Ras för följande aktiviteter/liv
Min fru och jag har planerat att skaffa hund nästa år, då vi kommer att jobba lite mindre och har möjlighet till hundvakt/bra dagmatte. I dagsläget får vi bara njuta av andras hundar (jag har bl.a. möjlighet att träna och gå kurser med en kollegas hund).
Detta blir vår första jycke, även om vi båda är uppvuxna med hund, har gått kurser osv. Vi har tittat på lite olika raser och jag tror att vi kan ha hittat en vinnare (barbet), men jag gärna emot input från andra. Vi har tänkt att följande är viktigt för att vi ska vara nöjda:
Jag tränar konditionsträning i skogen (löpning, mtb, skidor) cirka 4 dagar i veckan. När hunden vuxit färdigt vill jag gärna att den ska följa med och att vi ska kunna köra canicross/bikejoring osv.
Vi vill gärna hålla på med spår/sök/nosework. Vi är även nyfikna på agility. Realistiskt kanske det blir mer organiserad träning/kurs cirka 2 dagar i veckan.
Hunden kommer att följa med på aktiviteter och platser där det finns andra hundar. Gärna en ras som inte är särskilt benägen till reaktivitet.
Gärna en ras som inte är känd för att lukta starkt. Min fru ogillar alltför fet, starkt doftande päls (hon är uppvuxen med Golden Retriver, som tydligen var supermysig, om det inte vore för doften).
Storleksmässigt får hunden gärna vara mellanstor-stor. Jag är starkt dragen till hundar som ger ett robust och oömt intryck, om ni förstår vad jag menar?
Vi har inga barn, men har barn på besök ibland. Den behöver inte vara en nannydog, men ingen som är olämplig att ha runt barn.
Har ni några tankar? Ser fram emot ev input!
Labradorer är ganska allroundhundar och jag tycker inte de stinker om du badar dem regelbundet (1 gång per månad /varannan vecka). Deras otroligt lättskötta päls är dessutom bara ett plus. Sedan kanske de inte är agility-proffs men man kan ändå köra agility med dem på hobbynivå om man har en individ med godkända höfter och leder. Min egna vovve är galen i allt som heter spår och sök och jag tycker de är grymma på det! Nosework har han inte riktigt fattat men det är mitt egna fel, han hade nog varit grym på det också
Undvik strävhåriga hundar som jrt, deras päls stinker väldigt trots att man tvättar dem
- Redigerat 2022-03-16 21:54 av [Tismon]
Jag är ju väldigt frälst vid vallhundsraserna, jag vill slå ett slag för Aussie om ni kan hitta linjer som passar er ☺️
Har inte upplevt att dem luktar (utom den klassiska blöt hund lukten)
Däremot gäller det att göra sin research för att minimera risken att få en individ som ligger högt i stress och vakt. Att titta på MH från föräldrarna samt deras syskon och andra valpar från den ena eller andra föräldern. Sen även ED HD resultat om det finns (ledhälsa) Det är iofs bra att kolla inom dem flesta raser
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#1: Vi tvätta nog aldrig vår labbe så ofta men hon lukta inte illa ändå :) Däremot blev ju pälsen lite mer fettig efter ett tag (och var oftast då vi duscha henne). Var extremt sällan hon lukta "blöt hund", det var oftast när hon kanske inte blivit duschad på närmare ett halvår. Vår labbe älskade allt och alla. Så skulle helt klart också kunna rekommendera en (av den lite nättare typen då och inte de runda tunnorna till utställningslabbar).
Vår Pudel vi har nu får mamma däremot duscha lite oftare för att hålla ordning på pälsen (fast den är kortklippt), vad jag förstått har väl Barbet liknande päls som Pudel?
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#3: min vovve är av utställningstyp 😅 det gäller bara att hålla dem nätta och inte övermata dem!
Förstår personligen inte detta kriget med utställnings vs jaktlabbar, vill man ha en hund med mer motor och driv så visst - jaktlabbe. Men utställningstypen är riktigt trevliga dem också och min egna hund har ett riktigt driv till spår och sökande trots att han inte är jaktlabbe :) Han kräver ändå ordentligt med motion och har behovet av att jobba, motsatsen till en soffpotatis
- Redigerat 2022-03-16 23:19 av [Tismon]
#4: Din ser riktigt nätt och fin ut (lite samma som våran fast våran var väldigt liten) men de flesta utställningslabbar jag träffat var dubbelt så breda som våran och hade förhållandevis korta ben så de såg ut som små tunnor på ben även om de inte var direkt feta så det är därför det i mitt huvud inte känns så lämpade för löpning 😂
Men har väl haft oturen att träffa på de mest extrema inom utställningsavel och sen träffat på slanka och fina jaklabbar (vår Gletta var ju lite mellanting men hon var ju avlad för att bli ledarhund).
