Hundar iFokus

Hundar

Läst 1440 ggr
IngelaTherese
0

Hund med separationsångest

Hej!
Jag undrar om någon kan ge tips & råd med en hund som inte "klarar av" att vara ensam. Han visar tidigt när jag är på väg att gå ut, att han anar oråd. Han följer mig i hälarna, och när jag måste stänga dörren framför honom hör jag hur han bryter i hop. Hjärtskärande att lämna honom. Lämnar inte lång tid, 1-2 timmar.

Han kom till mig i höstas, han är 2 år. An har alltid haft hundar omkring sig. Han hade en bästis som förra ägaren köpte tillsammans med honom. De gjorde allt tillsammans, sov, lekte, var ensamma tillsammans. Helt plötsligt ville den ägaren bara ha 1 hund, då lämnade hon tillbaka honom, men behöll hans kompis.

Så han är inte van att vara ensam, men jag måste börja jobba borta nu. Då blir han själv 4 timmar. Har någon annan erfarenhet av detta? Hur får jag honom tryggare att vara ensam?

Karmatarerskanise
5

Hur har du ensamhetstränat honom? Har han en plats du kan säga åt honom att lägga sig på?

Till dess att ni får ordning på det behöver du hitta någon som kan vara med honom när du jobbar.

Elsis matte
1

Du måste träna ensamheten från grunden och kanske börja med sekunder, med målet att han är lugn hela tiden. Under tiden du tränar får han inte lämnas förutom den försiktiga träningen, du måste alltså ha någon som passar honom när du jobbar.

Sätt upp lappar i närheten, annonsera i hundvaktsgrupper på Facebook och det finns även speciella sajter där man kan hitta hundvakt.

Jag har också en hund som inte kan lämnas annat än rätt korta stunder och jag har jobbat i månader för att komma upp till 30-45 minuter lugnt vilande medan jag är ute. Det är jobbigt att ha en sådan hund, men man får göra det som krävs.

IngelaTherese
0

Jag har någon som går ut med honom. Han behöver inte vara ensam länge. Eftersom hundar inte har tidsuppfattning som vi, de vet inte skillnad mellan 10 eller 20 minuter. Jag tycker det känns jobbigt lämna honom, just då, att lämna, är det som värst.
Det kanske är bra som jag hört av andra hundägare, att lämna honom kortare stunder åt gången? Även om hundar inte har någon tidsuppfattning? Jag har haft hund hela mitt liv, min mamma födde upp Labrador retriever till polishundar, men känner mig ändå osäker i kunnande om att lämna en hund ensam. Gärna tips!❤🙏

Elsis matte
2

Du har fel, det där är en gammal myt - hundar, andra däggdjur och fåglar har i studier visat sig ha utmärkt tidsuppfattning! De är lika bra som människor på att skilja på tidsintervall utan att använda klockan, något som däremot kräver ett abstrakt tänkande som bara vi har. Men tidsuppfattning och att kunna klockan är två helt olika saker.

Hunden behöver inte någon som går ut med honom, utan om du ska kunna träna honom att klara vara lugn ensam så MÅSTE han ha konstant sällskap förutom under träningen, som bör göras försiktigt. Nu när han har upplevt många traumatiska lämningar (spelar ingen roll om vi inte tycker de borde vara det) så får man räkna med att det tar tid att bygga upp tryggheten i hunden.

Du har inte haft honom länge och vad jag förstår har han aldrig tidigare varit helt ensam, det är mycket att begära att det ska funka bara sådär.

Karmatarerskanise
1

#3: en hund som reagerar kraftigt redan vid lämnandet mår ju dåligt i två timmar om det är den tiden den lämnas och i 8 timmar om det är den tiden.

De uppfattar om det är kort tid eller lång tid även om dom inte tydligt visar det.

Men här är det inte relevant eftersom bara lämnandet är traumatiskt.

IngelaTherese
1

#4: jo självklart måste han ha någon som går ut med honom, för naturliga behov och att bryta ensamheten. Varför säger du att han inte behöver någon som går ut med honom?? Och jag kräver inte att det ska fungera "bara sådär " var får du det i från? Inte skrivit det.
Jag har fått kontakt med en hundcoach nu i eftermiddag, men tack för övriga tips!

