

Det jag inte förstår om man vill ha det bästa av två raser och 35k att punga ut varför ställer man sig inte i kö till en av varje ras 🤪

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

[Elina07]
0

#3: Ja heller hur😂
Mina föräldrar hade 2 schabradorer och de var världens bästa hundar.

Samma sak är det med American Bully. 45.000 för en hund😶

[Tismon]
2

#4: Men då kan du ju inte vara trendig!!

#5: Ja american bullys och APBT kan man tjäna kosingar på. För mer än 10 år sedan var det ju en Chihuahua - craze.

För mig är det bisarrt hur hundar, levande varelser, blir "trendigt" pga deras ras. Att man inte kollar på vilka egenskaper man söker i en hund utan bara skaffar det som är populärt… Som om de vore inget annat än mode accessoarer

• Redigerat 2022-04-22 23:28 av [Tismon]
[Elina07]
1

#6: dessa American Bullys jag har sett för 45.000 har stamtavla i deras rasklubb. Ändå rätt bisarrt att ett djur ska kosta en förmögenhet

Karmatarerskanise
0

Dagens fantasisummor är löjliga. Pengakåthet går ut över aveln och hundar med sjukdomar och kass mentalitet ökar.

Inget i avel berättigar priser på 35-50.000 kr. Priset ska spegla antalet ungar, eventuell förlorad inkomst eller komplikationer vid födseln.meriter föräldrarna har, kostnaderna innan och 8 veckor efter valparna föds.
Vissa raser är kända att ge små kullar de brukar vara dyrare.

Men så länge kleti pch pleti går och köper svindyr hund kommer dom fortsätta säljas dyrt. En del köpare är helt ignorant kring hund och köp trots all tillgänglig information. Dom tror att ju dyrare en hund är ju bättre hund är det.

Som tur är verkar intresset svalnat. Jag ser ofta priser sänkas gång gå gång.
Tycker ärligt att det borde finnas regler tex att rasavel som är kontrollerad är dyrast, och blandraser inte får vara dyrare. Dom kostar inte mer att avla fram. Det läggs absolut mycket mindre tid på att verkligen leta efter rätt hund att avsla på. Många gånger blandas raser med helt olika egenskaper och syfte vilket kan ge mycket svåra hundar.

Enligt mig borde renrasiga kosta mellan 12.000 och 25.000.
Blandraser 7-10.000.

Det är me rimligt och aveln återgår då kanske till de som avlar för djurens skull.

Var en som skrev här inne om sin nya hund. Det kom fram att uppfödaren hoppade av skk och avlade oregistrerade. Känd i hundvärzlen just för de makalösa priserna dom tar för sina valpar. 40.000.

Jag frågade varför medlemmen valde en oregistrerad hund dubbelt så dyrt än en renrasig. Han valde henne för hon var så seriös och pengar var inte viktigt.

Praktexempel på okunnig köpare som inte begrep att renrasig är mer än en stamtavla.

hemul
0

#2 Nej. Du måste också se till att de har egenskaper som är önskvärda och göra din nya ras populär. SEN kan du sälja valpar för 35 000!

Jag tycker många poo-blandingar verkar väldigt trevliga, måste jag säga. Men inte så trevliga att jag skulle ge dubbelt så mycket om för en etablerad ras.

• Redigerat 2022-04-23 00:45 av hemul
Heddiz
0

Dom kan sälja dom så dyrt pga att dom säljer till VEM SOM HELST och det gör inte seriösa uppfödare…

Så dom som fått ett nej av en riktig uppfödare eller redan vet att dom inte får köpa ett djur för att dom fått djur förbud i värsta fall eller pga vad som helst - kan vända sig till "såna där" sk "uppfödare" som bara är ute efter pengar..

JAPP!

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

hemul
0

Nja, så tror jag inte riktigt att det är.

Karmatarerskanise
0

#11: tar man fantasisummor är man inte seriös och jag tror verkligen inte de vill annat än få dom sålda.

