Hund med magproblematik
Hej,
Skulle vilja höra om någon här inne har någon erfarenhet av hund med magproblem.
Vi har stora problem med vår hund, 1 år, som matvägrar. Han har diarré till och från som inte verkar vara kopplat till maten han äter då magen i perioder är bra.
Han sover väldigt mycket om dagarna, blir trött under promenader och känns lite loj men kvicknar ibland till och är som vanligt. Han äter som sagt väldigt dåligt och det som oroar mig är att om jag ger han skonkost så matvägrar han och börjar då istället spy galla. Jag har testat försöka ge han fortiflora utblandat med a-fil eller mjukost men han vägrar äta det med. Han äter endast om jag leker i han maten - tills han inser att han blir ”lurad” och märker att det inte är godis.
Vi har tagit blodprover och han ligger lågt i bla b12 och ska testa och se om han kanske har addison.
Han har även tidigare testat positivt för giardia men tidigare veterinär gjorde ingen uppföljning.
Någon som har haft liknande problematik
och hur kom ni tillrätta med problemen?
Känner mig så desperat just nu då det känns som det aldrig blir bra.. 😭
Min lilla chi (16 veckor) har haft bekymmer med magen. Jag körde uteslutningsmetoden på honom, och det visade sig att han inte tål kyckling. Nu ger jag honom ett foder helt fritt från kyckling eller kycklingprodukter, och nu mår han bra.
Har du provat färskfoder eller annat blötfoder till honom ?
Sience Diet (veterinärfoder) har ett blöt/färskfoder just för hundar med krasslig mage. Det är ett rätt dyrt foder men det kan vara värt det om man slipper veterinärkostnader
Ja, eller vi har vid förra ”episoden” kommit fram på att han reagerar på lax/fisk (diarré) samt även vad vi tror spannmål, då han i samband med intag av godis innehållande detta får ökat ögonsekret och blir röd i öronen. Så nu ger vi han endast ”ren” mat/godis.
Vi har testat rätt mycket foder - kanske är det också en del i problematiken men jag har känt mig så desperat för att förhindra kräkningar/illamående.
Det vi testat är:
- alla musch/vaisto varianter
- alla vom varianter
- purina allergi foder
- Royal canin allergifoder
- royal canin gastro foder
- brit lamb and rice
- alla Buddy per Foods varianter
Går inte lura i han ovan mat då han spottar ut maten direkt. Vi har testat ”vänta ut” honom och tagit bort maten efter 15 min men han äter ändå inte.
Det enda vi får i han nu är frystorkad vom fullfoder. Men får endast i honom det under lek/träning.
Ni får börja med att testa för giardia igen. Den kan vara väldigt svår att bli av med. 3 dagars insamling av avföring som förvaras i kyl och skickas in måndag-onsdag.
HAr du testat att helt utesluta kyckling i din hunds foder? det är mer hundar än man kan tro som inte klarar kyckling, vilket är rätt dumt då det är sååå mycket foder som innehåller kyckling, vid dessa tillfällen måste man också utesluta kycklingfett/kycklingolja och även i vissa fall ägg.
Det är fåtal foder som inte innehåller dessa, och jag har hittat 3 foder som inte innehåller det ELLER fisk som din eventuellt är känslig emot.
Doggy proff Skonsam
Nutrima health digestion
Wolf of wilderness Rough storms
Doggy prof blir min fortfarande kladdig i magen av så den har vi strukit helt Nutrima och Wolf of wilderness är monoproteinade och innehåller endast ankprotein, ankmat är det som funkat absolut bäst på min.
Giardia bör ni kolla in mer på och se om det fortfarande finns där inne. annars så finns det en sjukdom som heter Hypotyroidism hos hund.
Vilket helt enkelt är nedsatt sköldkörtel funktion
Mer ovanliga/ospecifierade symptom på det är nämligen trötthet, matvägran, "åldrande" (dvs att hunden verkar äldre än den faktiskt är) beteenden och även i vissa fall diarre och Kräkningar, det kan vara värt att kolla upp då det kan bli riktigt farligt för hund, och det kan triggas att kycklingprotein i hundmaten.
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
#3: Ja vi har beställt hem test via kolla masken som vi ska skicka in. Dock har jag förstått det som att giardia inte alltid syns vid prov utan utsöndras enligt min veterinär i större utsträckning om hunden utsatt för tex stress 😭
#5: Det stämmer. Jag fick själv hem en valp med giardia. Vi gjorde många tester första året.