Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 362 ggr
anonympajas
2022-03-26 12:41
0

Torrfoder

Hejsan! Jag skulle vilja byta mat till mina två blandraser, ca 10 kg båda och 3 o 6 år gamla. Den ena mest bichon havaneis och den andra lhasa apso / pudel.
Bichonen äter inte frukosten och verkar nästan äcklad. Vad har ni för tips? Ska man byta foder helt, lägga till något? Kanske lägga in lite färsk foder (kallar man det så?🙈) Så blir han mer taggad? Eller byta torrfoder helt?
Den andra hunden är ibland lite lös i magen, något jag också tänker kan handla om maten?

Har har 0 koll på foder så behöver helt enkelt hjälp! Hur ska ett bra foder vara? Hur stor del protein osv?
Ej mina hundar utan familjens, där pappa är vegan och jag skulle nog inte få gå över till helt färskfoder med kött osv osv, så det behöver jag inte tips på utan torrfoder!!

Nephi
2022-03-26 13:13
0

Vad får dem för foder idag? :)

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Draken
2022-03-26 16:50
0

#0: Samma fråga som ovan.

Angående att den ena är lös i magen till och från blev jag varse på. Två av våra hundar har varit "kladdig" i magen till och från. Vetten har inte hittat något fel på hundarna,. Vi kliade oss i huvudet och funderade, till en bekant frågade om hundarna fick ett foder som innehöll kyckling i en eller annan form . Ja det får bägge två, så vi blev tipsade om att ge ett foder som inte innehåller kyckling alls.

Nu har de inga problem med magen. Tydligen så är det rätt vanligt att hundarna kan reagera på kycklingprodukter i maten.
Se om du hittar ett foder som inte innehåller kyckling, och prova det.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Heddiz
2022-03-30 18:22
0

Det bästa man kan ge sin hund är BARF eller Färskfoder ..
Ev blandat med spannmålsFRITT torrfoder..

Blanda INTE vanligt torrfoder med BARF eller Färskfoder..
vilket ger obalnser i näringsupptaget

Eftersom ni inte vet så mycket om mat till hund så vore nog det bästa FÄRSKFODER med allt i ett rått kött/fisk, osv + malda ben brosk och grönsaker och bär..
Det mår dom allra allra flesta BRA av och är bra för känsliga magar , hudproblem, lederna osv..

Jag har gett mina hundar BARF eller färskfoder sen 2000 och ingen av mina 8 hundar har haft ngr problem…och alla har blivit gamla för sin ras och storlek- stora hundar runt 14 -15 år.
Kolla själv men jag rek Mush https://www.mushbarf.com/sv//

BARF - Biologiskt anpassad rå föda Förkortningen BARF står för Biologically Appropriate Raw Food (Biologiskt Anpassad Rå Föda) eller Bones And Raw Food (ben och rå mat). Den australienske veterinären Ian Billinghurst, som gav ut boken Give Your Dog a Bone 1993, anses vara BARF-utfodringens upphovsman.

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Vi på MUSH vill ge alla hundar möjlighet att äta bättre mat - mat som är färsk, ren, oprocessad och fri från tillsatser och onödigheter. Mat deras kroppar är skapta att äta, mat som bygger upp och stärker, ger energi och matglädje. Precis sån mat tillverkar vi i vår fabrik i Jakobstad i Finland. Vi tror att råfoder är det bästa du kan ge din hund, och vi vill att mat ska vara en källa till hälsa, glädje och livskvalitet.
Draken
2022-03-31 11:38
0

#3: Jag växlar Vom och hundemat med torrfoder på mina nu, och det fungerar bra. Men alla har ju inte möjligheten att förvara fodret , det finns helt enkelt inte plats.
Just MUSH har jag inte provat, men jag har fått goda rekomendationer på att prova det fodret.

Klass har inte mina hundar klarat av alls.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Heddiz
2022-03-31 23:39
0

#0:
Ursäkta , men jag Missade din sista kommentar om att du inte ville ha tips på färskfoder…

Vilket enligt mig är bäst, men jag ger även lite spannmåls fritt torrfoder tillsammans med Färskfoder..eller barf någon gång..tex som sök godis osv
Vilket är mycket bättre än vanligt torrfoder!
Det går bättre ihop med färskfoder - om du ger det
I hundens mage skapar Färskfoder speciella syror i magen som är jätte sur vilket gör att dom kan smälta brosk och vissa ben helt enkelt.
Vanligt torr foder tar bort en del av den syran i deras mage, så då kan det hända att dom inte kan smälta ben lika bra.
Men det beror självklart på hur mycket torrfoder man ger och lite andra saker--jag ska inte skriva en uppsats😁

Ett Spannmålsfritt torrfoder jag tycker är bra är FOURFRIENDS och det nedan finns från 3kg och upp till 12 och 17kg..Sen finns det andra att välja mellan..

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Heddiz
2022-03-31 23:46
0

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Handla FourFriends Grain Free Salmon från FourFriends hos oss på Tinybuddy. 🛍️ Snabba leveranser från vårt lager i Sverige. ⚡ Betala säkert med Klarna. Leverans med Instabox, Budbee, EarlyBird eller Postnord. Kundtjänst via chatt, mail eller telefon. 30 dagars öppet köp. Över 250 000 nöjda kunder.
Viktorhägglund
2022-04-29 01:40
0

Jag har en Bichon havanais som älskar tasty Duck bites från buddypetfoods (efter att ha misslyckats med många andra foder). Min vän hade liknande fråga som dig och hittade det bästa torrfodret för sin hund här: [https://www.petbud.se/basta-hundfodret-hundmaten-for-sma-hundar-bast-i-test/]()

https://www.petbud.se/basta-hundfodret-hundmaten-for-sma-hundar-bast-i-test/

Hoppas det hjälper!