Storlek på kong
Hejsan! Är sugen på att köpa varsin puppy kong från zooplus till mina två hundar på ca 9 och 11 kg. Vilken storlek är bäst? Vill ej riskera att dem ska råka svälja den men samtidigt inte för stor så det blir för mycket gotta i den, om ni förstår!🙏🙈 Storlek M, tror ni det blir bra?
Jag har storlek M till min hund som är i typ samma viktklass som dina. Tycker att det är perfekt, S är väldigt liten och L blir för klumpig och rymmer mer än min hund ska äta.
Puppyvarianten rymmer lite mer än den vanliga röda, och är lite mjukare.
Okej, tack så mycket!!❤️🙏
#0 Mina hundar har den svarta varianten (extreme)…ena hunden tuggar sönder de annars (trots att hon knappt ens har några tänder och att de dessutom är mjölktänder , hon är 10 år och nakenhund dvs. tandanlagen är ju inte precis de bästa). Hon tuggade sönder en variant av den röda redan som valp (samt en halv gummiboll för just valpar och typ. hela mina föräldrars kök, haha). Hon har faktiskt även lyckats bita bort lite i toppen på den svarta varianten (så numera klipper jag loss den allra översta delen dvs. en tunn liten ring på toppen, när jag skaffar "kongar"…efter det håller de emot bra). Viktigt att tänka på att man inte köper en för mjuk i förhållande till just sin hund, tänker eftersom du funderar på valpvarianten (som ska vara ännu mjukare än den röda).
Tiken (2 kg) har den minsta extreme som finns (S) och hanen (4 kg) har (M). Tycker dessa storlekar fungerar bra för mina.
Hanen har ganska stor käft, haha…så den minsta känns för liten (även om han snor åt sig en sådan ibland). Han har kanske lite svårt att verkligen tugga på den, rätt kraftig gummi men han får ut sin mat ändå. För tiken (som är väldigt liten och nätt) så är den minsta varianten perfekt.
Jag ger oftast mina två stycken/var (de får de framförallt vid ex. nyår för att distraheras från fyrverkerierna), de kan jobba ganska länge med dessa (jag fryser in deras uppblötta torrfoder i).
På bilden: Gnagmarodören (tiken) är den lilla mörka plutten och hanen (säger ju sig självt) är den storkäftade ljusa 😂