Hjälp att hitta hund
Hej!
Igår så såg jag en hund, men eftersom jag inte vet rasen så vill jag ha lite hjälp.
-Liten nätt hund (liten kropp)
-Mellanhårig/Långhårig
-Långhåriga hängiga öron
-Mycket energi
-Ser ut som en saluki
-Snabb
-Stark hund (Hunden gick ut med ägaren istället för ägaren gick ut med hunden)
Eller så är det en saluki valp🧐
Tack på förhand:)
#0: Menar du att den var Mellanhårig/Långhårig på kroppen?
En saluki är inte liten speciellt länge även som valp och har bara längre päls på öron, tassar och svans medans kroppen är slät.
Du kan bläddra mellan alla olika rasgrupper på SKK.se, där kanske du kan hitta en hund som den var lik, då blir det enklare att gissa rasen du såg.
https://skk.se/sv/hundraser/
// Harley
- Redigerat 2022-02-09 08:23 av Herveaux
Phalene?
#2: Nej, min faster har Phalene och det var inte en sån.
Utan hunden hade lång smal nos.
En blandras?
Du skriver långhårig men sedan saluki…du tänker inte på Afghanhund? I så fall så brukar Chinese Crested Dog Powder Puff (inte den nakna varianten då alltså) ibland liknas vid en "mini Afghan"…
https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser--annonser/chinese-crested-dog/?image=993-chinese-crested-powder-puff.jpg
#5: tänkte också chinese crested men öronen stämmer inte riktigt överens tänker jag?
#5: ingen "nakenhund".
#5: den var "fullpälsad"
#6 Puffar kan dock ha hängande öron , de behöver inte ha upprättstående
#7 och #8 Powder Puff är en fullpälsad variant av Chinese Crested Dog
https://www.skk.se/contentassets/34a351d0da0c476d9403f61ce3e42e9f/993-chinese-crested-powder-puff.jpg?w=95&ch=67&up=True
Provar igen; Menar du att den var Mellanhårig/Långhårig på kroppen?
En saluki är inte liten speciellt länge även som valp och har bara längre päls på öron, tassar och svans medans kroppen är slät.
Du kan bläddra mellan alla olika rasgrupper på SKK.se, där kanske du kan hitta en hund som den var lik, då blir det enklare att gissa rasen du såg.
https://skk.se/sv/hundraser/
// Harley
#9: Aa men saluki har mindre päls på öronen, chinese crested har väldigt mycket på de som har hängande öron? :)
Snackar alltså inte om längden utan mängden
- Redigerat 2022-02-09 17:08 av [Tismon]
#11 Jo, men som jag skrev i #5 så tänkte jag om Ts inte menade Saluki (i och med att det stod långhårig) utan menade att den liknade en liten Afghanhund. Sedan kan ju i och för sig den "långhåriga" varianten av Saluki ha ganska rejält med hår på öronen, men nu pratade jag ju som sagt om likheten med en Afghanhund.
Jag får inte ihop liten och nätt som kan dra ägaren med sig. Om det inte var ett barn. Förstår inte vilken storlek det handlar om.
#12: aha okej då fattar jag :)
#13 Även små hundar kan vara rejält starka om de drar (och även annars).
Visserligen är jag ganska liten (153 cm) och har en fysisk funktionsnedsättning…men ändå, jag är definitivt inte ett barn, haha. Man skulle nog kunna säga att min ena "går ut med mig ibland", haha. Han väger bara 4 kg, men är stark och kan bli lite väl glad när han är ute och vill nosa överallt (jag har inte lagt ner riktigt lika mycket tid på hans koppelträning som jag borde ha gjort…jag vet).
Han har "låg tyngdpunkt" (korta ben men ganska kraftig…för att vara en liten plutt då) och kan verkligen utnyttja sina muskler. Inte så jag inte kan hålla emot om jag behöver…men det kan bli att han gör så att jag går snabbare än jag borde (för det gör ont att gå annat än långsamt för mig).
Förra hunden gick knappt att hålla i hos veterinären ibland. Vid ett tillfälle lyckades han ta sig loss trots att jag, en djursjukvårdare och min pappa höll i honom…han vägde 5,5-5,6 kg men hade muskler och visste hur han skulle använda de, kan jag säga.
"när jag var liten var jag stor och stark", haha.
#15: Du är inte ett barn men trots allt liten ;)
Jag har aldrig känt en liten nätt hund ha någon nämnvärd styrka hur dom än drar. Men jag är ju meddellång och heffaklumpkropp, så givetvis krävs det mycket mer för att dra mig :)
#10: precis
Tänkte på kooiker, men någon saluki ser de inte riktigt ut som.
#18: jo, det kan det ha varit. Eller så var det en saluki blandis, eller en kooiker blandis :)