Hundras
Hej vet ni någon lättlärd medelstor hundras helst så lite som möjliga hälsoproblem som första hund konstig fråga kanske
Tacksam för svar
Mvh Nelly Sofia 12345
#0 förlåt om jag var otydlig är lite trög idag
#0: kolla https://www.purina.se/hundar/hundraser/hundrasfordig
Sen när du är klar får du upp de bästa alternativen. När du har hittat din hund/ar, kolla upp hundrasen på SKK och kolla hälsoproblemen :)
#2 tack!
#0: golden retriever? De är inte så jättestora.
Lite mer information om vad ni skulle göra med hunden kan vara bra :)
Är ni ute mycket eller planerar att vara ute mycket?
Vill ni ha en hundras som oftast går att lära att vara lös?
Vill ni träna något speciellt med hunden?
Hur mycket pälsvård kan ni tänka er?
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Du har ju redan en tråd där du frågar om hundras här:
https://hundar.ifokus.se/discussion/1532858/passande-hundras
Varför inte fortsätta på den?
// Harley
Jag tänkte direkt på Pudel! Dom finns ju i flera storlekar och är en av dom mest lättlärda raserna…Dessutom är dom en av dom friskare raserna.
Och brukar dom gilla det mesta ägaren hittar på…att träna olika sporter eller att bara få följa med familjen/dig ut på picknick, osv …
Dom går bra att ha mer som sällskaps hund, men även sporter…dom anpassar sig efter familjen/dig..
Det är egentligen inte mycket pälsvård man behöver göra (om man inte vill) då många rakar dom helt eller så dom får mycket kortare päls som håller i ett halvår (om jag inte missminner mig)
Eller ev Golden Retriever (vet ej hälsostatus), Collie eller Bearded Collie- frisk ras( som man kan raka) - som jag hade som 1a egna hund ( jag har växt upp med hundar så jag visste ju en hel del) för 24 år sen :)) en lättlärd,snäll, glad rolig pajas, men dom vill/behöver oftast lite extra aktiveringar utöver lydnads träning till vardags - vilket ALLA hundar i princip behöver..
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Bra förslag! #7
#6 oj då den har jag glömt 😅