Hundar iFokus

Hundar

Läst 321 ggr
Garm
0

Hundfoder: Tello Bas eller Magnussons Vuxen/Ekologiska?

Sitter här och försöker hjälpa en vän navigera i foderdjungeln. Det är så att hon letar ett svenskt hundfoder, torrfoder specifikt, som har kort innehållslista, inte för hög proteinhalt och räknas som ett bra foder.

Jag har erfarenhet av några stycken och tycker att Magnussons (både vuxen och ekologiska) är det bästa av de jag testade till min dåvarande hund. Jag rekommenderade dessa foder till henne och hon visade då mig ett annant foder hon hittat som passar in i kravlistan: Tello Bas. Ett foder jag jälv inte har någon erfarenhet av, eller ens visste fanns.

På papperet verkar det ju bra, så jag undrar om det någon här som testat Tello Bas och har lite insikt i hur fodret verkligen fungerar? Kanske har ni t o m testat båda fodren och kan jämföra direkt?

Jag undrar även lite för min egen skull inför framtida hundinförskaffande :)

Draken
0

Har inte hört talas om Tello Bas . Och då har jag sökt runt endel på torrfoder med mindre protein.

Jag blev tipsad om Magnussons foder när jag letade efter ett bra , svenskt, foder ,till min gamling.

Han kräks endel och jag blev rekommenderad att prova Magnusson som är ett luftigt foder med mindre proteiner

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Heddiz
0

Jag har testat Magnusson, men tyckte inte det var bra (dom blev lite dåliga i magen av det) och en av mina hundar gillade inte fodret heller..

Började med att ge dom färsk mat istället + ett spannmåls fritt torrfoder..som heter Orijen och det är stor skillnad..

Man behöver inte ge så mycket av spannmålsfritt torrfoder heller så det är väldigt drygt…

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Draken
0

#2: Ok. Ja jag har aldrig testat Magnusson innan. Har inte hunnit köpa hem än heller. Kanske skall se om någon av mina hundvänner kör det fodret så jag kan testa det på min gamling 🙂

Han äter Doggy Proffesional Sensitiv just nu. Funderar på att börja med Senior till honom.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Garm
0

#1:
#2:

Magnussons har jag själv testat och det fungerade bra på min hund, men det är ju så individuellt hur foder fungerar.
Synd att det verkar vara så få som hört talas om Tello, det blir svårt att göra sig en upfattning om det innan man testar då :)

Färskfoder vore ju ett alternativ om det inte var så att det inte är möjligt för min vän, tyvärr.

Orijen är inte heller ett alternativ, även om det är bra, för det är inte svenskt. Hon vill väldigt gärna ha ett svenskt foder som uppfyller hennes övriga krav. Det finns inte så många att välja på egentligen, hon måste förmodligen testa båda fodren själv till sin hund för att få reda på vad som är bra för just hennes hund.

panini
0

Jag själv ger Magnussons vuxna till den ena hunden och är mer än nöjd med det (finare i pälsen, finare tänder, mindre dålig i magen än han varit på andra foder, osv).
Ett av de foder jag kollade upp när jag letade nytt foder var Tellos, men det gick bort direkt; två av dem första ingredienserna är spannmål så det förklarar en del om vad det är för foder.

Garm
0

#5: Ja, Magnussons är bra tycker jag :)
Tello Bas är ju väldigt billigt också, utöver att första ingrediensen är fullkornsvete, och det ger ju lite "skräpvibbar" tyvärr.

Får delge era erfarenheter till min vän och se vad hon tycker om det hela.

[Tismon]
0

Jag brukade ge mina vovvar Magnussons. Min terrier blev riktigt fin i pälsen och mådde hur bra som helst. Min labbe blir tyvärr konstant jättelös i magen och äter mer bajs (han verkar försöka äta sitt egna bajs när han går på vissa foder, antagligen näringsbrist eller något liknande). Så det är verkligen individuellt hur olika hundar fungerar på foder

• Redigerat 2022-04-11 12:16 av [Tismon]
Lona
2

#7: Precis samma här faktiskt, terriern blev fin på Magnusson men labben började äta skit. Tassarna blev sämre också. 😉

TS, många är ju förtjusta i Standardt även om jag personligen tycker att det är ett av de sämsta foder mina hundar har ätit. Totalt katastrof för att vara ärlig, då har jag ändå testat flera gånger på olika hundar.

Ett annat svenskt foder är Halla, rimlig prisklass och det finns flera olika sorter. Inte så kort innehållslista kanske men jag ser ingen fördel med att den ska vara så kort som möjligt. Det är förvisso mycket "krafs" i många foder men det kan ge ett bättre innehåll än ett foder med få ingredienser.

Carrier är också ett ok märke även om jag inte har testat det.
Alggutten är också värt att kika på.

