Hund som gnäller på hundar
Min 11 månaders mellanpudelkille har sedan någon månad tillbaka börjat gnälla och reagera på andra hundar. Hundmöten går relativt bra på promenader, det är när vi sitter och miljötränar och en hund dyker upp som han gnäller som en tok. Vi satt utanför en mataffär idag för att bara passivitets/miljöträna. Så dök det upp en hund som stod en bit bort. I början var han tyst men efter ett tag så började han gnälla, tillslut nästan tjuter. Jag är noga med att han ej får hälsa på andra hundar, människor etc. Iallafall, jag förstår han blir frustrerad och även jag, men vad ska jag göra i sådant tillfälle? Ska jag ignorera gnällandet (leder ofta till att han tillslut tjuter). Han är väldigt svår att avleda om jag inte tar med han i kopplet och går iväg, eventuellt göra något längre bort. Ska jag hinna gå hem och avsluta ”träningen” innan han börjar gnälla? Hunden var kvar lika länge som oss, så tillslut blev jag trött och åkte hem med honom… Vill inte heller vara arg och sur på honom för det känns inte som det hjälper, iallafall inte i långa loppet. Blir frustrerad på honom (dumt jag vet), och på mig själv för jag inte vet hur jag ska hantera situationen. Kommer det med åldern? Men samtidigt vill jag jobba på detta nu så det ej blir en vana.
Träna på ett avstånd där han inte är reaktiv, gnäller han så ta mer avstånd :) Du kan sedan skvallerträna (på det långa avståndet) för att avdramatisera det
#1: skvallerträning kör vi, går dock inte lika snabbt med hundar som tex människor och bussar… hur förstår han att han gör rätt? Eller beter sig rätt? Ska man bara stå och mata med godis så länge han är tyst och kikar in hunden? Just nu är vi på den fasen med skvallerträningen, enstaka gånger tittar han upp. Så egentligen, vad jag skulle gjort var att när vi eller jag såg hunden flyttat mig längre bort och avvakta. Om han nu skulle börja gnälla, ska jag flytta mig ännu längre bort, avbryta? Jag vet inte om han gnäller pga vill fram och hälsa, osäker, eller bara reaktiv på andra hundar. Han känns inte osäker, så är det avståndet som spelar in här? Förstår att det är skillnad på 1m och 10m. Men varför skulle han inte vilja fram och gnälla vid 50m? :) tacksam för svar!
#2: När han gnäller så är det ofta frustration. Det kan vara frustrerande att inte få hälsa till exempel. När du tar avstånd så får han mer utrymme till att lugna ner sig. Ju närmare han är det som triggar hans frustration, ju mer uppspelt och frustrerad blir han och därför hjälper det att ta avstånd. Hur du vet att det är rätt avstånd ser du när hunden slutar gnälla /agera utåt. Så fort han börjar gnälla och hans kroppsspråk stelnar till så är han för nära och då får man backa mer.
Jag brukar använda skvallerträning i samband med klicker. Du får klicka in klicker först så att han associerar ljudet med godis. Sedan står ni på ett avstånd där han inte reagerar. Han ser hunden, du klickar och ger godis. Fortsätt så tills hans blick automatiskt vänds till dig och då börjar du klicka när hans blick möter dig. Till slut kommer han automatiskt titta på triggern (hunden i detta fall) och sedan på dig. Klicka och ge godis. När han har gjort detta jättemånga gånger kan du börja gå närmre den andra hunden och så fortsätter du denna processen och tar ett steg närmre, långsamt. Såfort han börjar gnälla får ni gå tillbaka igen och börja om. Detta avdramatiserar den andra hunden för honom så att han lär sig att ta det lugnt. Denna övningen är en skvallerträning som kallas "peka", hunden kommer att "peka" på triggern med huvudet :)
- Redigerat 2022-03-12 00:14 av [Tismon]
#3: Förstår! Använder ej klicker, kör belöningsord men har inte betingat det tillräckligt än. Tycker avståndet är svårt, har man hamnat för nära en gång känns det som det är svårt att bryta. Han blir verkligen stirrig, kan avbryta så han kikar upp men då kan han välja att inte ta belöning (småsur :)) Vi ser ofta hundar här i området så det blir mycket godis i fickorna hehe… tycker det är svårt att få till, ibland hamnar man för nära, ibland tar han ej belöning. Men antar att sådant tar tid. Känns som man måste göra på alla hundar man ser? Varje promenad? Eller kör man bara de hundar man ”vet” man kommer klara? Kör men en promenad med skvallerträning?
