Hundar iFokus

Hundar

Etiketter: hÀlsaraser
LĂ€st 1386 ggr
Draken
3

Hundraser och avel 🩮🐕

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har funderat ett tag nÀr jag lÀst olika trÄdar om hundraser. MÄnga hundraser Àr sönderavlade för att man vill ha fram en specifik pÀls, nos, fÀrg etc.

Hur Àr det med era erfarenheter av olika raser, har eller har ni haft en ras som har blivit sönderavlad under tiden ni har har/har haft rasen ??

BerÀtta gÀrna vilken ras det handlar om och pÄ vilket sÀtt rasen har blivit sönderavlad.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. LÄnghÄrig Chihuahua

Kennel Teiashis

Draken
2

Jag har haft Bearded Collie sedan början pÄ -90 talet.

Beardisen À, frÄn början, en arbetande vallhund som hÀrstammar frÄn Skottland.
Rasen anvÀnds pÄ Skotska Höglandet dÀr de slÀpps ut nÀr fÄren slÀpps pÄ bete , sedan blir de lÀmnade dÀr med fÄren för att hÄlla flocken samlad.
Bonden Äker upp med mat nÄn gÄng i veckan, men annars fÄr de klara sig sjÀlva.

Min första beardis hÀrstammade i direkt nedstigande led frÄn de de "gamla" linjerna. Han var stor, vÀlbyggd och hade den "rÀtta" pÀlsen.

Redan i miotten pÄ 90 talet och bÀrjan pÄ 2000 talet började uppfödare att linjeavla för att fÄ fram lÀngre och tjockare pÀls och bÀttre extreriör. Det var ett fÄtal uppfödare som avlade pÄ detta vis. Men ganska snabbt var det fler som följde efter.Och i dagslÀget Àr rasen helt sönderavlad.

Man avlar endast pÄ pÀls, extreiör och storlek. Mentaliteten Àr inte sÄ viktig, bara man gÄr bra pÄ utstÀllning.

Vad gÀller Storleken sÄ skall hanarna vara max 56 cm och tikarna max 54 cm, men gÀrna mindre. Ursprungligen sÄ Àr mankhöjden max 60 för hanar och max 56 för tikar.

PÀlsen Àr hopplös numera. Ursprungligen sÄ var den ganska kort och strÀv, men idag Àr den lÄng , mjuk och skall gÀrna slÀpa i backen.

Jag har kvar en Àldre hanne som fyller 12 nu i April. Men jag har inga planer, och jag vill inte heller, pÄ att köpa nÄgon ny Beardis nÀr han lÀmnar. Skulle det bli att jag börjar fundera igen, sÄ kommer jag ta frÄn arbetande linjer , det finns ett ytterst fÄtal uppfödare som avlar pÄ vallhunden och inte utstÀllningshunden.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2022-03-20 11:42 av Draken
Maleficum
1

Har ingen egen personlig erfarenhet av att Àga raserna men har ju mÀrkt skillnad pÄ vissa raser jag ville ha nÀr jag var liten och hur de förÀndrats genom Ären!

Bla ville jag ha pekinges som liten (vi kÀnde en som hade en) men Àven om de var rÀtt extrema redan dÄ Àr de ju helt groteska nu med sina platta nosar och tjocka lÄnga pÀls!

Även Chihuahua tycker jag förĂ€ndrats en hel del sen jag ville ha en som liten. Är oftare man ser ut poppande ögon bla numera Ă€n förr och mĂ„nga Ă€r betydligt mindre i storleken.

Över lag kĂ€nns det som att mĂ„nga hundars pĂ€lsar (speciellt de med lite lĂ€ngre pĂ€ls) inte lĂ€ngre avlas för funktionalitet utan mest för att de ska se vackert/hĂ€ftigt/fluffigt ut pĂ„ utstĂ€llning. MĂ„ste ju trots allt vara rĂ€tt jobbigt att slĂ€pa runt pĂ„ all denna pĂ€ls! Vet mĂ„nga hundar som blir extremt pigga och glada efter att de blivit rakade trots att de Ă€r raser som man "absolut aldrig" fĂ„r klippa.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
2

#2: Wawwan Àr en annan ras som har blivit sönderavlad ja. Vi har 4 stycken nu (2 Àr mina och 2 Àr Àldsta dotterns) Dotterns Àr vÀldigt smÄ och spensliga medans mina Àr större och bastantare.

