Hundar iFokus

Hundar

Etiketter: valparskaffa-hundavel-och-genetikhundköphundfrågor
Läst 318 ggr
[Johanna21]
0

Köpa valp första gång / hälsa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Vi är inne på och köpa en finsk lapphund, men vi är lite osäkra när det gäller hälsokontrollen. kanske en dum fråga men vi förstår oss inte helt 100 på dessa resultat på en tik och hane som parats. Undrar om ni själva hade köpt en valp från deras kull? Forskar en massa om det här så uppskattar om någon kan förklara lite om testerna eller om ni har någon bra källa där vi kan lära oss mer!

Catlady91
0

HD är höfterna, de kontrollerar hu bra höfter hunden har. De kategoriseras från A till D, där A är bäst och D är dåligt.
A betyder att båda höfterna är riktigt bra.
C/B betyder att en höft är kategori C medan den andra är B.

UA betyder Utan Anmärkning, alltså inga problem 😊

BHP är djärvhetsprov för att se hundens mentala hälsa. Med skott betyder att de har kontrollerat om hunden är skotträdd 😊 MH är också ett sådant prov, som är lite annorlunda. Frågade pappa som är lite mer insatt, men han var osäker på om det var rätt 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Nephi
0

Har hanen parats tidigare? Skulle i så fall till en början kollat en extra gång på hans avkommors HD resultat ☺️ Lämnar han massor med C valpar kan det bli tråkigt om man får en med höft problem, men är majoriteten A eller B så hade jag inte oroat mig 😁

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

[Elina07]
0

#2: Håller med dig!
Har tittat på SKK hundannonser, (har ej möjlighet med hund nu) då har jag hittar Great Dane med C höfter på båda föräldrarna 😮

Aslan_lapphund
1

Inom lapphund är det godkänt att avla på C-höfter, men jag håller med om att det är bra att kolla hur det ser ut i tidigare kullar om det finns några. Sök på avelsdata hund så kan du söka där på föräldrarna till kullen :)

PRA är ögon, hanen är bärare och därför har han parats med en tik som är fri.

Att båda har gjort BPH och mh är bra betyg, det betyder ofta att uppfödaren värdesätter mentalitet :) BPH står för beteendeprov hund och är genom SKK, MH står för mentalbeskrivning hund och är genom sbk.

Jag har själv lapphund och är hyfsat insatt, om du vill får du skriva i pm vilken kombo det rör sig om :)

Mvh
Nadja