Bullyn säljs dyrt och har alltid gjort det. Ofta med dålig mentalitet.
En seriös tar inte fantasisummor oavsett ras och är mer engagerade i hundarna än bankkonto.

Heddiz
0

#11: Varför så dyra då?

Och varför köper folk från såna uppfödare när det finns riktiga seriösa uppfödare som är billigare…

För att dom antagligen skulle bli nekade av en seriös uppfödare..

Helt hutlösa priser som dom säljer för så bryr dom sig bara o pengar och kan också sälja till "dom med pengar" som tänker ju dyrare ju bättre och har noll koll när det gäller hund..

The more I love my Dog
"Mark Twain"

hemul
0

Därför att folk vill ha dem. Tillgång och efterfrågan. Och man har skapat en efterfrågan.

Och det finns minsann s.k. seriösa uppfödare som säljer till vem som helst.

De här lite större poo- och doodleuppfödarna är nog lite för smarta för det. De skulle inte kunna hålla priserna så höga om många av deras hundar var problemhundar, vilket de skulle bli om de behandlades illa. Man träffar hundar ute, de är supergulliga, verkar trevliga - man vill ha en. Bra ägare får bra hundar = bra reklam för uppfödaren.

• Redigerat 2022-04-23 01:12 av hemul
Heddiz
0

Jag såg Dobermann valpar för 27000 efter topplinjer..🤔

Utställnings linjer - Undrar hur dom blir…

Men det finns hur många annonser som helst på alla möjliga raser och blandraser till hutlösa priser hmm…

The more I love my Dog
"Mark Twain"

[Elina07]
1

#15: Efter topplinjer med bra resultat och UA på allt hos veterinären, då tycker jag att 27.000 är ett okej pris.

Såg t.ex American Staffordshire terrier kull där ena föräldern hade B, och den andra hade C höfter eller armbågar.
Då kan jag tycka att uppfödare gör så vara för att tjäna pengar.
Det gör mig så jävla förbannad att man avlar och inavlar bara för att behålla en viss färg eller utseende och tänker inte på djuren! Förlåt att jag svär :(
Att SKK skriver: vi värnar om djuren och har kvar på våra uppfödare.
Hur kan man då tillåta en uppfödare att avla på C höfter/armbågar och tillåta 12,5% i inavel? Det är inte att värna och ha krav på uppfödare.

Frågade mina föräldrar om det var såhär när de skaffade hund, men det var det inte :(

Karmatarerskanise
1

#16: förr var hundar mer nyttodjur inte lika högt värderade familjemedlemmar som idag.

Folk har avlat på dåliga hundar i alla tider. Numer finns lagar och regler men det behövs en uppdatering och hårdare kontroll på uppfödare och deras aveldjur så friskare djur blir prio och inte utseende.

• Redigerat 2022-04-23 10:33 av Karmatarerskanise
Draken
1

"Designerdogs" kostar mer för de är SÅÅÅÅ mycket bättre, sundare, friskare etc. etc.

American Bully säljs för 75 k, och det är det värsta jag har sett någonsin tror jag. Men det är SÅÅÅ sunda och friska …Jo tjena ….

American bully finns i 5 olika modeller. XL, Large, small, pocket och Exotic

Exotic modellen" är grotesk .

https://www.google.com/search?q=american+bully+exotic&oq=american+bully+exotic&aqs=chrome..69i57j46i512j0i512l4j0i457i512j0i512l2j0i22i30.6737j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Elina07]
1

#18: Det är inte ens roligt att folk avlar på sådär för att få en "cool" hund.
Varför?!

Karmatarerskanise
1

#19: går något att förstöra kan man räkna med att människan förstör det.
Tyvärr.

Draken
1

#19: Ja säg det. Vissa skall inte handskas med djur överhuvudtaget. Jag har tom svårt för alla hundar med kort eller platt nos i förhållande till storleken, Mops och liknande raser och de är ändå godkända och reggade av SKK.