Zadeira
2

#6 Det menas nog att hunden behöver konstant sällskap, inte enbart nån som promenerar med den. Självklart ska nån gå ut med honom, men han behöver ytterligare stöd i nån som är hos honom alla timmar du är borta.

IngelaTherese
1

#7: ja självklart, tills han är trygg nog att vara själv. Självklart ska han inte behöva ha sällskap hela livet. Han ska bli så trygg att han kan vara ensam. Tack, hundcoachen sa just det. En trygg hund kan vara ensam, så det ska han bli🙏

Lona
4

Alla hundar går inte att träna till att vara ensamma så ha en plan B ifall träningen inte ger önskat resultat!
De kan också uppleva det som värre att först vara ensamma, få ett avbrott i form av en kortare rastning och sedan lämnas igen än att lämnas en lite längre tid totalt.
Som du skrev, själva lämnandet är ofta jobbigt för dem.
Har hunden separationsångest och inte "bara" blir lite stressad och otrygg när den är ensam så är förstås hela tiden hemsk för den.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

IngelaTherese
3

Ja precis, jag får se hur träningen går, & när hundcoachen får träffa honom. Han är så framåt & trygg i andra situationer, reagerar inte på ljud, fyrverkerier, älskar nya människor & hundar. Jag är glad att han är så trygg, förutom att bli ensam.
Det kan hända han måste ha sällskap av annat djur, katt el hund. Får se hur träningen går med coachen.
Mina grannar lämnar sin hund, som ylar flera timmar. Så hemskt att höra, skulle aldrig låta det hända honom(min hund)
Tack för din input🙏

[Tismon]
0

Så härligt att du bryr dig och lyssnar på din hund. Så härligt att du inte vill att din hund ska vara ensam när han är så otrygg ♥️

Känner så många som bara lämnar sina hundar trots att de ylar eller visar kraftigt att de inte är bekväma…

Hoppas det går bra för er med hundcoachen 😊

Heddiz
0

Det verkar ju bra att ta hjälp av en hundcoach…en annan känd hundcoach Fredrik Steen som varit med på tv miljoner ggr har faktiskt i det här klippet väldigt bra råd för främst valpar-(och som alltid funkat för mig) i Tv-4 nyhetsmorgon, MEN den funkar på äldre hundar också…

Man bör ju inte lämna en valp helt ensam i huset/lägenheten som första träning - så du får nog börja från grunden då din hund blir förtvivlad- som man gör med valpar - man lämnar dom tex i ett annat rum i deras korg förslagsvis och sätter ett kompostgaller emellan så att valpen/hunden kan se dig medans du är i köket tex..kort tid och sen ökar man på..
Men det förklarar Fredrik bättre :))

En bra sak är ju också att hunden är rastad, men också aktiverad mentalt- tex att den fått söka, osv.
och att du kanske kan lämna hunden med något tex en kong med fruset godis i som den får jobba med..Lycka till..Du får nog bra råd av coachen men här är klippet https://www.youtube.com/watch?v=rQTNEsPM5QE

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Hundcoachen Fredrik Steen gästar oss med hunden Steffi. Idag ska Fredrik lära oss, att lära våra hundar att vara trygga när dom lämnas ensamma. Fredrik komme...
IngelaTherese
0

#11: Men tack! Ja, absolut vill man det bästa för sin hund. Så även om man har haft hund hela sitt liv, som jag & många andra. Måste man ta hjälp från andra.
Min mamma var så kunnig, sålde hundar till Sollefteå, statens hundskola på den tiden. Men de hundarna var ju aldrig ensamma! Så även om jag är van med hundar
kan jag inte otrygga hundar som inte vill vara ensamma. En ny ras för mig, även om jag vet att ägaren är problemet inte hunden. Precis! Jag tänkte på det också, lämna honom men låta honom se mig. Som Fredrik Steen visat. Tack för ditt svar!❤🙏

IngelaTherese
0

#11: Men tack! Ja, absolut vill man det bästa för sin hund. Så även om man har haft hund hela sitt liv, som jag & många andra. Måste man ta hjälp från andra.
Min mamma var så kunnig, sålde hundar till Sollefteå, statens hundskola på den tiden. Men de hundarna var ju aldrig ensamma! Så även om jag är van med hundar
kan jag inte otrygga hundar som inte vill vara ensamma. En ny ras för mig, även om jag vet att ägaren är problemet inte hunden. Precis! Jag tänkte på det också, lämna honom men låta honom se mig. Som Fredrik Steen visat. Tack för ditt svar!❤🙏

Karmatarerskanise
5

#12: hans metod är verkligen inte en bra metod!

