Dogbelt
Fick upp reklam för denna sida, är väldigt tveksam till design och funktion 😅
Vad tror ni andra om det? Någon som testat?
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Absolut nej.
Sitter och trycker mot mjukdelarna och det ska man indvika.
#1: Instämmer! Jag är faktiskt helt förfärad över att någon ens kommer på tanken att saluföra en sådan produkt. Skulle absolut inte testa den!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Wow… Okej, det fungerar väl för tikar kanske, men för hanar då? Jag menar, vart brukar snoppen sitta på en hanhund?
Sen så för hundar som drar eller gör utfall, ska det då dras åt runt magen, snoppen vid hanhundar, (som har ett ben i sig) bakre delen av ryggen och andra mjuka delar i buken? Det kommer definitivt göra ont och orsaka smärta och obehag på ett helt annat sätt än sele och halsband. Känns inte speciellt genomtänkt i mitt tycke. 😨
För att inte tala om att det ser extremt osäkert ut. Så som den ser ut att vara och sitta är jag övertygad om att min hund skulle hoppa ur den där på ett par sekunder, utan problem.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
"Dogbelt är utvecklat i Sverige i nära samarbete med veterinärer och hundskadeforskare…//"
Har de veterinärerna köpt sin legitimation på nätet? 😦
#4: Kanske hittat dom i flingpaketen? Jag har hört att många personer tydligen fått sina körkort på samma sätt!
Skönt att höra att ni andra har samma reservationer mot design och användning som jag har 😅
Hade inga tankar på att testa den men var väldigt nyfiken på era reaktioner
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Det står på sidan att det där bältet reducerar drag då hunden får mindre kraft från bakdelen. I såna fall så flyttar dom ju bara "problemet" från hundens framdel till hundens bakdel istället? Där massa ömtåliga och livsviktiga organ finns utan något som helst skydd? Magar är ömtåliga.
Jag tror inte att det är orsaken till att bältet reducerar drag. Jag tror att det där bältet skapar obehag och/eller smärta hos hunden när den drar med bältet på och att det då är därför som den drar mindre. När hunden väl har vant sig vid den känslan och obehaget är jag övertygad om att den kommer börja dra igen och riskera att skada bakre delen av ryggen, höfterna, organ och annat inne i magen som det där bältet så kommer lägga vikten på när hunden gör utfall och drar, precis som att hunden riskerar att skada nacke och framkroppen med halsband och sele.
Du verkar bara flytta på problemet från ena änden av hunden till den andra. Hur är det en lösning?
För övrigt så är "hundskadeforskare" ingen titel som jag någonsin hört om eller känt till sen tidigare. En Google-sökning för mig visade endast deras hemsida som det enda sökresultatet på ordet. Det nämns heller inga namn på företag, institut eller någonting som dessa hundskadeforskare samt veterinärer jobbar eller jobbat på, med eller för.
Det är väldigt breda termer och det finns inget sätt att kolla upp validiteten på dessa så kallade hundskadeforskare och veterinärer samt deras kunskaper eller kompetens inom området.
Åh….
Det påminner om hundinstruktören på valpkursen på brukshundsklubben som övertygade mig om att skada min hund.
Eftersom hon var instruktör (dessutom för sbk) så trodde jag på henne. Hon menade då att om man hade ett halsband och ville "avlasta" all press från halsen så skulle man linda kopplet ett varv runt bakre magen.
Skäms att jag lyssnade på henne… Höll ändå på med det där i minst ett halvår. Glad att vovve inte verkat få några större permanenta skador 😕
Har någon av er lagt märke till att produkten helst ska användas på lugna platser utan för många människor och hundar? Alltså, i miljöer där din hund inte är lika benägen till att göra utfall eller dra som en tok vid hundmöten. Kanske är dom rädda att någon ska använda det vid en vältrafikerad väg, hunden tar sig lös och blir påkörd. Genom att ha det där på sin hemsida så kan dom peka på det och säga "Titta, det ska användas i skogen och parker där det inte finns trafik. Det är inte vårt fel att hunden dog." Samt det undvikande svaret om skador som helt utesluter att nämna inre organ.. Det ska dessutom tas av när hunden sitter eller ligger.
"Kan Dogbelt användas i alla miljöer?
-Vi använder det för promenader överallt. Dock, friheten som det ger din hund och dig är antagligen optimal i en lugnare miljö, med färre antal hundar och människor, exempelvis i en park eller i skogen."
"Hur kan ni påstå att Dogbelt är skonsammare för min hund än halsband och sele?
-Dogbelt är utformat att vara skonsamt mot din hunds leder, skelett, hud och muskler."
"När kan Dogbelt användas?
-Det är primärt utvecklat för promenader. Vi rekommenderar att du tar av det när hunden sitter, ligger, åker bil eller på annat sätt inte-promenerar."
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Det var det dummaste jag sett! 😂
#9: Det där har jag också råkat ut för. Jag hoppas verkligen att såna metoder är mer eller mindre utrotade idag men tydligen lever en del av tankesättet kvar. 😠😢
#10: Det missade jag, "snyggt" sätt att friskriva sig från negativa följder! 😐
Det såg inte skönt ut!
Stackars dom som har på sig det där!🙁
#12: Tja… Detta var ju ändå 5 år sedan… 😓
#0: Det ser ut som ett kyskhetsbälte för hanhundar..var min första tanke 🤪
Ursäkta, men vilket jäkla crap!
Avbelastar leder, muskler och skelett med sele och halsband…så hunden har inga leder, muskler och skelett där bak…för att inte tala om den känsliga magen?
Nej just det en hund som drar skulle det där "tortyrredskapet" inte sitta kvar på!
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"