Jag har gjort mig omöjlig hos väldigt många Beardisuppfödare, då jag har påtalat att de har förstört rasen fullständigt då de har avlat endast på Päls och Exteriör. Jag älskar Beardisen och jag har haft rasen sedan början på 90 talet. Har kvar en hanne nu, men när han har gått bort så blir det ingen mer beardis.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Heddiz
1

#21: Vad synd att Beardisen blivit sönderavlad :((

Min första egna hund var en beardis som var väldigt trevlig och GLAD vovve och föräldrarna likaså..Vi köpte honom 98 så då hade väl inte sönderaveln börjat..

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Heddiz
1

#16: Hur vet du att dom hade UA på höfter/armbågar?

Du kanske läste mer än mig om det var samma :))

Jag reagerade mer på att de var utställnings linjer när dobermann är en brukshund och det är så hundar blir sönderavlade eller delade i bruks vs utställningslinjer !

Jag skulle aldrig köpa en brukshund - Malinois tex som jag har -som kom från utställningslinjer utan då skulle jag hellre byta ras..

Det ska vara brukslinjer där dom går efter det mentala allra först eller enbart..

The more I love my Dog
"Mark Twain"

[Elina07]
0

#23: Det jag menade var att om föräldrarna har UA på HD/ED och kommer från topplinjer, då är 27.000 inte dyrt med tanke på var de kommer ifrån 😊

Såg nu att en Grand Danios kull's förälder har HD C+C och den andra föräldern har HD B+C. Vilket jag har fått veta att det inte är så bra med sådana resultat från veterinär. Rätta mig om jag har fel. Vill bara lära mig så mycket som möjligt :)

• Redigerat 2022-04-23 20:41 av [Elina07]
Heddiz
0

Ja du har nog rätt, men jag kollade igen-kunde inte låta bli 😁 och det står bara bra mh på mamman och att både hon och hanen vunnit på utställningar..men inga brukstävlingar eller något annat?

Det finns dom som inte vill träna så mycket, men ändå vill ha en brukshund och dom kan säkert köpa från en kennel som bara springer på utställningar där hundarna är friska och ett plus för godkänt MH iaf.

Men jag skulle aldrig köpa en utställnings malle när jag vill ha en bruks malle eller ev annan brukshund från bruks linjer för jag vill träna och tävla och ha en hund som har mycket krut i sig och älskar att få jobba..(har faktiskt börjat titta efter valpis-men är liite osäker på vilken ras😊

The more I love my Dog
"Mark Twain"

[Elina07]
0

#25: vad betyder MH?

Heddiz
0

#26: MH betyder mental beskrivning hund.

Det är ett test som används både för att beskriva egenskaperna hos en hund och för ev avel.

Dom har spöken, skjuter m pistol och har alla möjliga saker med för att testa hunden..
sen går ju ägaren med hunden..
Det är kul att se hur hunden reagerar och man kan få icke godkänt MH också.

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Draken
0

#22: Extremaveln började kring 2010-2012. Sedan dess har det bara gått utför.
Det finns fortfarande uppfödare som avlar på sundhet och lynne men de är ytterst få. Vill man ha en sund och frisk beardis idag, så är det säkrast att importera från England är jag rädd för.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Elina07]
0

#28:
På tal om uppfödare som avlar bra, så finns det en kennel som föder upp rakryggade schäfrar :)
Visste inte att de fanns kvar.

Men som du säger så är det tråkigt att om man vill ha en sund och frisk beardis idag så är det säkrast att importera :(

Draken
1

#29: Jodå det finns fortfarande uppfödare som avlar på rakryggade schäfrar, men precis som med Beardisen så är de, tyvärr, ytterst få.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

hemul
2

Ja. Förstår inte riktigt upprördheten över att den här aveln skulle vara "oseriös" när rasaveln ser ut som den gör. Det är ju den som åstadkommit våra sjuka och missbildade raser. Ingen fjäder att sätta i hatten direkt.

• Redigerat 2022-04-26 19:52 av hemul