Tello Bas är ju, sett till innehållet, ett ganska mediokert foder men det kan ju funka bra för en del hundar.

Så himla svårt det där med foder och visst kan man lusläsa innehållsförteckningar och vad andra rekommenderar - men till syvende och sist så är det bara att prova vad som passar ens egen hund. Däremot kan man naturligtvis få en fingervisning av att "snoka runt" på nätet efter andras erfarenheter, om inte annat så vilket foder man borde börja med att testa. 👍🙂

Widforss har för övrigt flera av fodren som är nämnda ovan. De brukar ha bra priser och snabb service, dessutom har de ofta olika erbjudanden. (Jag vet att jag ofta tipsar om Widforss, det är inte förtäckt reklam utan jag tycker helt enkelt att de är bra!)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Webbshop med fri frakt till hela Sverige! Bra priser och stort sortiment. Jakt och Friluftsliv sedan 1729
Garm
0

#8: Standardt ska jag föreslå, men tror hon testat det redan. Är dock osäker på den punkten just nu. Ska även höra om hon tittat på Halla, Carrier och Alggutten. Tack för tips!
Carrier gick min egen hund jättedåligt på, ganska fadd päls och avföring som stank något fruktansvärt, men det kan ju funka jättebra för andra hundar.

Tack för tips om Wildforss också, det är en sida jag missat :)

Maleficum
0

#7 #8 så lustigt! Vår labbe hade problem med magen som valp (lös ofta) men efter att vi börja med Magnusson fick hon plåtmage! Fick jättefin päls hon ofta fick beröm för.

Så verkligen individuellt vad som funkar för ens hund!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Heddiz
0

#4: Det finns ju våtfoder också som är riktigt bra nu för tiden…jag glömde bort 😄att jag ibland ger mina hundar spannmålsfritt våtfoder också…

Jag varierar maten ganska mycket till mina hundar och dom tål det mesta..
Mina hundar har från när dom var 6-veckor blivit vanda att äta allt möjligt som tex älg/rådjursklövar, råa kycklingar, nötstrupar, märgben, vom = är nog det bästa jag gett/ger mina hundar) förutom brosk och ben och igen SPANNMÅLSFRITT torrfoder och våtfoder..
Innan jag började barfa (vilket var precis 20 år sen:) så pluggade jag hund näring och nutrition och hur man ger egen mat eller BARF som det kallas och en period så gav jag i princip bara barf..
Dom mådde bra av det, men det kan vara svårt om man inte vet hur mycket man ska ge av varje ingrediens.. Sen måste man ha plats i frysen och så tar det längre tid att Barfa… Men nu när det har fattats frysplats för hund mat så får dom en blandad diet..
Tills vi får hem en större frysbox..
Men man bör nog både veta hur man gör (hur mycket kött, fågel, fisk, bär, frukt, grönsaker, mineraler, osv) man ska ge OCH gilla att "laga mat" till sina hundar om man ska ge dom en barf diet

I alla fall så såg jag att Magnusson hade börjat sälja spannmålsfritt eller den heter "Grain free torrfoder/Magnusson ..Vilket jag inte testat för jag visste inte om att dom hade börjat med SMFTorrfoder och en annan är Granngårdens SMFTorrfoder som här-
https://www.granngarden.se/hundfoder-granngarden-spannmalsfritt-13-kg?utm_source…mycket kött med bär, omega 3 +6, osv men det är mindre protein i alla SMFTorrfoder dom ligger på mellan 11 - 24% protein bara, men med mycket bra produkter, vitaminer och mineraler som ger rätt energi som hunden lättare tar upp i kroppen så det blir att hunden inte behöver så mycket mat..
Mina ska ha ca 2 dl på 23 kg - jämfört med vanliga Magnusson tex som dom skulle ha ca 3-4 dl av..Det är kanske lite dyrare än vanligt torrfoder, men i längden blir det billigare..

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Svenskproducerat torrfoder med hög smaklighet och smältbarhet för unga och vuxna hundar. Passar utmärkt till känsliga hundar då det är helt spannmålsfritt.
Garm
1

#11: Tack för ditt svar. Barf har hon inte tillräcklig kunskap för säger hon, så vågar inte ge sig på det. Hon har tittat på Magnussons spannmålsfria och tycker att det lockar lite, men Magnussons Light ser bättre ut rent proteinmässigt. Granngårdens som du länkade har tyvärr för hög proteinhalt. Proteinet bör inte ligga på mer än max lite över 20% för att fungera väl för hunden det gäller. Det är en hund med lite njurproblematik, så för hög proteinhalt fungerar inte.
Ser dock att Granngården har ett foder med 20% protein, men då är det inte spannmålsfritt vilket fodret inte måste vara för hunden i fråga, så det fodret kan vara av intresse.