Vansinne att stänga ute hunden ur flocken på det viset. Bättre att ha en plats som man lär hunden att gå till och lägga den plats där, sedan belöna när den ligger kvar när man rör sig runt i hemmet.

Att stänga ute hunden från gemenskap lär den ingenting annat än att den känner sig straffad utan att förstå varför.

IngelaTherese
0

Har du ens läst frågan? Sluta. Jag lyssnar på experter & erfarenhet. Lite magstarkt att sätta sig över expertis som Fredrik Steen, jag följer honom som hundra tusentals andra. Men du har rätt & andra fel menar du?

[Tismon]
0

Värt att nämna kan vara att ge hunden något att göra när du tränar den att vara ensam (också när och om den klarar vara ensam)

Kong är bra, lickimat är också bra. Är din hund destruktiv är den svarta kongen bättre, finns också lickimats som ska vara tuggsäkrare

panini
4

Jag håller med #15 här. Att stänga ute en hund från flocken, speciellt en hund med separationsångest, är inget jag rekommenderar. En hund som redan är otrygg och stressad drar ingen nytta av att bli utestängd, och att se ägaren i ett annat rum men inte kunna nå den måste kännas fruktansvärt. Jag vet att min egen hund med separationsångest på riktigt lider när jag stänger in mig i ett annat rum eller tvingas stänga ute honom från det rum jag är i (de situationer jag tvingas göra det i är för hans egen säkerhet). Och att låta en hund "gråta" och inte släppa in den till flocken förens den är tyst minskar inte stressen hos hunden, det betyder i de flesta fall bara att hunden tillslut "kollapsar" för att den inte orkar med stressen längre.

Min yngsta hund med separationsångest var över året när han slutade få panik när jag lämnade hemmet, och då fanns det ändå alltid två andra personer och två andra hundar hemma. Ibland kan han fortfarande "gråta" när jag lämnar, och då är det helt och hållet mitt fel då jag inte har förberett honom på att jag går (vår rutin är att jag klär på mig och plockar nycklar och kort i lugn och ro, och när jag väl går måste han stå i slutet av hallen för att stänga dörren framför näsan på honom är väldigt triggande då han förstår inte varför han inte får följa med då).
Men som sagt så tog detta lång tid, och det blev väldigt naturligt att träna 3-4 gånger när jag går ut med de andra hundarna. När jag kommer hem gör jag ingen big deal av det, utan han får ett hej och lite klapp.

Absolut bör hunden vara lagom trött när man lämnar den, men om man ska köra någon aktivitet eller gå en lång promenad innan lämnandet så måste man också ge hunden tid att lugna ner sig och faktiskt hinna bli trött innan man väl går.
Att ge hunden en Kong eller Lickimat med gottisar att slicka på (t.ex fryst färskfoder) funkar för vissa och inte för andra, men kan vara värt att prova :)

[Tismon]
3

Alltså nu vet jag inte riktigt vad Fredrik Steen säger men att ignorera en gråtande hund tills den slutar hade jag aldirg rekommenderat. Den gråter inte för att vara störig, den gråter för att den känner mycket obehag.

Jag körde själv gallermetoden med min egna hund. Men han fick aldrig gråta. Om jag stängde en dörr efter mig så att han inte kunde se mig fick han mer panik. Jag hade gallret vid dörrtröskeln, satt med hunden. Reste mig upp. Satt igen. Reste mig upp och tog ett steg. Tog ett steg tillbaka och satte mig. Reste mig och gick mot gallret i en sekund, sedan 2 sekunder, sedan 3 sekunder osv. Reste mig upp och gick över gallret, vände på momangen och gick tillbaka till hunden. Reste mig upp, gick över gallret en sekund, 2 sekunder osv. Man gör detta mycket långsamt. Du går alltid tillbaka till hunden. Gråter hunden har du gått för snabbt fram. Då får du gå tillbaka flera steg. Varje steg kan gå bra på några timmar men har du en riktigt osäker hund kan varje steg dras ut i dagar. Man anpassar det till hur hunden reagerar helt enkelt. Sedan när du kan gå över gallret så går du längre och längre ifrån gallret väldigt succesivt. Till slut kan hunden inte se dig och har det gått rätt så gråter hunden aldrig.