#5: han säger tack! 🐶
Jaha du menar så… Ja jo, i utställningsringar och den aveln så förekommer ju dessa. Men man borde inte dra alla "tjockis" - labradorer över samma kam, inte alla tjockis labbar är tunnor 😉 Man kan väl kolla efter dual purpose labradorer? Då får man en Gletta-Bismo - version? :)
- Redigerat 2022-03-16 23:31 av [Tismon]
#6: Precis, blev kanske lite otydligt. Kanske räckt att skriva att kolla efter de nättare varianterna och hoppa över tunnorna 😂 Hade inte enbart jaktlabbarna i huvudet nämligen när jag tänkte på nättare labbar utan även de "mellanhundar" som både Bismo och Gletta mer tillhör.
#7: Aa precis, men då förstår jag 😊 Jag har på sistone bara sett så många som skaffar jaktlabbar och så många som hatar på utställninglabbar och jag förstår inte varför. Om man vill ha slankare labradorer så skapar man en efterfrågan efter mer hälsosamma utställningstyper genom att stötta uppfödare som avlar på det tycker jag :) Vill man ha en labbe med mer motor och gärna om man jagar, så går jaktversionen bra. Men det känns som att många människor bara skaffar jaktlabbar pga utseendet 🤔
- Redigerat 2022-03-17 00:03 av [Tismon]
Stort tack för alla svar!
Labbe och Aussie är faktiskt två andra raser vi sneglat på. Hunden jag har möjlighet att låna för träning är faktiskt just en labrador (jaktlinjer) och en mer följsam kille får man leta efter. 😊 Jag är själv uppvuxen med schnauzer; han var lättlärd och härlig, men löjligt envis, så det är en tydlig kontrast! Hur som helst verkar labben ofta dyka upp på listor över "stinky dogs" på nätet, vilket gjort frugan lite skeptisk.
Aussien har vi ingen erfarenhet av, och jag har känt viss oro över att hitta rätt linjer och även varit osäker på hur mycket aktivitet den behöver. Räcker ovanstående? Hur mycket skiljer den sig i behov från exempelvis en Kelpie, om vi skulle titta på fler vallhundsraser? Jag ska kanske göra ännu lite mer research, läsa klubbens RAS osv. Jag har sett att de förekommer på brukshundklubben jag är medlem i och ska kanske försöka prata med någon ägare om jag får tillfälle.

Labrador skulle jag tipsa om. Av en slankare lättare typ.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
#9: Tycker det låter toppen att du vet folk som har Aussie, att prata med ägare är det bästa och att träffa lite individer ☺️
Den aktivitet ni planerat låter lagom för ge för genomsnitts hunden, kanske blandat med lite tanke leksaker och nosework dem dagar det inte är super hög aktivitet ☺️
Med vallhunds raserna skulle jag tvekar till dem som är mer utpräglade Heelers aka hasbitare då barn finns med i bilden. Det går att träna bort men ju mindre av Heeling instinkten som finns ju lättare är det så det inte råkar bli ett tjuvnyp när barnen springer runt och leker 😉
Nu vet jag inte vart i Sverige du hör hemma men ibland anordnar rasklubbarna samt underklubbar olika aktiviteter 😊 Så håll utkik efter det när du tittar runt. Även om det är utställningar i närheten så kan man åka dit och titta
Om du finns i närheten av Askersund så rekommenderar jag att kika på Guldtackans tävlingar och träningar som SWAS anordnar för Aussie i maj
#9: Jag har aldrig tyckt att min egna labrador är "stinky". Misstänker att människorna som säger de är stinky är de som låter dem apportera eller simma mycket utomhus (utan att tvätta dem när de kommer hem) och de flesta hundar blir ganska illaluktande av att bada utomhus 😂 Blev faktiskt förvånad över hur lite han luktar i jämförelse till den andra hunden vi hade. Det var en jack russell, strävhåriga typen, och han hade alltid en väldigt stark doft trots att han var nyduschad. Medans labben luktar tvål när man tvättat honom
- Redigerat 2022-03-17 10:53 av [Tismon]
#9: Som sagt lukta vår labbe lite när vi inte duschat henne på ett halvår kanske, höll man efter duschandet lite oftare lukta hon inget alls (och då är vi en doftkänslig familj).
Enda gången hon verkligen "stank" var vid vår sommarstuga när hon hitta avrinningen för avloppsvattnet (var innan det blev kommunalt vatten och avlopp så gick vårt avloppsvatten rakt ut i en liten busk/skogs dunge) och drack det. Men så fort vi skärmade av så hon inte kom åt det längre försvann stanken. Och såklart att hon lukta lite dy efter att hon badat i dyiga pölar uppe i bergen (som är typ 90% dy och resten vatten) men det räckte oftast att bara spola av henne ordentligt efteråt.
