Hundbilder
Jag vet inte varför men jag bestämde mig för att ta på mig ett jätte-arbete och lista alla raser inom akc på den engelska iFokus hundar: https://dogs.savvity.net/discussion/1533988/dog-breeds
För varje ras tänkte jag skriva en artikel . Ni får gärna hjälpa men det var inte det jag ville fråga. Nämligen om det finns några personer här med lite bilder på vissa hundraser? Det är inte alltid lätt att hitta royalty free bilder till alla raserna. Här är en lista med raser där jag inte hittar några bilder som jag får lov att använda:
American toy fox terrier
Australian cattle dog
Silky terrier
American water spaniel
Barbet
Belgian Sheepdog
Belgian Laekenois
Boykin spaniel
Chesapeake Bay Retriever
Curly coated retriever
Clumber spaniel
Field spaniel
German Shorthaired Pointer (vorsteh, korthårig)
German Wirehaired Pointer (vorsteh, strävhårig)
Irish Red and White Setter (irländsk röd och vit setter)
Irish water spaniel (irländsk vatten spaniel)
Pointer
Spinone Italiano
Sussex Spaniel
Afghanhund
Bergamasco
Canaan Dog
Entlebucher Mountain Dog (Entlebucher sennenhund)
Miniature American Shepherd
Icelandic Sheepdog (Isländsk fårhund)
Norwegian Buhund (norsk buhund)
Polish Lowland Sheepdog (Polski owczarek nizinny)
Pumi
Spanish water dog
American English Coonhound
American Foxhound
Black and Tan Coonhound
Cirneco Dell’Etna
English Foxhound
Grand Basset Griffon Vendeen
Greyhound
Harrier
Norwegian Elkhound (norsk älghund)
Otterhound
Petit Basset Griffon Vendeen
Plott hound
Portuguese Podengo Pequeno
Redbone Coonhound
Scottish Deerhound (skotsk hjorthund)
Sloughi
Treeing Walker Coonhound
Kommer en till lista snart men dessa söker jag än så länge
- Redigerat 2022-02-05 18:19 av [Tismon]
Hmm åh! Om någon har en bild på tre labradorer i de tre olika färgerna i samma bild…
Samt en jaktlabbe vs utställningstyp. Har ju själv en utställningstyp men han är väldigt slank så jag vey inte riktigt om skillnaden framgår tydligt ifall jag skulle använda honom som ett exempel i jämförelsen 🤔
Vilket jobb! 😮
Hur fina behöver bilderna vara?
Jag har förmodligen på jaktlabbe, behöver hunden vara uppställd? Har tyvärr inte på både jakt- och showlabbe.
Ett tips (beroende på hur mycket tid du vill lägga ner) är att kolla med diverse rasgrupper på facebook. Det finns säkerligen någon som vill dela med sig av sina hundbilder. 👍
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#2: haha Ja verkligen! Har skapat trådar och hittat bilder till 81 raser än så länge haha!
Bilderna behöver inte vara fina alls, det enda kravet är att det ska framgå vilken ras de är :)
Det här var liksom den bästa bilden jag kunde hitta gratis på en Gordon setter haha
Uppställd är inget krav, ville bara i artikeln demostrera skillnaden mellan jakt- och uttställningsvarianten genom att ha 2 olika bilder sida vid sida :)
Tyvärr använder jag inte facebook men ändå ett smart tips! 😊
- Redigerat 2022-02-05 21:46 av [Tismon]
#0 Behöver du bild på en fin (men galen) Chinese Crested Dog, Hairless så har jag en del på Cain. Många som påpekade hur fin han var…men han var ju komplett tokig så inte direkt en utställningshund, haha.
#4: fixade en bild till chinese crested men det skadar ju inte att ha fler bilder i samma artikel så det är välkommet :)
https://dogs.savvity.net/discussion/1534191/chinese-crested
Det kommer ta lång tid att skriva 100+ artiklar så har ni något ni vill tillägga i någon ras som ni lan tycka är väldigt typiskt för den rasen och viktigt att veta så skriv gärna lite fakta här så översätter kag bara det och använder den infon i artikeln. Ju mer jag slipper researcha själv, ju bättre haha 😜
Hittar du inga bilder på MAS så finns det massor med konton på instagram, skulle annars kollat med kennel ljuvliga, hon har många bra bilder och texter om MAS https://attlevasindrom.se/2020/01/29/vad-ar-skillnaden-mellan-miniature-american-shepherd-och-australian-shepherd/☺️ Däremot är inte rasen riktigt enhetlig så bilder på lite olika individer kan vara bra
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Jag har ngr bilder på min Belgisk Laekenois jag hade förut och om det passar så är det bara att låna/få…
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#6: Den länken fungerar tyvärr inte för mig :( Ska jag bara fråga?
#7: Gärna :)
- Redigerat 2022-02-06 10:57 av [Tismon]
tror den ska funka bättre nu :)
#9: Intressant! Apropå aussien så blev jag precis klar med deras artikel: https://dogs.savvity.net/discussion/1534193/australian-shepherd
Så MASen är inte en "färdig" ras då? Ska jag skicka ett mail och fråga om lov om vilka bilder jag kan använda?
Masen är inte helt klar ännu, i Sverige får du just nu använda små Aussie hanar för att bredda avelsbasen för MAS
Skicka ett mejl till Kennel Ljuvliga och säg att du skriver en artikel om Mas och fråga om hon har några bilder du kan få låna ☺️
Aussie artikeln saknar bilder på utställnings linjer och arbetande linjer
Tyvärr har en hel del vallning avlats bort på utställnings typen, så även om de gärna vallar så blir dem inte lika lätt hyperfokus på att valla allt som rör sig 😅
#11: Nähä okej då vet jag! :) Yes det kan jag göra
#12: Aha, läste en del om deras vallning men utställningsvarianten nämndes inte så jag kan ta bort den biten.
Jag använder pixabay.com och pexels.com för att hitta mina bilder. Om du hittar utställningsvariant vs arbetande exempel där får du gärna visa för jag är inte så insatt att jag ser skillnaden 😅
- Redigerat 2022-02-06 11:55 av [Tismon]
Aussiegalleri.se 😁
Unsplash.com har en del bilder också, bla en fin huvudbild på en entlebucher sennenhund. 👍
Dock är det väldigt många felaktiga bilder om man söker på en viss ras så det gäller att ha koll!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#14: Åh vad coolt! Dock står det ingenstans vila av hundarna som är av vilken linje?
#15: Tack så jättemycket! Vad bra nu kan jag få bilder på fler raser 🥰
Dem smäckrare med medellång päls är oftast mer avlade på arbete än utställning 😁
Två exempel jag tyckte var rätt tydliga:
Missnut’s är mer åt utställnings hållet
Medans Sugarwinds är mer åt arbetande ☺️
#17: Jaha! Då förstår jag :) Skulle du säga individen som jag redan har i artikeln på aussien är arbetslinje då (eftersom den är smalare)?
#8: Ska jag skicka länken hit. ah jag provar …den är ju en meter lång …ledsen är lite dålig på såna här tekniska prylar som datorer🤪
Vet ej om den funkar här…
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#19: Tyvärr fungerar bilden inte! Om du vill ladda upp en bild kan du antingen trycka påbifoga bild-rutan, eller den inringande ikonen allra högst upp till vänster