Undrar hur ofta Yorkshire Terrier måste rastas.
Vi har en liten Yorkshire Terrier som är 1 år och jag undrar hur ofta de behöver gå ut? Brukar ni räkna timmarna eller inte?
Man kan inte räkna timmar när man är ute med sin hund, oavsett ras
Även inom samma ras är det individuellt hur mycket motion de behöver
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#0: Hej!
Jag har en yorkiblandning på snart ett år. Jag brukar gå ut 3-5 gånger om dagen. Jag brukar antingen gå lite längre och färre sträckor eller kortare och fler. Jag brukar ha ett mellanrum på max 4 ibland 5 timmar mellan rastningarna, beroende på om han ska vara själv, sover, precis har ätit osv.
Självklart är det olika från individ till individ.
Jag brukar ha som tumregel att det inte ska gå mer än max 5 timmar mellan promenader dagtid. Detta gäller förstås vuxen och rumsren hund. Brukar gå fyra rundor dagligen, tre längre och sedan en kort kvällsrastning (både hunden och jag är morgonpigga och kvällströtta).
#0: Jag går ut med hundarna när de visar tecken på att det är dags. Oavsett ras.
#4 Om jag hade gått på den regeln hade två av hundarna aldrig behövt gå ut och den tredje hade behövt gå ut heeela tiden 😂
TS; har två småhundar och en större och går ut var 4-5h. Men det är väldigt olika från individ till individ, även inom samma ras.
#4 Sedan visar alla hundar inte tecken ;) vår kines gjorde inte det :P
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#0: jag har en havanese på snart 1 år och vi går ut ca 6-7 gånger per dag. Fram tills ganska nyligen var det 8 gånger per dag.
Men jag verkar gå ut mer än de flesta andra, men min hund säger alltid till,väldigt tydligt och även intensivt om man inte lyssnar direkt.
Så jag får gå ut när han säger till. Det är skönt nu att vi är nere på ca 6 ggr per dag i alla fall.
Han skulle kunna va ute hur mycket som helst och han vill typ aldrig gå in.
Kiss kl 05.
Ut kl 08 för promenad . Hemma mellan 10-11
Ut ca kl 13 för kortare promenad. Ca 30 min. Sen i trädgården till14 - 14:30 ca.
Kiss kl 17
Nattkiss 21.
På sommaren är dörren öppen morgon till kväll
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Har en annan ras, han är strax 2 år. Vaken tid är vi ute ca var 3e timme. Tycker det känns lagom.
Hur långt vi går beror på väder och dagsform. Vissa dagar går vi över en mil, andra bara 7 kilometer.
Min hund är extremt duktig på att säga till när hon vill ut. Jag kan inte gå efter strikta tider då jag tyvärr lider av sådana sömnproblem att mina dygn aldrig ser likadana ut. Däremot är tumregeln minst var femte timme vaken tid, men det beror ju lite på också. Är det svinkallt ute som det blir ibland på vintern klarar hon bara väldigt korta promenader, max 10-15 minuter, och då kan vi vara ute 10 gånger på en dag. Är det sommar och varmt så kan vi vara på utflykt i sex timmar i sträck där hon får både springa, bada, vila, osv, och då är vi såklart ute färre gånger.
De dagar min psykiska ohälsa gör sig allt för påmind är vi ute länge, men går inte så långt utan då blir det trick, kasta boll, lite spår/sök, och annat istället. Som tur var så är det inget min hund lider av utan hon är väldigt duktig på att anpassa sig efter hur jag mår. (Och de gånger mina problem håller i sig i mer än 1-2 dagar i sträck så hjälper hennes ägare mig mer än gärna.) Däremot är hon riiiiktigt "morgontrött" (även om "morgonen" för oss ibland är tre på eftermiddagen) och skulle gärna ligga kvar längre under täcket men då drar jag ut henne för någon måtta får det ju vara. x]
Red: Mitt svar är som syfte för att visa att det finns ingen strikt regel när det gäller rastning utefter ras. Precis som människor är hundar individer. En del säger till när de behöver ut, andra gör inte det. En del av de som inte säger till håller sig trots att de egentligen behöver gå och andra gör ifrån sig inne.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
- Redigerat 2022-02-08 16:26 av Calcifer