Hundar iFokus

Hundar

Etiketter: beteendevalparträning-och-inlärningaktivering
Läst 288 ggr
Ellen_
0

Övningar självförtroende

Hej, jag har en 9 veckors valp som senaste dagarna har börjat skälla på förbigående och även skulpturer, större stenar osv. Jag vet inte om det är pågrund av osäkerhet eller för att ”visa upp sig” då jag har en 5årig sheltie där jag tydligt kan se på hans kroppsspråk att de gånger han skäller är pågrund av osäkerhet, ska också nämnas att det endast är när främlingar försöker ta kontakt med honom. Vill bygga en bra och trygg grund där valpen vågar och vill ta sig an främmande föremål och övningar och kan känna sig säker i det. Därav undrar jag om någon har tips på lekar/ övningar där hon kan få träna sitt självförtroende och träna på att vara ”modig”. Jag har börjat med skvallerträning fast på bebisnivå och belönar när hon är tyst när någon passerar och även all kontakt med mig (när hon är tyst). Sedan åker vi iväg till nya ställen och bara sitter och tittar en stund för att träna på nya miljöer utan att behöva gå allt för långt. Även min äldre hund skulle må bra av bättre självförtroende så tar tacksamt emot om ni har tips och övningar som utmanar men samtidigt får hundarna att känna sig nöjda med sig själva. Gärna som kan anpassas i svårighetsgrad och kan lekas fram för att inte överväldiga valpen. Jag funderar på skrammel i form av godis i petflaskor men det är ungefär så långt jag kommit. Vi har troligen valpkurs bokad som startar när hon är 13 veckor men jag älskar att träna och jobba med problemlösning och vill som sagt bygga en så bra grund som möjligt så vill ta i problemet innan det blir för stort. När någon hälsar blir hon glad och är framme och visar inget reserverat beteende. Försöker att välja vilka som får hälsa men det är svårt med en liten valp där människor inte frågar utan rusar fram. Har en väst beställd med ”stör ej, vi tränar” för att hjälpa både mig, äldre hunden och valpen och förhoppningsvis ge mig mer kontroll över omgivningen. Om ni haft liknande problem med valpar får ni gärna berätta hur ni resonerade och resultatet av vad ni gjorde!

Mvh Ellen

timpo2
0

Lekparker!

Olika ytor, underlag, ljud, lukter, färger, utrymmen, hinder.

Vår omplaceringshund hade väldigt lågt självförtroende när vi fick hem honom. Att öva i lekparker har hjälpt till med engagemang, tillit, reaktivitet, berikning och självförtroende.

Se till så att lekparken välkomnar hundar bara och tänk på att inte låta valpen hoppa eller klättra, kanske uppskattas om ni är där när det är mindre barn där.

Kalli
1

Blygerhundar. Tror det kommit en valpbok nu också.

Heddiz
1

#0: Jag har inga liknande erfarenheter av valpar som varit osäkra eller skällt på det viset..
Men jag tänkte på att valpen kanske är överväldigad och därför skäller…den är ju bara 9 v och du har redan åkt till andra ställen och gått är och för att bara sitta och titta, människor hälsar på den varje? dag , osv.
Det kan ju bli för många nya intryck för valpen så den blir överväldigad och då kan dom reagera på olika sätt..

Låt inte alla människor hälsa på valpen..du ska inte behöva ha någon skylt utan säg bara ifrån för jag tror att den har börjat skälla på folk i vissa situationer är pga att alla människor som kastar sig på valpen (typ) och hälsar vare sig valpen verkligen vill det eller inte..
Det kan ibland se ut som om en valp vill hälsa när den egentligen är osäker och säger (med kroppsspråket) att jag är snäll så gör inte illa mig med viftande svans och låg kroppshållning.
Jag har tagit det lugnt med så små valpar och i princip bara lärt känna dom och börjat med att skapa en bra relation och dom har först fått hälsa på vänner och släkt med/utan hundar hemma eller borta vid ca 9- 10 v ålder…
Det sa även uppfödaren (där dom börjat socialträningen lite smått) att "dom första 2 v så bör ni lära känna varandra, skapa en bra relation som prio ett"
Sen kommer det mesta naturligt där man låter valpen följa med överallt förutom valpkurser och liknande som är bra träning, men jag tycker inte man behöver stressa med det.

Saker som stärker hundens självförtroende är bla berikning och aktivering (som också kan vara en berikning) -så länge inte hunden blir stressad och kör FÖR mycket för den hunden då berikning är väldigt individuellt från hund till hund) tex så är det en berikning för mina hundar att få vakta lite vilket jag inte tror passar en sheltie..Men dom får sällan vakta..det är bara under skyddsträning.
Dom får även göra annan berikning som ger utlopp för jaktbeteendet vilket passar alla hundar som spårning, sök och nosework och så kör jag mycket lydnad som ger utlopp för deras stora lust att samarbeta med föraren..
Berikning ska alltså ge utlopp för medfödda beteenden och hunden ska gilla det..
Dom får också mycket berikning i skogen typ gräva, hoppa och balansera, osv.
Du bör alltså hitta det som är bra för just din ras och individ..så jag skickar med 2 länkar..

Annars är ju balans träning på boll/kudde och andra saker som stockar, stenar och agility (bara gå balans hindren och liknande med valp) bra för självförtroendet..
och låta valpen (hunden)gå på alla olika sorters underlag är bra allt från olika skogar till plåttak (på backen)- som vissa kan tycka är läskigt (mina hundar bryr sig inte om vad det än är för underlag och det är det du bör sikta på) ..

börja med spår, nosework som gör hunden självsäker och att den känner sig duktig -vilket jag rekommenderar. Och Tävlingslydnads moment- då får du en hund som är väldigt följsam…nästan FÖR föjsam 😂 Jo det är sant min ena hund har blivit för följsam i vissa situationer..
Det finns mer berikningsformer - och aktivering kolla här -
https://www.modernadjurforsakringar.se/blogg/aktivering/berikning-for-hunden/
https://www.modernadjurforsakringar.se/blogg/aktivering/

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Genom berikning kan vi hjälpa hunden att få utlopp för sina medfödda beteenden. Vi ger exempel på några olika typer av berikning.