Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1219 ggr
Calcifer
0

Vilken ras skulle ni skaffa om...

… Ni fick drömma? Ignorera helt alla andra faktorer som om att ni inte kan erbjuda den sin dagliga motion, eller att deras psyke inte passar in hos dig eller vad som helst annat som kan hindra ett hundköp Ignorera också hur ni bor och hur mycket pengar ni hade.

Bara som en rolig tanke bara. Jag har själv flera.

• Akita Inu
  • Kishu Ken
  • Shikoku Ken
  • Hokkaido Ken
  • Kai Ken

Bara japanska raser och ingenting jag någonsin skulle lyckas med att skaffa. Men drömma får man! Så vilka hundar drömmer ni om och strunta i om det är möjligt eller inte!

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Maleficum
0

Rottweiler (Varit en dröm ras sen jag var liten)
Saluki
Löwchen
Tibetansk mastiff
Bullmastiff (träffat några helt underbara bullmastiffar som fick mig att falla pladask)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Calcifer
0

Ja Saluki finns på min lista också. Men för min del är den inte helt struken. Finns det någon anledning till att du anser att det enbart är en drömhund? Nyfiken bara, du behöver inte svara!

åkerhumla
0

Här drömmer jag om:

• Isländsk fårhund
  • Border collie
  • Kelpie

☀️ skiner alltid bakom molnen
❇️ Mañana es un otro día ❇️

Sajtvärd på Lenormand

Calcifer
0

#3: Är det pga jakt eller liknande du känner att du inte skulle kunna skaffa en av de raserna?

@NN@
0

Boerboel och Cane corso är mina absoluta drömhundar.

Calcifer
0

#5: Jag är rätt rädd för cane corsos tyvärr då vi hade en granne som inte tog om hand om sin eller uppfostrade den så den var ju enorm och kunde komma från ingenstans och hoppa på en. Vilket är synd, man ska ju inte behöva bli rädd för en hel ras pga en av dem som fått fel ägare.

[Tismon]
0

Saluki, schäfer, husky, grand danois för närvarande 🥰

• Redigerat 2022-03-07 11:46 av [Tismon]
@NN@
0

#6: ok då förstår jag att du blivit skrämd 🙁
Det är tråkigt när hundar hamnar i fel händer.

Maleficum
0

#2: Just nu skulle en saluki inte passa eftersom jag har frigående kaniner och friflygande fåglar hemma! Att då ha en "jakthund" som triggas av rörelse känns inte helt optimalt! Även om man skulle träna massor på det skulle jag ändå inte känna mig helt säker att ha en sån typ av hund tillsammans med andra djur som kan göra plötsliga och hastiga rörelser (fick berättat för mig av en som hade en Greyhound som dödat en whippet den bodde med då whippeten hade sprungit förbi greyhounden när den sov och tydligen väckt jaktinstinkten…).

Lång in i framtiden när jag kanske inte har kaniner längre (eller bor på annat vis) så kanske saluki kan vara aktuellt igen men just nu känns det osannolikt.

Herveaux
0

Kangal! 🥰 Den står sen länge högt upp på önskelistan.

// Harley

Maleficum
0

#10: Dem är fina! Du får bosätta dig någonstans där du kan ha massa får så kan du skaffa dig kangal för att vakta dem ;)

Herveaux
1

#11: Exakt så! 😍 Kangal(er) kommer med det idylliska drömpaketet av en egen liten gård med en besättning djur som kangalerna har som uppgift att vaka över.
Skulle aldrig skaffa en sån hund om jag inte hade rätt förutsättningar för den.

// Harley

Calcifer
1

#9: Ja men då förstår jag dig absolut. Så många glömmer tyvärr att de har andra djur när de skaffar en hund och det kan leda till katastrof.

Jag är fodervärd till världens finaste staffe, men vi tog små små steg innan hon flyttade in permanent. Först tog vi en promenad ihop jag och ägaren. Sen fick hon vara hos mig över dagen då jag kunde ha total översikt (jag har katter), och sen blev det fler och fler dagar tills hon fick flytta in permanent.

Hade jag däremot haft råttor, möss, eller andra gnagare hade jag aldrig vågat. Även om staffar inte direkt är kända för att jaga småvilt.