Mina har inte stamtavla (mor/far förÀldrarna har det)men dotterns hundar har stamtavla. Mina 2 har lÀngre och bredare nos, sÄ de har inte problem med andningen. Den ena har tyvÀrr problemet med utstickande ögon, fast inte sÄp illa som det kan vara ibland.

275391255_254456213552890_7482188993363351013_n.jpg

Valpen (t.h) och den ljusa Àr mina. Man ser att de har lite kraftigare nos och inte fullt sÄ utstÄende öron.

Dotterns (den t.v) Àr liten, men ögonen Àr jÀttefina, och nosen Àr inte fullt sÄ kort och trubbig som den ofta Àr pÄ Chihuahua.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2022-03-20 11:51 av Draken
Zadeira
3

Fd dagmatte Ă„t tvĂ„ mopsar sĂ„ har jag sett trubbnosars problem pĂ„ nĂ€rmre hĂ„ll Ă€n jag vill. Älskar rasens personlighet, men fysiskt Ă€r mopsar fullstĂ€ndigt vĂ€rdelösa. Har Ă€ven en bekant med fransk bulldog, och Ă€ven dĂ€r Ă€r fysiken inte hĂ„llbar.

Chinesecrestedlover
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jag Àr ett stort fan av nakna hundar och vill dÄ ha riktigt nakna, sÄ kallade "true hairless". Det har tyvÀrr blivit vÀldigt sÀllsynt nÀr det kommer till Chinese Crested Dog "kineser"(enligt min uppfattning i alla fall).

HÄrigare hundar (som mÄste rakas ner pÄ kroppen för att vara nakna) med en massa crest (hÄr pÄ huvud) samt pÄ tassar och svans premieras pÄ utstÀllning, medan de riktigt nakna ofta inte kommer sÄ lÄngt. Eftersom det av nÄgon anledning (anser personligen att temperament och hÀlsa Àr det som borde slÄ högst, inte meriter frÄn utstÀllning) ofta Àr hundar som gÄr bra pÄ utstÀllning som det avlas pÄ; sÄ gör det ju tyvÀrr lÀtt att rasen blir hÄrigare.

Jag tycker att det Àr sorgligt i och med att det finns en massa raser med pÀls om det nu Àr en sÄdan man söker eller sÄ kan man vÀlja en Powder puff (den pÀlsade varianten av Chinese Crested Dog). Det kÀnns liksom som att rasen tillslut kommer sluta vara naken och i stÀllet vara en ras med lÄnghÄriga (Powder puff) och "varulvar" (extremt hÄriga "nakna" som behöver rakas ner).

SvÄrigheterna att hitta riktigt nakna gjorde att nÀr jag skulle skaffa hund nr 2 och sedan nr 3 (efter att först ha haft en "true hairless" kines) sÄ föll valet pÄ blandraser. Av nÄgon anledning sÄ Àr riktigt nakna blandraser (ex. med Chihuahua) betydligt vanligare Àn riktigt nakna renrasiga kineser numera.

Bilderna visar mina tvÄ smÄ nuvarande hundar; en Chihuahua/Chinese Crested Dog/Schipperke tik pÄ 10 Är (2kg) och en Chihuahua/Chinese Crested Dog hane pÄ snart 6 Är (4kg) samt min förra hund en renrasig Chinese Crested Dog, Hairless hane. Ingen av mina rakas, det som syns Àr det som finns.

• Redigerat 2022-03-20 16:07 av Chinesecrestedlover
TatsuOni
1

Jag har inte hund lÀngre, men jag jag hade tidigare en schÀfer-korsning, dÀr vi ocksÄ hade förÀldrarna i familjen. Mamman var en "Àldre" schÀfer. Fantastiskt fin! Dagens rÀkstjÀrtar? Nej tack! Inte snyggt och definitivt inte bra för dem stackars hundarna!

"NÀstan allt gÄr att anvÀnda till hÄret"

VÀrd för HÄr, TrÀning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare pĂ„ Sagan om ringen, HĂ€lsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Elsis matte
0

Kan nĂ„gon ge mig en konkret definition av "sönderavlad"? Hör det kastas runt mycket men har aldrig förstĂ„tt exakt vad som menas

TatsuOni
0

#7 En ras som avlats sÄ hÄrt för ett specifikt utseende att det leder till hÀlsoproblem.