Vad är din erfarenhet av skvaller, hur lång tid? Vi har tränat lite när han var liten, men har börjat riktigt nu i en vecka. Försöker vara konsekvent och köra varje prommis för att få in. Men tar det 6 månader, år? (Vet att det såklart varierar på ägare, hund osv)
Förlåt för många frågor…
Absolut ingen fara med många frågor.
Jo men hundar blir stirriga och sekunden de är svåra att bryta och slutar lyssna, så kallar man det att hunden har gått över sin tröskel. Man kan likna det med en hink med vatten

Det spelar ingen roll om det är en positiv eller negativ känsla, stress är stress och när hunden är så stressad att den inte kan lyssna så är det desto viktigare att ta avstånd så att hinken inte fortsätter att rinna över. Befinner sig hunden över tröskeln kommer inte ens godis fungera eftersom hunden är så överväldigad i sina känslor så det är inte alls konstigt om din hund inte alltid tar sin belöning. Ibland kan det också handla om vad som är mest belönande och i den stunden är det mer belönande för hunden att stirra upp sig på något än vad du har i handen. Då kan man pröva ta med sig belöningar utav olika värden. En "låg värdes-belöning" kan vara en leversnitt och en "hög värdesbelöning" kan vara en riktigt köttig och doftande korv.
Du kan också pröva springa bakåt när du inte får kontakt med honom, gör ljud och se om hunden följer, ibland måste man nästan "dra dem lite bakåt" för att lyckas bryta det.
Jag brukar köra skvaller när jag antingen vet att hunden kommer reagera eller när jag ser att den börjar spänna sig. På promenader hjälper det att alltid titta på sin hund och lära sig känna igen teckena. Då kan man till slut veta när hunden är påväg att hyperfixera sig eller balla ut så då kan man fånga fokuset redan innan beteendet hinner eskalera och ta avstånd bakåt.
Min erfarenhet av skvalleträning med klicker är ofattbart positiv. Jag gick från en hund som inte ens kunde vara i samma rum som vår katt - då han totallt ballade ut och skrek och slängde sig för att jaga henne - till att de kan stå bredvid varandra i samma rum på bara två veckor. Det handlar givetvis om väldigt konsekvent träning som tar det i hundens egna takt - ju mer ni "failar" ju längre bakåt hamnar ni. Så man försöker att alltid skapa förutsättningar för hunden att lyckas och det är då det går bäst och man får snabbast och bäst resultat. Men det är inte alltid lätt. Redan etablerade beteenden tar också längre tid att träna bort så det beror också på vad man tränar. Och så beror det på hunden själv och dess förmågor. Så det kan vara jätteolika för alla :)
- Redigerat 2022-03-12 00:52 av [Tismon]
Du kan ju också säga till hunden när den börjar hetsa upp sig, långt innan den tjuter rakt ut. Säg Nej, sitt ner, belöna med en godisbit.
#6: Inte effektivt, han blir ju som i hans egna värld när han blir stirrig och gnällig, jag menar då krävs det att jag säger åt han gång på gång. Också läst att det kan göra saken värre? Det räcker ju inte bara med ett nej, utan man måste ju bli riktigt sur och barsk. (Trotsig tonåring?) haha
Jag vill inte heller bli arg, leder ingen vart. Men ställer absolut krav, men i detta sammanhäng känns det inte som det fungerar att bli arg.
