Hundar iFokus

Hundar

Etiketter: raserskaffa-hund
Läst 1100 ggr
Nannah
0

Vilken hundras passar -förstahund

Hej! Jag söker en hundras med följande ”egenskaper”:
(Obs! Det är första gången vi skaffar egen hund!)

• Bra, trevlig förstahund
    *” Allergivänlig”

• Glad i okända och barn (vi är en familj som ofta har släkt och vänner på besök)

• Lugn och anpassningsbar (tex kunna ligga i soffan en lugn söndag, med lugna promenader emellanåt)

• liten eller mellan hund

• Gärna mjuk och fluffig päls som man kan pyssla om

• Går att träna att ha lös

• lättlärd

• Ej envis

• Klarar att hänga med på utflykter till öar och på längre promenader/vandringar i skog

Har läst på en del och gjort hundras-test och då fick vi upp Havanais, shih tzu och Cavalier bland annat. Frågar er, kunniga hundägare nu - vilken ras passar oss utifrån våra önskemål?

Tack!

[Elina07]
1

Prova att göra Purinas hundrasguide :)
https://www.purina.se/hundar/hundraser/hundrasfordig

Oavsett om du vet vilka hundraser du gillar eller om du behöver lite vägledning – så hjälper vi dig gärna att hitta den bästa hundrasen för dig.
Herveaux
2

#0: Jag tänkte direkt på bichon havanais eller en mindre Pudel, båda är generellt okomplicerade, friska, roliga, trevliga hundar som gillar båda att hänga i soffan och ge sig ut på ordentliga äventyr.

// Harley

[Tismon]
4

Vill bara tillägga att det inte egentligen finns några allergivänliga hundar, vissa individer producerar bara mer allergener än andra.

Nannah
2

#3: Okej, det visste jag inte. Tack för att du nämnde detta! :)

[Tismon]
1

#4: Så finns det någon i familjen som är allergisk bör ni fundera på om deras allergi är mild nog och/eller om de är ok med att behöva ta allergimedicin till vardags :)

MonicaLagerquist
1

Är det ett barn som är allergisk bör ni avstå från hund.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

[Tismon]
1

#6: ja precis, väldigt tråkigt att behöva lämna tillbaka sin hund :(

Catlady91
0

Pudel!
Min pappa, som hållit på med hundar i 100 år, säger alltid och har alltid sagt att Pudel är den perfekta första hunden 😊 de är mångsidiga, hårar inte och alltid villig att arbeta 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Heddiz
0

Bearded Collie - det var min första egna hund och dom är väldigt glada hundar… som älskar både andra människor och hundar, väldigt lättlärda..Vi hade vår bearded lös från den var ngr månader då dom är naturligt följsamma, lydiga när man lärt in vanlig lydnad och så har dom ingen jaktinstinkt att ens tala om…som många andra hundar har…
Dom vill hänga med på allt - vad ni än hittar på..

Dom är i mellan storlek och har lång fluffig päls😊, men dom hårar inte mycket alls…
Sen brukar en del raka dom för att slippa pälsvården…Många vill ha BC för deras härliga, roliga humör.

Lycka till!

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Chinesecrestedlover
1

#0 Angående allergivänlig. Allergi är väldigt individuellt och vad som fungerar för en allergiker behöver inte nödvändigtvis fungera för en annan.

Som redan nämnts i tråden så bör ni avstå från att skaffa hund om allergikern är ett barn.

Är det en vuxen som är allergisk, så blir mitt råd att när ni kommit fram till en eller ett par passande raser så be att få komma till någon och "provnosa".

Alltså försök hitta någon som äger rasen och bara just den rasen (dvs. inga andra hundar eller andra djur som kan påverka). Se sen till att allergikern riktigt gosar in sig i hundarna (gärna om ni även kan få låna hem en filt eller dylikt som hunden/hundarna (av rasen ni är intresserad av) legat på.

Kolla efter minsta tecken på allergi. Om det verkar fungera (utan att allergin märks av alls) så kan ni kanske ha hittat er ras. Tyvärr finns det inte några garantier ens då (det kan visa sig/blossa upp långt senare, allergi är besvärlig på det viset) men förutsättningarna är ju betydligt bättre i alla fall. Ni märker ju åtminstone att rasen inte passar, om en reaktion kommer direkt.

Andra allergirelaterade tips; är att inte låta hunden vara i/sova i allergikerns sovrum eller vara i möbler (väldigt mysigt med hunden i soffan och sängen…men kan vara väldigt dumt för en allergiker). Detta är för att det är viktigt att allergikern ska kunna vila i från allergenerna (man bör inte sova nära det man är allergisk mot, då kan det nämligen förvärras).

Lycka till!
Mvh/Chinesecrestedlover

ps. Alla (förutsatt att de är vuxna och friska) hundar orkar hänga med på långa promenader, det är nog mer troligt att du blir trött innan hunden. En del av det du söker är mer på individnivå än rasnivå; så ställ mycket frågor och förklara för uppfödaren vad ni söker när ni väl hittat ras, så blir förutsättningarna bättre för att hitta just rätt individ för er. ds.

• Redigerat 2022-02-07 16:49 av Chinesecrestedlover
Aslan_lapphund
0

Jag skulle kolla upp bichon havanais eller löwchen :)

Mvh
Nadja

Nannah
0

Tack allihopa för alla bra svar!
Speciellt om allergi - vi ska definitivt låta allergikern umgås med vald ras länge. Den valda rasen blir —- bichon havanais! :)
Vi har turen att ha en vän som äger rasen. Så vi har kommit överens om att få passa den några gånger för att se om några allergier uppstår.

Draken
1

#12: Jättebra att ni testar med den ras ni vill köpa så ni slipper lämna tillbaka hunden längre fram 🙂

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis