Hundar iFokus

Hundar

Läst 522 ggr
Chilenita
0

MUSH puppy foder

Hej,

Har sökt runt på flera olika siter och fått ganska mycket information om färskfoder (specifikt MUSH) för valp, men har ändå en fråga som jag inte helt funnit svar på.
Hoppas att någon här skall kunna hjälpa mig (frågat i BARF forumet också, men det är lite aktivitet där)

Jag har barfat vuxna hundar förr, men nu har jag en liten valp (12v) hemma och är osäker och vill verkligen att det skall bli rätt.

Så, det jag undrar över är ju att valpfoder har ganska hög energi och fett, då valpar behöver mycket av det för att växa som de skall och vara friska :)

Just nu har vi precis börjat med Hälla nöt (1 bulle om dagen uppdelat över 3 utfodringar om dagen blandat i hans vanliga foder)
Men när han helt har gått över till Hälla-bullarna så skall han ju gå över till MUSH puppy, och det är här jag blir lite osäker på MUSH valpfodret.

Innehåller det verkligen rätt mängd fett, protein, energi och så för valp? när jag jämför hans nuvarande foders näringsvärde (Royal Canin puppy medium) mot näringsvärdet i MUSH puppy så känns det som att det är mycket mindre i MUSH.

Hoppas att ni skall kunna hjälpa mig och förklara detta :)
man vill ju göra så många rätt som möjligt från början

"It's better to lose one minute in life, than to lose life in one minute"

hemul
1

Har du tagit med i beräkningen att det ena är torrt och det andra innehåller vatten?

Den näringsdeklaration för Mush som jag hittade verkade inte beräknad på "torrsubstans" utan på verkliga förhållanden, precis som näringsdeklarationerna på vår egen mat. Rått kött innehåller i runda slängar 20% protein, skiftar beroende på hur fett det är. Men t.ex. salami som är torkad kan innehålla runt 30%, trots att den är fet. Likaså blir värdena i tillagat kött högre, därför att vatten gått bort, även om man kokat köttet.

Försök räkna ut det per portion. Du kan ta rekommendationen för vilken vikt på hund som helst, det spelar ju ingen roll för jämförelsen, bara du tar samma för båda fodren.

• Redigerat 2022-01-30 14:23 av hemul
Chilenita
0

Tack för svar!
Jag hade inte tänkt på vattenmängd mot torrfoder.

Men jag förstår dock inte riktigt hur jag skall räkna ut torrsubstans på Mush. Går det att göra på något lätt sätt?
Tänkte försöka räkna ut hur många % protein och fett much vslpfodret innehåller.

Det finns ju 2 olika Mush valpfoder.
De innhåller lite olika mängd fett mot protein mängd.
Finns det fördelar/nackdelar med någon av dem?
Har en mellanstor ras,valp snart 13v 😍

Ljuslila:
https://www.mushbarf.com/sv/produkt/vaisto-puppy-ljuslila/

Isblå:
https://www.mushbarf.com/sv/produkt/vaisto-puppy-isbla/

Tack I förhand för all hjälp

"It's better to lose one minute in life, than to lose life in one minute"

Ett helfoder utvecklat för växande valpar.
hemul
1

Mush har lite konstig "innehållsförteckning". De har helt skippat att ange hur mycket kolhydrater fodret innehåller. Och jag gillar inte att de tillsätter vegetabiliska fetter. Vad camelinaolja är vet jag inte, men solrosolja skulle jag varken äta själv eller ge en hund.