Vissa föredrar stängd dörr eller gå ut ur byggnaden men för min del skapade detta bara större panik hos min hund

• Redigerat 2022-01-13 22:11 av [Tismon]
Karmatarerskanise
3

Nu var det inte dig jag svarade i mitt senaste inlägg.

Bara för att man jobbar med hund och är känd betyder det inte att man har rätt i allt.

Jag har en helt annan syn på ensamhetsträning och inkluderar alltid hundarna i flocken istället för att exkludera dom.

Bara för att många följer honom betyder det ingenting kring hur hans syn på träningen ser ut.

Eftersom det inte var ett svar till dig vet jag inte vilken fråga du menar.

Maleficum
4

Tycker Anders Hallgren (hundpsykolog) skrivit ett bra blogginlägg om ensamhetsträning (och flera av de metoder som kan rekommenderas och varför dem är bra eller inte bra). Han ger även ett bra träningstips på hur man kan träna.
https://andershallgren.blogg.se/2015/march/oetologiskt-rad-i-tv.html

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Oetologiskt råd i TV  I SVT:s program ”Go-kväll” tog man upp problemen med hundar som inte kan vara ensamma hemma. Ett par välkända hundexperter gav råd som tyvärr var sådana att jag innerligt…
Calcifer
2

Min ena bror hade en omplacering som aldrig kunde lämnas ensam. Trots nästan två års träning så gick det inte. Den hunden grät och hade panik oavsett om han var ensam i fem minuter eller längre. Alla metoder prövades. Till slut fick brorsan byta jobb till ett där han kunde ha med sig hunden och då gick det fint.

Min hund kan vara ensam helt utan problem, däremot HATAR hon att bli utestängd i ett annat rum men där hon kan höra eller se mig i lägenheten. Ibland har det varit tvunget, som en gång då ena katten rev ner en hel hylla där det stod en massa glasfigurer som gick i en miljon bitar. Då stängde jag in hunden i hallen med en glasdörr emellan för hennes egna säkerhet. Hon var olycklig hela tiden jag städade. Däremot att lämna henne 2-3 timmar om jag har möte eller liknande bryr hon sig inte om. Hon sover hela tiden och ligger på samma plats där jag lämnat henne när jag kommer hem.

Precis som människor är individer så är hundar och alla andra djur det med. Man måste alltid vara villig att vara öppen för alla eventualiteter. Vilket också inkluderar risken att en hund helt enkelt aldrig kan lämnas helt ensam och alltid måste ha någon form av sällskap.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

IngelaTherese
0

#22: Ja hundar är unika som oss människor. Min hund är ingen omplacering. Jag är hoppfull, då han har blivit fri från andra beteenden som visat på osäkerhet.

Som andra säger, man kan självklart träna en hund på att vara ensam med trygga metoder. Sunt förnuft! Det är djurplågeri att inte försöka hjälpa honom, inte tvärtom! Att stärka hans trygghet, det är målet. Sen får man se hur det går.

IngelaTherese
0

#21: ja man måste ju ha balans. Men eftersom de flesta hundar klarar att vara ensamma när människor jobbar, de jag känner åker hem för att rasta sina hundar. Är ju inte alla hundar som har problem att vara ensamma, de är flockdjur ändå. Det ena utesluter inte det andra. Man måste ju lösa varje fall för sig.

IngelaTherese
0

#20: det var i min fråga du hade svarat! Helt otroligt, du förstår väl att hundar inte sitter i hop bara för att de är flockdjur.
Självklart kan en trygg hund vara ensam. Jag tänker inte fortsätta låta honom vara otrygg, jag ska hjälpa
honom bli tryggare med kunnigt stöd.

Lona
4

#23: Asch, nu försvann mitt svar, typiskt!
TS, för att vända dig specifikt till någon i tråden så klicka på "Svara" längst ner t.h. i den personens inlägg. Då blir det en hänvisning till just det inläggets nummer i tråden. Lättare att veta vem man vänder sig till då eftersom folk svarar varandra och spinner vidare på andras inlägg. 👍🙂

Men din hund är väl en omplacering? Om han är två år och kom till dig i höstas…?

Oavsett så är det jättebra att du försöker lösa detta, det märks att du bryr dig om din hund!
Många vägar bär till Rom, alla passar inte alla hundar (eller mattar/hussar) och det är, som tidigare påpekats i tråden, viktigt att man rättar sig efter individen.
Vad gäller hundcoacher/psykologer/instruktörer/tränare/whatever de kallar sig, så finns det riktigt bra personer, mindre bra och faktiskt rena stolpskotten. Att de är kända eller har jobbat med hund är definitivt ingen garanti - faktiskt inte heller att de är framgångsrika med hundar.
Frågan är om man vill ta den snabbaste vägen till Rom, den kortaste eller den trevligaste?
Det påverkar inte bara resan utan hela upplevelsen inklusive vistelsen - och faktiskt tiden efter man har varit i Rom också…
(Ja, jag gillar metaforer!)

• Redigerat 2022-01-14 11:15 av Lona
Karmatarerskanise
0

#25: Du ser vilket inlägg jag svarade Det, det var inte ditt. Svar på ditt första inlägg gjorde jag tidigare i tråden.

Jag har ingenstans sagt att man sitter ihop eller att man inte ska ensamhetsträna. Läs om och läs rätt.

IngelaTherese
0

#27: herregud, det var min I min fråga du svarade i!! Du skrev: nej låt han inte skiljas från flocken! Men när en hund ensamtränas så skiljs han från flocken.. om så bara för en stund. Du behöver inte svara, vi tycker totalt olika. Du säger hundcoacher inte kan allt, men det gör inte du heller. Jag har haft hund 40 år, med uppfödare I familjen. Så du behöver inte säga till mig att inte skilja honom från sin flock.

IngelaTherese
0

#26: ja, fast de Du tycker är stolpskott, är ju bara din åsikt. Inte sanningen. Det är helt galet hur hundmänniskor klankar ner på varandra. Har man en hundtränarutbildning, och liknade kan man nog mer än tyckare. Ja självklart vill jag min hunds bästa, jag är uppväxt med hund, haft i 40 år. Med godkända Skk uppfödare I familjen. Så jag är van med hundar, det enda jag undrade var hur man får sin hund att bli trygg att vara själv. Våra andra hundar har inget emot att vara ensamma, de har lagt sig & sovit. Men när folk här tror sig veta bättre än hundproffs, är bara pinsamt🙏 Tack för råd.

Karmatarerskanise
2

#28: men LÄS inlägget. DET svaret var till ett annat inlägg i tråden, därför HÄNVISADE jag det med siffror till just det inlägget.

Jag har också talat om vilket sätt som är bättre.

Du skriver att du haft hund i 40 år, och är så duktig, varför gjorde du då tråden? Jo för du ville ha råd och tips på hur du tränar hunden. Vilket du har fått men uppenbarligen passar bara vissa 😆

Förstå vilka inlägg som riktas till dig och inte. Det är fler än du som deltar i tråden.

Karmatarerskanise
4

#28 Det är farligt att lägga all sin kunskap på någon man tror är "hundproffs". Sunt förnuft och vidgade vyer är det viktigaste. Det finns många sätt i hundvärlden. Att någon är känd gör det inte till det rätta.

Du vet för övrigt ingenting om vilka utbildningar medlemmar här inne har bakom sig eller hur många år vi haft hund. Så lite bör du tänka dig för.

Att sitta med hunden bakom galler och tvinga den se dig, det är bestraffning. Hunden ser, hör och luktar sin flock men får inte vara med den. Det får inte en hund mer trygg. Det är fullkomligt onaturligt.

Att ensamträna med platsläggning på en plats man vant in den vid att vara lugn på, och först få den trygg nog att ligga avslappnat när man rör sig runt i hemmet är A och O innan man börjar lämna den ensam. Tyvärr har du redan lämnat otrygg hund ensam. Du måste börja från 0.

