Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 249 ggr
[Elina07]
0

OT - Är hunden varg?

Hej!

Läste en tråd att en hund är inte en varg. Hur bra stämmer det?
Jag har alltid fått veta att en hund härstammar från vargen.
Jag har kanske fel.

Rättar mig så jag inte sprider "Misinformation"

Mitchika
8

Hunden härstammar ursprungligen från vargen, ja, men hundar är inte vargar längre. Det har dom inte varit på många tusen år.

Det blir galet när människor jämför hundar med vargar för att rättfärdiga hårda, våldsamma uppfostrings och träningsmetoder och ofta görs detta med grund från en föråldrad, felbevisad forskning om vargar som gång på gång dementerats av experter inom hundvärlden. Inklusive personerna som först genomförde sagda forskning.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

TatsuOni
2

De härstammar från vargen. Men kan du titta på en Chihuahua och säga att det är en varg? Knappast. Det var många generationer sedan hundar var vargar.

Det är också därför det går väldigt fel när folk tror att man kan korsa hund och varg och hålla som tamdjur (tack och lov inte tillåtet i Sverige). Vargar beter sig annorlunda och har till stor del ett annat "språk" än en hund.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[Elina07]
0

#1: Okej, tack så mycket :)

Att jämföra vargen med hunden för att kunna använda hårda metoder till träning är helt galet.
Hoppas jag inte missförstod det du skrev :)

Det enda jag vet man kan jämföra hunden och vargen med är att båda äter kött och har instinkter kvar.
Rätt eller fel? :)

#2 Ja, man kan inte tro att alla hundraser härstammar från vargen långt tillbaka.

Men man får ha en American Wolfdog om den är mer än 5(?) generationer bort.
Det är därför som jag har läst om AWD (American Wolfdog) inte är en första hund och man ska ha en "hage" som är rymningssäker för dom kan gräva.

TatsuOni
1

#3 Ja, men även om man kan ifrågasätta redan där hur lämpligt det är att hålla en sån hund, så är det stor skillnad på en som har ännu mer varg i sig.

Sedan så finns det t ex herdehundar också, som inte heller ska hållas av nybörjare eller i t ex en lägenhet.

[Elina07]
0

#4: Ha en AMD är inte lämpligt, det håller jag med om.
Är det inte så att en hund med mer varg i sig är "farligare" ?

TatsuOni
1

#3 Hur menar du med instinkter? 🙂

Parningsinstinkter har väl alla djur.

Jakt? Finns i princip inte i vissa individer och ovanligt i vissa raser. Starkare i andra.

Vallning är en instinkt i vallhundar. Men jag skulle väl inte säga att det är en typisk varginstinkt.

Att skydda sig själv och sin flock? Också skillnad mellan raser och individer.

TatsuOni
0

#5 Ja. Det har ett annat kroppsspråk m.m, är i grunden inte lika domesticerade och chansen är större att de attackerar en människa, än en hund som är avlad i tusentals år för att passa oss människor.

• Redigerat 2022-04-04 18:37 av TatsuOni
[Elina07]
0

#6: Med instinkter menar jag att hunden har mer varg i sig. Gud va svårt det är att förklara i text, men jag ska försöka förklara så bra jag kan.

Med instinkter menar jag att hunden har mer av vargen. Jakt instinkter. "Vilda" av sig.

Jag ska läsa på en AWD uppfödares sida innan jag uttalar mig mer.
Vill inte sprida felaktig information

Mitchika
3

#3: Om man vattnar ur det rätt ordentligt så ja, då är det väl en okej jämförelse. Men vargen har helt unika instinkter jämfört med en hund. Att vissa hundar vill jaga, det är en instinkt från vargen. Att vissa hundar vill valla, även det är i grunden ett jaktbeteende som kommer från vargen.

Det finns hundar som inte vill jaga och saknar jaktinstinkt helt. Det finns gott om hundar som inte vill eller kan valla. Det finns hundar som är allergiska eller utvecklar allergi mot köttprotein och det är inte vargar. En varg som saknar jaktinstinkt, inte kan delta i jakt ordentligt och är allergisk mot deras basföda lär inte bli långlivad.

Vargar har till exempel instinkten att lämna sin födelseflock och ge sig ut i jakt på en partner för att bilda egen flock, skaffa egna valpar och ett eget revir när dom närmar sig två års ålder. Den instinkten har inte våra hundar kvar och den instinkten kan bli en riktig mardröm när det kommer till varghybrider, om dom ärver den instinkten.

Vargar markerar instinktivt sitt revir för att visa att här bor vi, håll er borta. Våra hundar har inte kvar den instinkten alls, utan vi tränar dom att kissa utanför sitt revir. Även detta blir en mardröm för varghybridsägare om deras varghybrid vill markera sitt revir, för då är det snudd på omöjligt att göra dom rumsrena. Dom ska kissa inne i huset, på tomten och precis runtom där "flocken" håller till. Inte ute på promenad som våra hundar gör.

