Stressad hund
Jag har en 2 åring kastrerad tik som kommer från Bosnien sedan drygt 4 månader tillbaka.
Jag tänkte pröva me Equi Calm som Anders Hallgren rekommenderar i sin bok om stressade hundar.
Är det någon som Har erfarenhet av det preparatet ?
På vilket sätt är hunden stressad?

använd tålamod istället för att droga ner hunden, lär dej hur du bryter stressbeteendet och lugnar ner hunden, har själv 2 bosnier jag jobbat skitmkt med, det tar tid, och det är inte lätt
You can't spell Bitchy without Itchy
#2: Det ena behöver ju inte utesluta det andra tänker jag.
TS, har du haft kontakt med en hundpsykolog eller liknande som jobbar med just stress hos hund?
// Harley
#2: Fodertillskott med milt orosdämpande verkan eller lugnande feromoner är absolut inte att "droga ner hunden", det är i värsta fall verkningslöst eller ger någon mindre biverkning (typ lös mage).
Jag känner inte till detta preparat, men jag har haft mycket hjälp av Adaptil och Zylkene, dels på en tidigare hund som var skotträdd och dels på min nuvarande hund, en omplacering med dåliga erfarenheter i bagaget. Givetvis är detta ingen ersättning för träning, men det kan i bästa fall ge en liten kapning av den värsta oron och ge bättre förutsättningar att träna om hunden.
#2: ett fodertillskott är ju verkligen inte att droga ner 😅
Finns det saker som kan hjälpa en i träningen så är det väl dumt att låta bli om hunden mår dåligt av stressen.

#5: nej jag vet att kosttillskott inte är att droga ner hunden, men att förlita sej på lugnande preparat av ngn form tycker jag är fel, men det är bara min åsikt
You can't spell Bitchy without Itchy
#6 I vissa fall måste man ta till lugnande/ångestdämpande för att ens komma framåt med sin hund. Ibland måste det till för att hunden ska kunna klara av sin vardag, det är för att hjälpa hunden, inte för att "droga ner den" (som du uttryckte det i #2).
Min förra hund (Cain) som var extremt osäker (vi snackar allt annat än på en normal eller ens hanterbar nivå) behövde under flera år äta mediciner för sin oro/ångest. Testade med Zylkene och Adaptil/DAP men det gav ingen effekt på honom. Han fick dock (utskrivet av veterinären givetvis) antidepressiva tabletter för människor (mot sin ångest/stress) och dessa fungerade utmärkt för honom.
Han var verkligen inte ner drogad, däremot så kunde han lyssna på promenaderna och klarade (med nöd och näppe) av sin vardag (som på intet sett var en vidare stressig sådan, men för honom var det jobbigt).
Efter flera år kunde vi tillslut trappa ner och sedan helt ta bort denna medicin, men han behövde verkligen denna under de år han fick den.
Det märktes väldigt tydligt då vi vid ett tillfälle försökte trappa ner (innan han var redo) och han direkt blev "stissig" och hade otroligt svårt att lyssna på promenaderna (observera att jag menar promenader i ett lugnt villaområde, samma invanda promenader i stort sett varje gång/varje dag…och inte ens dessa fungerade "smärtfritt" p.g.a. hans osäkerhet).
Direkt då vi ökade upp dosen igen så kunde han springa lös, kom på inkallning och lyssnade på mina direktioner. Det är svårt att träna en hund (eller ens leva med en hund) som är så stressad och osäker att den inte ens kan höra vad du säger. Stress (speciellt långvarig sådan) påverkar hjärnan och det gäller även hundar.
I normalfallet behöver man ju inte ge sin hund preparat för att den ska vara tillräckligt lugn för att kunna tränas och orka med sin vardag, men ibland är det nödvändigt och det är absolut inget fel med det.
/Chinesecrestedlover
- Redigerat 2022-02-17 02:10 av Chinesecrestedlover
#6: Men TS skriver ju inte något om att foderskottet ska vara istället för träning osv?
Min tolkning är att TS ser fodertillskottet som ytterligare ett potentiellt verktyg som kan hjälpa hunden just nu i kombination med träning.
// Harley
#6: varför skrev du då "droga ner"?
Och varför antar du att ts skulle förlita sig?