• Redigerat 2022-01-14 15:56 av Karmatarerskanise
panini
4

#29 Förstår inte varför du TS tar illa vid dig när inget negativt har riktats mot dig? Att ha en hundtränarutbildning eller jobba som instruktör säger ingenting om den personens metoder. Har själv sett horribla metoder användas av renommerade instruktörer som slänger ur sig både det ena och det andra till deltagare. Finns människor som ägt hund i ett par år som säkert kan mer om hundar, hundspråk och hundträning än många "hund experter". Man ska inte stirra sig blind på en persons resumé.

Det enda många av oss har gjort är att avråda från att stänga ute hunden från flocken, en metod som Fredrik Steen tipsar om, då det för många hundar är stor skillnad på att bli lämnad och att bli utestängd; det blir inte en hund med separationsångest trygg av.

Man får börja träningen från början och låta det ta den tid det tar. Det finns tyvärr inte så många andra alternativ om man inte är okej med en hund som kanske är tyst men stressad inombords.

Elsis matte
1

#31: Jag håller med om att stänga hunden bakom kompostgaller är en onaturlig situation (men det är väl hela konceptet att ha husdjur) och att det har tveksam effekt på att klara faktisk ensamhet.

Men bestraffning? Upplever hunden det då som bestraffning att åka i bur i bilen med oss oåtkomliga på andra sidan gallret? Eller att vistas i hage eller bur på tävling/utställning? Jag som tävlar med mina hundar tycker att det är en viktig färdighet att hunden kan slappna av på andra sidan ett galler även om det inte är så jag tränar ensamhet.

Lona
5

#29: Ja, det finns många olika "tyckanden" i hundvärlden. Jag kan förstås bara tala för mig själv men efter att ha träffat ett antal vad jag verkligen kallar stolpskott så skriver jag det också.
Jag har ingen aning om vem/vilka du har haft kontakt med, men personligen har jag träffat de som rappar hundarna med vidja, sätter antiskällhalsband på hundar med grav separationsångest, tvingar dem att vattenapportera genom att släpa dem med en lina efter båten och har diverse mindre trevliga sätt att träna hundarna på.
En del av de här personerna är högt ansedda och har stor framgång inom hundvärlden. Jag tror att vi är ense om att det inte är ett vettigt sätt att hantera hund på!
Åsikterna skiljer sig på ett hundforum men däri ligger det också något positivt, man kan få många olika tankesätt och synvinklar - det finns som sagt mer än ett sätt att träna hund på.

För övrigt har jag haft hund i 30 år, är utbildad instruktör och har en del annat hund- och etologirelaterat på mitt CV. Får jag lov att tycka här då?

Lycka till med din hund och det menar jag, utan ironi!👍

Karmatarerskanise
2

#33: bur i bil är för säkerhet, det är tyvärr inte mycket att göra där.

Utställning har man ju kontakt med sin hund på och är inte i hemmet.

Skillnad på att uteslutas ur sin flock inne på reviret. Hur tror du en hund ser på att stängas in bakom galler när den redan visat sådan separationsångest? Den har ju inte gjort något för att flocken ska stänga ute den.

En otrygg hund lär man inte dra med sig på utställning för övrigt ;)

• Redigerat 2022-01-14 16:41 av Karmatarerskanise
[Tismon]
5

Tyvärr är hundtränarvärlden inte reglerad och vem som helst kan kalla sig hundcoach, hundtränare. Du behöver inte ens sett en hund. Jag vet ingenting om denna Fredrik Steen men kan vara bra att veta att marknaden är oreglerad

När jag väljer att lyssna på olika hundpersoner så ser jag alltid nuförtiden om det stämmer överens med modern hundträning som i sin tur är baserad på vetenskap :) Med vetenskapliga studier och experiment kan du bland annat mäta olika hormonnivåer i kroppen hos hundar för att se hur stressade de är, hur glada de är osv. Då behöver man inte enbart basera allt på antaganden som är baserad på ens egna tolkning

IngelaTherese
1

#30: har DU talat om vilket sätt som är bäst!? Du svamlar så mycket, jp självklart är utbildade hundtränare mer kunniga än obildade. Vilka tror du tränar polishundar? Jo människor som kan hundar. Vem pratar om att stängas in i galler?

