Hundar iFokus

Hundar

Etiketter: hundhundfrågorhundfråga
Läst 475 ggr
BeatriceH
2

Hur agera vid störning i rastgård?

Mitt första inlägg här..

Skulle egentligen bara vilja diskutera kring huruvida jag agerat rätt eller fel.

Jag var idag i hundrastgården, själv, med min hund. Rastgården ligger intill en gångväg som går mot och förbi rastgården, kanske 10 meter ifrån vid sidan. Hur som så kommer det en familj, mamma med två sönder ca 8 och 12 år gamla.
Hela familjen går fram och ställer sig vid staketet och börjar locka min hund med tillrop och chips. Min hund (valp) är i en period då han är väldigt skällig och han springer då fram och står några meter från staketet och skäller. Dom pratar på ett språk jag inte förstår och då ena barnet står och försöker mata min hund med chips säger jag ”please do not feed my dog”. Barnet lyssnar självklart inte utan fortsätter. Jag kopplar min hund och lockar med mig honom till andra sidan rastgården men familjen står kvar vid staketet och tar nu till nya metoder att påkalla min hunds uppmärksamhet.
De börjar nu ropa ännu högre nästan hetsa, vissla och använda lockljud samtidigt som de rör sig utanför staketet och närmare oss. Jag placerar min hund så vi står så långt bort från dem och försöker avleda min hund från deras tillrop med lek. Barnen står och ropar och skakar i staketet i kanske 5 minuter, dvs de går och skriker och ropar längst med hela staketet.

Jag var rätt förbannad men ignorerade barnen - mamman hade gått sen länge men barnen hängde kvar. Hade velat säga till mamman men verkade inte gå att kommunicera på engelska..

Jag har svårt att hålla normal ton när jag blir förbannad och tänker det är bättre att ignorera och ta ur hunden situationen än att stå och skälla ut någon? Tänker att hunden kanske uppfattar situationen mer hotfull om jag börjar höja rösten och skälla ut vederbörande?

Rätt eller fel agerat/tänkt?

Karmatarerskanise
6

Men fyf*n vilket beteende.

Man håller avstånd från stängslet och lockar aldrig på främmande hundar.
Men människor utan erfarenhet av hund känner inte alltid till detta. Så det kan bli ett dilemma. Ännu värre om man inte kan förklara det.

Ser inte att du gjorde något fel. Mycket riktigt uppfattar hunden din upprördhet och eventuella höjda röst som anledning till oro och och kommer uppfatta det som anledning till reaktion. Så bra jobbat att du tänkte på det :)

Draken
1

Vilket beteende, helt sjukt 😲. Nej jag tycker inte att du gjorde något fel. jag skulle ha gjort likadant.

Det är svårt när man inte kan kommunicera. men om det händer igen, försök ta med dig din hund därifrån och se till att han inte behöver komma i kontakt med människorna.

Nu brukar jag absolut inte rekommendera att man lyfter upp hunden, det kan bli fel med det också, hunden kan se ytterligare ett hot om den blir upplyft. Men ibland kan det behövas, om hunden är tillräckligt liten, så man kan lyfta den såklart.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

BeatriceH
1

Tack snälla för svar! Känns skönt att veta att jag tänkt rätt 😄