T ex extremt plattnosade raser som ofta fÄr problem med andningen och ofta mÄste opereras för att kunna fungera normalt.

Eller som med schÀfrar som ofta fÄr problem med höfterna.

Elsis matte
0

#8: Okej, med trubbnosar Àr det ju tydligt, men vad gÀller höftledsdysplasi sÄ förekommer det ju inom mÄnga raser som inte Àr sÄ extrema i utseendet som schÀfer - Àr det alltsÄ inte "sönderavel" dÄ, Àven om andelen drabbade ÀndÄ Àr hög?

Nephi
3

#9: Sönderavlat rÀknas det vÀl som nÀr man inte kan hitta friska individer inom rasen som inte har problem med andning, höfter eller vad det nu gÀller, utan att gÄ extrema omvÀgar eller korsa in andra raser för att hitta en hÀlsosam hund.

Ägare till en Australian Shepherd, ett gĂ€ng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

SajtvĂ€rd pĂ„ Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare pĂ„ Akvarium 🐡, AkvarierĂ€kor🩐, HundutstĂ€lling och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

TatsuOni
2

#9 SchÀfern var bara ett exempel för att det Àr sÄ tydligt dÀr. #10 Skrev det bÀttre. MÄnga raser har alltför snÀv genetisk grund med olika problem. Och jag anser inte att det Àr etiskt att fortsatt avla pÄ det "materialet" dÄ.

TatsuOni
1

#9 Om jag har fÄtt lÀra mig rÀtt, sÄ kom t ex Westies frÄn en jÀttesnÀv grund med mycket inavel. Just för att fÄ fram vita grythundar. Det gav vissa problem. Jag vet personligen inte hur rasen Àr idag. Om man senare blandade in andra gener eller inte.

Men det Àr ett exempel pÄ hur man avlade hÄrt pÄ nÄgot, för ett visst utseende, Àven om en vit hund inte anses ha ett extremt utseende.

Draken
3

#9: ta Bearded Collie som exempel. Jag har haft den rasen sedan 1991, maken har haft rasen sedan han var liten pÄ 70 talet.

NÀr jag köpte min första sÄ var det en vÀldigt sund ras utan nÄgra större hÀlsoproblem. HD och AD var nÀstan obefintligt pÄ rasen. De var sÀkra och stabila i psyket.

FrÄn tidigt 2000 tal sÄ har uppfödarna avlat pÄ endast pÀls och exteriör. Nu Àr rasen helt sönderavlad. De Àr övervinklade och har en monstruös pÀls som tovar ihop bara du tittar pÄ den.
Uppfödare har "krympt" rasen med 5-6 cm, var och varannan hund har fel med antigen höfter, armbĂ„gar eller rygg 
 eller alla de ovan nĂ€mnda samtidigt.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Sunshineshk
0

OBS! Mina Ă„sikter!! Vill inte diskutera mina Ă„sikter dĂ„ det Ă€r vad jag tycker Ă„ tĂ€nker. Jag tĂ€nker inte svara pĂ„ nĂ„got som ifrĂ„gasĂ€tter mitt tĂ€nkâ˜șVĂ€nligen respektera det

Rottweiler
tja vart ska man börja hihi?🙈

Nosarna: oftast för korta

Mentalitet: mĂ„nga har tyvĂ€rr JLPP och/eller fel pĂ„ armbĂ„gar, höfter Ă„ knĂ€n

Nu för tiden tycker jag att Serbiska linjerna Ă€r de finaste för de Ă€r inte för höga för sitt eget bĂ€sta, de har inte för korta nosar Ă„ de Ă€r inte allt för tunga.(visst det finns de ”exemplar” som Ă€r för tunga)

Är relativt nöjd med min hane pĂ„ 45-50kg Ă„ 66cm i manken. Han Ă€r trevlig Ă„ snĂ€ll mot familjen som han ska vara men ilsk nĂ€r det gĂ€ller frĂ€mmande mĂ€nniskor.
VĂ€rldens snĂ€llaste mot djurđŸ„°

Meow:3

Draken
2

#14: HĂ„ller faktiskt med i dina Ă„sikter. Vill dock tillĂ€gga en liten sak till listan 😉 Magproblem, en kompis till mig har haft Rottweiler sĂ„ lĂ€nge jag har kĂ€nt henne (typ 20 Ă„r eller sĂ„) Alla de 3 hon har haft under denna tidsperiod har haft problem med magen.