åkerhumla
0

#4: Då det är tre vallhundar som gillar att arbeta är jag rädd att jag inte kan tillgodose deras behov av aktivering.
Tror inte skogs promenader och vardags-lydnad riktigt räcker…

☀️ skiner alltid bakom molnen
❇️ Mañana es un otro día ❇️

Sajtvärd på Lenormand

Calcifer
0

#12: Vi får flytta ihop på en gård du och jag så kan du ha en Kangal så kan jag ha en border collie till de får vi borde ha xD

Calcifer
0

#14: Tack för svaret då förstår jag exakt hur du menar!

[Moon AppleGrey]
0

Rottweiler
Sankt Bernard
Fransk Bulldog
Grand Danois

kara_murray
0
  • Rottweiler
  • Golden retriever
  • labrador
  • schäfer
  • collie (långhårig)
Maleficum
0

#13: Eller hur! Är så många där ute som säljer sina kaniner (eller andra djur för den delen) för att de skaffat hund! Blir så irriterad!

När jag hade min förra hund (en blind kanin) så hade jag en hund på prov (matte var så allergisk att hon hamna på sjukhus så trots alla försök kunde dem inte längre behålla hunden) och i början gick det bra men när han började känna sig hemma efter ca två veckor började han oprovocerat attackera kaninen (plus att han var helt rabiat och flög på våran äldre labrador när hon kom på besök hos mig) så hunden fick flytta till ett annat hem (utan andra djur). Aldrig i livet att jag hade gett upp min kanin! Han var ju min bebis!

#12 Jag kan flytta med ut på den drömgården ;) Fylla på med lite hästar och några små dexterkor (och massa kaniner såklart :P).

Herveaux
2

#15: #19: Det får bli ett gårdskollektiv! 😄

// Harley

Calcifer
2

#20: Eller hur! Jag luktar bra planer! 😎

Karmatarerskanise
0

Boerboel.

• Redigerat 2023-03-31 23:46 av Karmatarerskanise
[Lilium]
0

Border collie

Calcifer
0

Ja efter att ha sett Babe ville jag verkligen ha en BC. Men sen växte man ju upp och insåg att nä det går inte.

[Lilium]
0

#24 ja men har läst att dem måste valla och vi har inga får xb

Calcifer
0

#25: Ja samma här. En bc vore sjukt kul, men jag kan inte ge den allt den behöver.

[Lilium]
0

#26 ja det hadde varit kul men jag vill ej ha får haha 😂

Calcifer
0

#27: Det är ok, jag kan ta hand om fåren 😁

[Lilium]
0

#28 🤣

[Lilium]
0

Jag gillar ju får men det blir mycket haha 😂 tror ej pappa skulle gilla det heller😂

[Tismon]
0

#28: Var det inte du som ogillade får? 😂

Calcifer
0

#31: Jo men bara i vissa situationer. Jag kan mata dem, ge dem hö, osv. Så länge jag inte måste vara i en massa av får.

[Tismon]
0

#32: Aha 😊 Jag kan ta hand om fåren annars så behöver du inte oroa dig 😉

LeeKnow
0

Malinois
Schäfer
Border Collie
Aussie
Husky
Alaskan Malamute
Alaskan Husky (inte en ras men men)
Tjeckoslovakisk varghund

• Redigerat 2022-03-07 15:15 av LeeKnow
[Lilium]
1

#33 haha 😂

Calcifer
2

#33: Dåså!

Maleficum
1

#20: Låter som en bra plan! Finns ju gårdar med flera bostadshus, det skulle ju vara perfekt ;)

Om vi samtidigt gör plats för att föda upp blivande ridskolehästar har jag ytterligare två kandidater som kan hjälpa till!

[Lilium]
0

#37 ja det hadde varit bra 🙂😊

Ellen_
0
  • Aussie
  • Borzoi
  • Irländsk varghund
  • welsh sheepdog
    Vet inte om jag någonsin kommer ha möjlighet att äga någon men drömma och dregla kan man alltid ;)
Calcifer
0

Ja denna tråden är ju just för att man ska få drömma lite. Praktiskt sett kanske en del raser fungerar, men drömma får man ju iaf!