RADERAT PERSONANGREPP

Du vet väl intevad jag gjort?

RADERAT PERSONANGREPP

Börja från noll, Du har inte träffat min hund!! Vem tror du att du är?! Har jag sagt att jag är duktig?

RADERAT PERSONANGREPP

REDIGERAT AV ADMIN MED EN VARNING

• Redigerat 2022-01-14 17:01 av Karmatarerskanise
IngelaTherese
0

#36: håller med dig helt . Man måste verkligen vara självkritisk. Finns många som tror sig veta bäst fast det bevisligen inte gör det även i denna fråga. 🙏

Karmatarerskanise
2

#37: Du får nu en varning. Ett till personangrepp så blir du blockerad!

Starta inte trådar om du inte ämnar att läsa svaren i och sedan tänker vara otrevlig i för att du inte förstår vad som skrivits!

Skärpning!

[Tismon]
1

#38: Jag tror det bästa är att inse att olika saker fungerar för olika hundar. Till exempel så fick min hund extremt mycket panik när han inte längre kunde se mig, så för mig var gallermetoden det enda som fungerade. Andra hundar kanske får mer panik av att se en och behöver stängd dörr. Man anpassar efter individen :)

Sålänge man tränar på ett positivt sätt, utan aversivt/bestraffning så att ens egna individuella hund lär sig bäst.

• Redigerat 2022-01-14 16:58 av [Tismon]
Calcifer
4

#23: Din hund är en omplacering eftersom den är omplacerad från ett tidigare hem.

Sen vet jag inte varför du skriver till just mig att det är djurplågeri att inte försöka hjälpa sin hund, för det har jag inte sagt något om.

Bra att du försöker hjälpa din hund, jag gav helt enkelt den sanning att vissa hundar kan man aldrig lämna ensamma hur mycket man än tränar och då måste man ha en plan ifall det händer.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

panini
3

#33 Kan bara tala från egen erfarenhet med en separationsångest-hund.

Efter mycket träning kan jag lämna honom hemma utan ångest om detta görs på rätt sätt. Att stänga in mig på ett rum funkar i korta stunder, sen kopplas hans ångest på. Att ha han på andra sidan ett galler, oavsett om jag är flera meter bort eller precis bredvid är big no-no för honom. I hans ögon ses det säkert som en form av bestraffning.

Att sitta i baksätet i bilen/i bilbur och bli lämnad = chill! Inget konstigt!
Att sitt i baksätet i bilen/i bilbur OCH se mig träna med annan hund/ha en annan hund med mig = aldrig! Total panik!

Att sitta i en bur eller hage på en träning/tävling och jag är precis exakt bredvid den = du skulle tro att han blir misshandlad som han låter; ren panik.
Att sitta kopplad på en träning/tävling bredvid mig = helt okej!

Här blir det såklart lite gråzoner mellan vad som är passivitet och vad som är att bli lämnad/instängd och de överlappar en del. Men för min hunds del är det att inte kunna NÅ mig som i de allra flesta fallen är det jobbiga.

Karmatarerskanise
1

#37:

Jag svamlar inte det minsta. Du däremot läser inte vad man skriver och ställer därför onödiga frågor. Läs inläggen om du ska låtsas svara på dom. Det är tydligt varför vi pratar om galler.

Och det jag vet att du lämnat hunden ensam och att hunden visat separationsångest. Då börjar man från 0. Varför du pga det frågar Vem jag tror jag är visar ju att du saknar ganska basic kunskap kring ensamhetsträning och tror det är något negativt om dig.

IngelaTherese
0

#43: du talar emot dig själv hela tiden, vissa inlägg skriver du en sak för att sen säga något helt emot.

STÖRRE DELEN AV INLÄGGET RADERAT AV ADMIN PGA NAMNKALLNING OCH FULA PERSONANGREPP OCH MEDLEM HÄRMED BLOCKERAD

• Redigerat 2022-01-14 17:29 av Karmatarerskanise
Karmatarerskanise
5

Hejdå IngelaTherese.

Välkommen tillbaka en dag om du lär dig hålla dig till diskussionen och låter bli fula personagrepp och namnkallning.