#5: Jo det där med belöning, också funderat på. Har haft köttbullar och korv som varit ointressant många gånger. Vad kan man mer testa…? Man kan ju inte ha med kyckling osv på varje promenad för man stöter på en hund? Känns som jag matar på den stackars hunden…
När vi kör skvallerträning och vi går, han ser en hund och jag ger han belöning känns det inte som han typ vet om att han får belöning, han bara tar godisen i stirret. Eftersom vi är på första fasen med att han får godis när han SER hunden. Han kanske förstår ändå? Men jag vet inte heller om jag ska mata på med godis så länge vi iakttar, eller ge en godis och gå vidare. Vid rätt avstånd så kan han titta upp på mig, vilket såklart belönas, men känns inte riktigt som han fattat det än, eftersom det inte fungerar på alla avstånd (vilket men måste träna och vänja av såklart). Det fungerar inte heller riktigt om han är i ett längre koppel framför mig, då stannar han upp och kollar (där ska jag belöna då). Han är ju inte världens matgris heller. Mitt mål med skvallerträning är att ha honom lös och han kommer springandes tillbaka och skvallrar. Men då känns det som det krävs ett riktigt befäst belöningsord.
Just nu känns det som all träning inte fungerar på honom, att alla tips och trix inte kommer gå på honom pga, inte matmotiverad (alltid), leksak fungerar inte alltid, inte besatt av mig och min osäkerhet. Jag läser på hela tiden men känns fortfarande som jag inte kan något och vet hur jag ska göra.
Men jag ska testa att om det dyker upp en hund, INNAN han börjar gnälla ta avstånd. Medan han sitter tyst och iakttar, eventuellt försöka få hand uppmärksamhet på mig (känns omöjligt).
Tror jag måste bli lite mer positiv och säkrare i mitt hundägande, ser mest problem med honom istället för att se hur långt vi kommit. Han är ju fantastisk på alla sätt och vis, jag försöker jobba mycket med relationen.
#8: Kan kan man väl. Sedan får man väl inse att kycklingen kanske är nödvändig just nu, men med tiden kan man dra ned på det och sedan behöver man kanske inte alls ha med sig kyckling.
Du kan pröva köpa hem lite olika godisar (ibland har de "provpåsar") för att se vad din hund går igång på och vad som verkligen är jackpott. Min egna hunds favoritgodis är frystorkade kycklinghjärtan från Wolf of wilderness
Det kan hända att han inte lyssnar för att svårighetsgraden är för svår så ni får återigen backa och hålla större avstånd till andra. I och med att han annars lyssnar och verkar "ibland" vara matmotiverad så låter det som att han är matmotiverad ändå, distraktionen är antagligen bara för svår för honom. Återigen rekommenderar jag klickerträning för att du lär honom associera ljudet med godis och är distraktionen inte för svår så kpmmer hans uppmärksamhet vändas till dig såfort han hör klicket eftersom det skapas en förväntan.
Pröva träna distraktionsträning på lättare områden, t ex inomhus. Han ska hålla fokuset på dig trots att du har en kompis som springer omkring och gör en massa ljud. Sedan tar ni det utomhus i trädgården t ex. Gör det gradvist svårare. Funkar bra med skvallerträning i dessa sammanhang. Sist blir väl det som är svårt med honom, alltså, andra hundar. Men då har du redan byggt upp en grund och det blir lättare att lyssna om han övar lyssna på dig i andra sammanhang, samt att ni tar detta på ett sådant långt avstånd att han får förutsättningarna till att lyckas.
Låter bra, man ska helst fånga uppmärksamheten innan han reagerar och innan det eskalerar så det gör du rätt i :)
Det är lätt att man hamnar i den negativa bubblan jag förstår 100%. Pröva öva saker som ni tycker är roligt på sidan om så blir träningen inte lika negativt laddad och du skapar en bättre relation genom de roligare övningarna
#7: Har inte sagt att du ska bli arg, det hjälper inget. Men man säger nej till hunden och nöter igen det tills hunden lyssnar.