Tea clarin
0

Rhodesian ridgeback
Dalmatiner
Tjeckoslovakisk varghund
Vizsla (korthårig)
Weimaraner (korthårig)
Bracco italiano
Welshterrier
Mops

Jag har en tendens att gilla hundar som de flesta tycker ser annorlunda ut.. Dom är ju alla så söta hur kan man låta bli.🥺

panini
0

Dem jag kan komma på nu och som funnits på min lista (föutom aussien) sen jag var barn är:

Tervueren (!)
Irländsk röd setter
Australian shepherd
Saluki
Afghanhund

Tarotstollan
0

Schipperke.
Dalmatiner.
Schäfer.
Vit herdehund.
Westie.

Det finns många fler jag velat ha genom åren.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Chinesecrestedlover
0

Alla nakenhundsraser typ. (AHT, Xoloitzcuintle, grande, Perro sin pelo del peru, medio eller grande, en renrasig Chinese Crested Dog, hairless)…och så kanske eventuellt en Pudel (helst en stor i så fall…men kan tänka mig en liten också…toy är ju så söta).

Annars är det nog inga raser som jag drömmer om…så inga som skulle vara stört omöjliga för mig att ha. Visst har det funnits en del genom åren (innan jag skaffade första hunden) men sen har nakenhundarna dominerat mina drömmar (och framtidsplaner).

ipopuma2
0

Är så glad att jag har mina drömraser har en malle, riesenschnauzer och en dvärgschnauzer och har även en aussie här ibland. Så har liksom redan mina drömraser och känner att riesen och mallen är en perfekt kombination och den dagen jag inte tävlar lika aktivt i skyddet kan jag tänka mig en malle eller riesen med en aussie eller dvärg 😍

MonicaLagerquist
0

Skulle det bli en annan ras än den vi har skulle det bli en svart jaktlabbe,

Kattutan men stolt Plåtis ägare

Elsis matte
0

Åååhh, ett gäng jaktcockrar skulle jag ha om obegränsat med tid och ork fanns!
En jaktgolden och en field skulle vara ett bra komplement.

Draken
1

*Cane Corso
*Dog debourdaux (stavning ? )
*Irländsk varghund
*Rottweiler
*Amstaff
*Doberman
*Tjeckisk varghund
*Wolf dog

Det lustiga är … de hundar jag har idag är så långt ifrån detta som det är möjligt att komma. Har en gammal Bearded Collie och 2 Chihuahua 😂 Men man skulle ju drömma, så då blev det såhär 😉

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Elina07]
1

Berner sennenhund
Doberman
Rottweiler
Pitbull
Schabrador (mina föräldrar har haft 2 stycken och dom var fantastiska)

Karmatarerskanise
1

#49: schabrador är dock inte en ras, det är en blandning av två olika raser :)

ipopuma2
1

Väldigt intressant att de flesta som skriver flera raser är det ganska spridda raser :D .

panini
1

#51 Jag vet för egen del att de flesta av mina drömraser är baserade på utseende så där blir det en rejäl blandning mellan rasgrupperna ;)

Heddiz
1

Jag har redan min dröm ras-Belgare.😁
Men några fler finns ju!
Jag kan ha alla mina dröm raser, men det kan vara mer eller mindre svårt att hitta en kennel och valpar av dom. (det finns oftast inte så många i Sverige)

Holländsk herdehund
Bouvier des ardennes -brukshund -finns ingen kennel i Sverige vad jag vet.
Berger Picard
Beauceron

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Zadeira
1

Engelsk cocker spaniljel hane, blue roan, gärna lite grövre. Som man kan hobbyträna lite olika med, agitiyl, lydnad, spåra. Men som trivs bäst bara den får sitta med i soffan, på fötterna under bordet oh dela säng med på kvällen.

Det är kanske lite fusk eftersom det är en möjlighet, nån gång i livet, att skaffa just det.

Annars om jag får välja hund som kommer vara helt omöjligt så vill jag ha varg-hund. Ja alltså det som är en riktig varghund i generna. Enormt vacka man skulle inte kunna få sitt hos mig.