#4: Otroligt snygg i kroppen för att vara utställningslabbe. Jag har ställt hundar i många år, och de labbar man såg i ringarna såg precis ut som tunnor, och vaggade fram som en högdräktig tik.
#15: Tack!
Ojdå jo… Just i utställningringarna lär ju tunnorna förekomma oftare, det är ju trots allt den typen som vinner i ringen. Kan föreställa mig att du måste ha sett väldigt många 😅
#16: Tror aldrig någonsin jag har sett en utställningslabbe som inte såg ut som en tunna, och jag har, som du säger, sett en hel del av dem 😉
#17: Huh, vad konstigt! Jag är inte själv jättemycket ute i hundvärlden men sett ett fåtal fina utställningstyper. En av Bismos (min labrador) bäste vänner var en gul utställningstyp som var i jättefin form. Hans ägare hade sedan tidigare haft två ts svarta utställninglabradorer som också var jättefina i kroppen. Men de var också nogranna att köpa av uppfödare som inte avlade på de sk "tunnorna"
Av någon anledning kan jag inte redigera mitt inlägg trots att jag prövat 3st olika webbläsare men hade skrivit fel, de hade bara haft 1 svart utställningslabrador
Jag tänker att jag slår ett slag för Collie, finns både lång och korthår (vi har en långhårig) om man är noga med att läsa MH:n kan man få en underbar allroundhund. Vår kille hänger på allt vi testar, han är lättlärd, glad och stabil. Har inga problem att ta det lugnt några dagar och han älskar barn (vilket iofs är väldigt individuelt) .
Det är en brukshund, men jag vet inte om jag skulle kalla dem det. Eller ja, det finns ju kennlar som kör på mer aktiva individer. Men det är en underbar ras bara man kollar upp mentaliteten ordentligt.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Tycker också att aussien passar in på beskrivningen. Finns ju också olika typer där men du får vara noga med att de är stabila i huvudet
Stort tack för all respons, den har gett oss mycket att tänka på! Vi ska inte minst kolla lite mer på aussie och labrador, låter det som!
Aussie känns dock lite läskigt att köpa, utifrån att dey generella avelsarbetet verkar präglas av behovet av förbättrad mentalitet. Har så smått börjat titta på MH för hundar från lite olika aussieuppfödare, men är orolig att tolka något fel, eller missa något.
Tipset om att åka på rasklubbens tävlingar/aktiviteter känns klokt och vi ska försöka hålla lite koll på kalendariet. Vi bor strax söder om Stockholm, men har bil och ingenting emot en minisemester någon annanstans i landet.
Återigen, uppskattar all respons!
#18: Det finns så klart fina Utställningslabbar också, men jag har tyvärr inte haft glädjen att se dem i ringarna.
Jag förstår dock att de som inte har "tunnorna" men som har utställningsmodellen, inte vill ställa ut. De får i 3 av 5 fall nedslag på att hunden behöver mer massa 😒
#23: Lite tråkigt men samtidigt som du säger, förståeligt. Är själv inte mycket för utställning dels pga social fobi men också för att de har väldigt ohälsosamma kriterier, särskilt på raser som labrador eller schäfer. Är inget jag riktigt vill stötta. Hade utställningar uppmuntrat faktiskt hälsosamma exteriör som är enbart grundad i hundens uppgifter för en funktionell hund (ej vacker) så kanske jag hade varit mer positiv till att ställa ut 🙂
#22: Hoppas ni hittar den rätta rasen för er!
#24: Jag har ställt Bearded Collie sedan början på -90 talet ända fram till 2016. men rasen har så fruktansvärda problem med höfter och pälsen numer. De avlar på päls och exteriör.
Hannen jag har kvar är utsällningschampion, men han är pensionerad nu.
Jag hade en annan hanne som var 1 år yngre än han jag har kvar, också han var välmeriterad, men det slog slint i skallen på honom, så vi fick ta bort honom för 3 år sedan.
#25: Det är så tråkigt när raser förstörs sådär :( Man glömmer hur viktigt det är med en fungerande och hälsosam hund när man bara fixerar sig på utseendet. Hoppas aveln kan vända hos bearded collie
Kom på en kennel på rätt sida Sverige från dig vars hundar jag har bra erfarenheter av när jag träffat på olika träningar och evenemang ☺️ Du kan ju skicka ett mejl och prata med henne om du vill, kommer mest troligt vara några hundar därifrån på eventet i Askersund 😉
#26: Ett fåtal uppfödare har börjat försöka vända rasen, som har varit en väldigt sund och frisk ras, men de får mycket skit från "utställnings" uppfödarna.
#27: Tack för tipset! Vi tänkte anmäla oss som åskådare en av dagarna på eventet i Askersund.
När jag först googlade fram eventet dök det upp massa träffar om vanvård av hundar, så det var skönt att upptäcka att träffarna handlade om en kennel i en annan del av Sverige.