Frågor om Hund.
Jag är ny här på iFokus! Men jag skulle vilja veta mer om hundar.
Vart vänder du dig för frågor om hundar i 1:a hand?
Uppfödare, sociala medier, böcker, SKK?Om du äger hund/hundar idag, vart kommer den/dom ifrån?
Omplacering, närstående eller uppfödare?Finns det något du har lärt dig av erfarenhet med hund, som du gärna hade velat veta innan du skaffade hund?
Vad tycker du är det bästa med hund?
Och varför passar hund dig bra som husdjur?
(Foto av Christian Domingues från Pexels)
Felicias Husdjur - https://ella.fyriswebb.se/
(Under uppbyggnad)
Vänner och familj, böcker, webben, kurser och utbildningar.
Uppfödare
3.en hel del! Men mycket är erfarenhet man får av att faktiskt ta hand om en hund 😉Det bästa med hund är att ha en kompis som hänger med på allt och är där i vått och torrt.
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Uppfödare, sociala medier, böcker, SKK?
- Söker mest information på nätet samt frågar andra hundkunniga.
Om du äger hund/hundar idag, vart kommer den/dom ifrån?
Omplacering, närstående eller uppfödare?
- Registrerad uppfödare. Väntar även på en rescue från Spanien.
Finns det något du har lärt dig av erfarenhet med hund, som du gärna hade velat veta innan du skaffade hund?
- att man kan må skit när man har valp utan att det är fel på en ;)
- Den ovillkorliga kärleken man får. Det mysiga sällskapet.
Vart vänder du dig för frågor om hundar i 1:a hand? Uppfödare, sociala medier, böcker, SKK?
Jag är inte så inne i "hundvärlden" men jag letar ständigt och flitigt ny information på nätet och ser till att det kommer från trovärdiga källor. Diskuterar även hundar här.
Om du äger hund/hundar idag, vart kommer den/dom ifrån? Omplacering, närstående eller uppfödare?
Från en "uppfödare"
Finns det något du har lärt dig av erfarenhet med hund, som du gärna hade velat veta innan du skaffade hund?
Åh…. Så mycket.
- Om man har fysisk ohälsa är en valp inte särskilt lämpligt utan man skaffar sig då en vuxen hund
- Vara mer petig med uppfödare och ställa högre krav. Jag hade riktigt tur denna gången men nästa gång kanske jag får en hund med höft och ledproblem för jag visste inte vad jag höll på med när jag letade valp
- Endast. Lyssna. På. Vetenskap - och skit i allt som kallar sig hundtränare eller instruktör. Såvida de inte har någon vetenskaplig grund i deras träning så har de inga kvalifikationer enligt mig.
- Hur mycket ansvar det egentligen är med en valp. Man vet att det är mycket men man kan inte föreställa sig exakt hur mycket det faktiskt innebär i praktiken förrän man faktiskt sitter där med ett skrikig piraya-monster som välter omkull allt i sin väg 😅
- Vikten av passivitetsträning. Man får höra om allt som kallas understimulans på valpkurserna men inget om överstimulans.
- Att våga ta plats och faktiskt gräla med människor. Människor som kommer och förstör träningen bara för att valpen är "söt". De kan faktiskt dra åt h*lvete. (Förlåt men blotta tanken gör mig ilsken…)
- Att hundar är individer och inte sätta förväntningar på min hund som är baserade på andra, t ex "detta ska min hund kunna vid x antal månader"
- Att vara väldigt petig med vilka hundar min hund får umgås med
Vad tycker du är det bästa med hund? Och varför passar hund dig bra som husdjur?
Jag har alltid älskar hundar sen så länge jag kan minnas. Hundar är bara så fascinerande. De är så lojala. De är så fantastiska. Och jag är bara lycklig att existera i samma värld med varelser som är så underbara som hundar 🥰
- Redigerat 2022-04-19 15:25 av [Tismon]
Uppfödare, sociala medier, böcker, SKK?
SKK, böcker och uppfödare. I viss mån sociala medier.
Om du äger hund/hundar idag, vart kommer den/dom ifrån?
De tre jag har nu kommer alla från uppfödare. Har dock tidigare haft en del rescues.
En hel del. Men man lär sig mycket efter vägen också 🙂
Hunden är något av det lojalaste jag har träffat på i hela mitt liv,. De är alltid vid din sida, de tröstar dig när du är ledsen, de är jätteglad för din skull om du är glad. Kan inte tänka mig att leva ett liv utan hundar.
Två av döttrarna har dessutom assistanshundar som är deras trygga punkt utanför hemmets 4 väggar.
De hade inte varit där de är idag om det inte vore för hundarna.
1.Vart vänder du dig för frågor om hundar i 1:a hand?
Uppfödare, sociala medier, böcker, SKK? Böcker, bollar mycket tankar med hundkompisar, i vissa fall nätet. Är ju svårt att säga, beror på vad det gäller.
2.Om du äger hund/hundar idag, vart kommer den/dom ifrån?
Båda kommer från uppfödare och nästa blir också uppfödare
3.Finns det något du har lärt dig av erfarenhet med hund, som du gärna hade velat veta innan du skaffade hund?
**Är nog en del saker, men kan inte komma på något direkt på rak arm, gick hundgymnasie när jag skaffade min första egna hund så hade mycket stöd och folk att dela ideer med därifrån **
4.Vad tycker du är det bästa med hund?
**De är min familj, men det bästa med dem är nog alla kul saker vi gör ihop och hur bra de får mig att må trots psykisk ohälsa. Båda är väldigt bra på att lugna ner mig när jag mår dåligt och aussien märker av minsta tecken på ångest från mig och går in i det jag på skoj kallar "servicehundmode". De finns alltid för mig och jag finns alltid för dem. **
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
- Redigerat 2022-04-20 05:46 av Turast
#0:
Eventuellt en kompis eller instruktör; Googlar om det, kollar i en bra hundbok eller frågar på forumet 😊 det beror ju på vad det gäller: Om det är något akut fel på hunden så frågar jag ju en veterinär…
Uppfödare; Nästa valp som jag ska ha ska helst vara från en SKK-Uppfödare
Ja att leva mer i nuet och njuta av alla hundens åldrar, även valp tiden har jag älskat med dom senaste hundarna och att man inte ska krångla till saker med valpar eller hundar…för dom förstår mer än vi tror. och hur enkelt det är att träna hund med rätt "verktyg"och kunskap från bla bra kurser, utbildningar och rätt böcker.
Dom sviker aldrig sin människa och det spelar ingen roll hur jag ser ut eller är!
Jag trivs bättre med hundar än många människor och skulle inte kunna leva utan hund utan att bli totalt deprimerad…vilket jag varit med om ett litet tag innan jag var säker på att jag skulle få en valp-olycklig vändes till lycklig direkt..
Det finns SÅ roliga saker och sporter att göra med sin hund.
Hund passar mig för jag älskar hundar.. Och att jag är hemma hela dagarna pga att vi (min man och jag) inte vill lämna bort dom till nån annan. Jag älskar att vara med mina hundar, gå långa promenader, cykla, att träna hundarna varje dag i det dom älskar, ta hand om dom på bästa sätt..Ge mat, borsta, klippa klor, mm medans dom myser, ge massage.
Sen att man kan tävla med hund i olika sporter tycker jag som tävlingsmänniska är jätte kul och spännande..så länge hunden tycker det är kul!
Dom är enkla att ta med bort eller på semestern var vi än åker…Jag skulle aldrig lämna bort dom för att åka på semester utomlands i 1vecka…Jag har varit utomlands så det räcker..
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"