Maleficum
4

Hund härstammar från Varg (för ca 15000 år sen och var första djuret som blev domesticerat) men är inte längre en varg. Precis som att våra kor härstammar från uroxar men det finns väl ingen i denna värld som skulle börja likställa en ko med en uroxe? Precis som att ingen jag hört har jämfört våra grisar med vildsvin på det sett vi gör med hundar och vargar.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Elina07]
0

#9: Ja, precis.

Vad är skillnaden mellan en varghybrid och en wolfdog?
Är det densamma? :)

Jillyana
1

Hittade detta med en snabb googling: Vargen blev tam under den senaste istiden, för minst 15 000 år sedan om inte ännu tidigare. En del av bevisen tyder på att vargen tämjdes flera gånger om runtom i Eurasien

Vilket innebär att det är 15 000år med avel på lugna, sociala, säkra och "nyttiga" djur. De är fortfarande tillräkligt nära besläktade för att para sig med varandra men skillnaderna är så pass stora att det går knappt gämföra.

Här är också en länk till olika skallar, en på varg och sedan några hundraser för att gämföra :D https://external-preview.redd.it/XubLYhFxv7z_yBEshNYy9WznAp5xWTE9k49i_Q4t0AI.jpg?width=640&crop=smart&auto=webp&s=640147ba6b5e18f1bfe2aa03fc2a23ed80481eb9

Maleficum
3

#3: Hundar har faktisk utvecklat enzymer som bryter ner kolhydrater som vargar helt saknar (då hundar behövts anpassa sig till att äta en diet som liknar människans).

En varg har vissa instinkter och beteenden för tex jakt. Sen har vi människor avlat på delar av dem beteendena för att få de olika kategorier av hundar vi har idag tex vallhund, stående fågelhundar, apport hundar, jakthundar mm. Man har helt enkelt avlat så delar av beteendena blir kvar medan andra "stängs av" (som vallhund har ju "starten" av jakt med att smyga sig på "bytet" men sen har resterande delar av jakt sekvensen "stängts av" (så de inte attackerar och dödar djuren de ska valla).

Dessutom har vi avlat hundarna för att inte mogna utan behålla mycket av sin valpighet och leklust även när de blir äldre.

Det kan ju även göra det lite knepigt när man korsar olika raser med väldigt skilda grundbeteenden.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Elina07]
2

#13: Det med enzymer visste jag inte.
Bra att jag fick lära mig något nytt.

Mitchika
3

#11: Nej. Varghybrid är en korsning mellan varg och hund. Avkomman mellan en varg och hund klassificeras som en varghybrid och det gör dess avkommor också fram tills femte generationen, har jag för mig. Förutsatt att varghybriden fortsätter att korsas med hundar, vill säga. Det ska vara fem generationer från dess att vargen korsades in med hunden för att hunden ska vara laglig att äga i Sverige, om minnet inte sviker.

American Wolfdog är för det första ingen godkänd ras i Sverige, utan är därmed en blandras som folk påstår har varg i sig. Hur sant det är eller inte är svårt att säga, just eftersom att det inte finns någon dokumentering. Innan American Wolfdog kom så fanns det huskylinjer som påstod sig ha si och så många procent varg i sig. Hundar med några procent varg i sig har alltid varit extremt populära hos vissa människor för att det är lite som en statusgrej att kunna säga att ens hund har några procent varg i sig.

Första hundarna inom blandningarna för American Wolfdog parades säkert med varg av någon anledning för att personerna som gjorde det förmodligen hade en tanke bakom, men det går inte att bevisa över huvud taget att en American Wolfdog har varg i sig eller om den bara är en ordentlig korsning mellan olika Husky-varianter och schäfrar, till exempel.

Även om dom allra första American Wolfdogs var varghybrider så har deras avkommor fortsatts att paras med hundar för att få bort mer och mer varg ur dom och göra dom till mer och mer hund igen.

Nephi
2

#6: Valla, spåra och döda kommer från vargen frånbörjan, i vargflocken har individerna uppgifter som dem ”är bättre på” än övriga flocken. Några är bäst på att spåra upp bytet, några på att omringa och hålla bytet (valla) och sen några som är bättre på att fälla bytet. Människorna har sedan under domesticeringen linjeavlat och förädlat dem egenskaperna för att få fram urfäderna till våra jakt och vallhundar vi har idag ☺️

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

[Elina07]
1

Tack för alla som svarade!
Fick nu flera bra svar som jag kan föra vidare (ge folk information om de frågar)

[Tismon]
4

Du har fått många bra svar. Jag gissar att du reagerade på min artikel? :)

Bara för att djurarter härstammar från något så innebär det inte att de är samma art längre. Det vore som att säga att vi är urapan som vi härstammade från.

Alla djur har instinkter mer eller mindre, det har faktiskt vi människor också och våran är ofta det man kallar "magkänslan". Bara för att vi har magkänsla så innebär det inte att vi är apor för det.

• Redigerat 2022-04-04 19:33 av [Tismon]
TatsuOni
2

#17 Jättebra att du ställer frågor och vill lära dig saker! 😁 Man kan lära sig så mycket här på iFokus! 😎

[Elina07]
1

#18: Ja, precis 😅