Annars Ă€r Rottweiler en underbar hund om den kommer till rĂ€tt Ă€gare 🙂

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Maleficum
1

https://www.instagram.com/p/Ca-Wf3YDcAH/

Tibetansk mastiff? Har sett bilder pÄ extrema exemplar förut men nog aldrig en film. Stackaren ser ju inte ut att varken kunna se eller röra sig normalt. Hur varm mÄste inte den pÀlsen bli pÄ sommaren.

Welcome back to Instagram. Sign in to check out what your friends, family & interests have been capturing & sharing around the world.
Draken
1

#16: Åh fy fan 😭Stackars hund 😞

Denna skickade dottern till mig idag. Tydligen en hundras pÄ modet nu.

American Bully Exotic.
Detta Ă€r alltsĂ„ en avelsgrupp pĂ„ utstĂ€llning 😞

https://www.facebook.com/watch/?v=251749347105915

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Original shows and popular videos in different categories from producers and creators you love
Sunshineshk
2

#16: Tibetanska Mastifferna man brukar se pĂ„ Google Ă€r Kinesisk Mastiff fick jag lĂ€ra mig i en Tib. Mastiff gruppđŸ€—

De kinesiska brukar ha massvis med problem Ă„ kan oftast inte se pga pĂ€lsen. De kan Ă€ven visa aggression pga dĂ„lig syn Ă„ avel💔

Meow:3

Maleficum
2

#18: Har vĂ€l ocksĂ„ förstĂ„tt det Ă€r just kinesiska linjer som blivit sĂ„ extrema. Är sĂ„ synd pĂ„ en sĂ„ fin ras :(

Maleficum
2

https://www.instagram.com/p/CbwX-Huo2VK/
VĂ€ldigt viktig men sorglig info.

Welcome back to Instagram. Sign in to check out what your friends, family & interests have been capturing & sharing around the world.
TatsuOni
2

#20 Jag tycker att sista bilden dĂ€r var vĂ€ldigt talande 😱

Draken
2

#20: Det Ă€r fruktansvĂ€rt tragiskt hur raserna har blivit "förstörda" genom Ă„ren đŸ˜„

Hittade denna artikel, dÀr man ser "urspungsbeardisen pÄ mÄleriet pÄ första sidan. SÄ sÄg beardisen ut frÄn början, nu Àr det pÀlsmonster med dÄlig mentalitet och övervinklade.

Jag har med fasa sett hur rasen har Àndrats sedan jag köpte min första 1991.

https://beardedcollieclub.us/about-beardies/

SÄ hÀr ser en Bearded Collie ut idag. De Àr perfekt avlade för att passa pÄ utstÀllning, enlig de flesta uppfödare. Jag tycker det Àr tragiskt.

10577156_303442189836564_4653617517542583756_n.jpg

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

What is a Beardie? A Beardie is a winsome, funny, loving, sometimes silly, sometimes pouty, adorable, curious, persistent creature, in short, close to human. As puppies, they’re much like two

Maleficum
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#22: NÀr jag var ung (90 talets andra hÀlft nÄn gÄng) hade min kompis Bearded Collie.

Det hÀr Àr tyvÀrr Ànda bilden jag har pÄ honom frÄn sidan (inte bÀsta kvalité) men helt klart inte alls lika lÄnghÄrig som den bild du lagt upp. Var med nÀr de stÀllde ut honom nÄn gÄng och har för mig han fick rÀtt bra kritik förutom att han var kohasig (har jag för mig det var).

PÄ Àldre dar höll dem honom nerklippt för det var lÀttare att sköta pÀlsen.

Draken
1

Bilden sett frÄn sidan, det Àr sÄ ursprungsbeardisen sÄg ut. De var högre, smidigare och hade betydligt mindre pÀls Àr vad man ser idag.

Idag Àr maxhöjden pÄ en hanne 54 cm. FrÄn början var det 61.

Lyckades hitta tvÄ scannade bilder av min första. Han var 60 hög och vÀgde 39 kg som mest.

Ceasar 3,5 ar.jpg

Ceasar utstallningsklar.jpg

Han var SUCH.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis