Hundpark i skåne
Hej!
Känner någon till någon väldigt gles hundpark i södra Skåne där man kan träna bort reaktivitet? Alltså vill jag ha hundar i närheten men inte alldeles för många hundar och inte alldeles för nära en, så att man kan hålla gott avstånd. Har velat träna detta länge nu men känner själv inte till några ställen
Nu vet jag att man inte kan kontrollera andra men det hade ju underlättat om de flesta också höll sina hundar kopplade. Vill träna bort reaktivitet, inte skrämma min hund mer
- Redigerat 2022-01-10 18:45 av [Tismon]
Du kan inte lägga ut en förfrågan i tex Facebook-grupper för hundfolk i ditt område eller liknande så du kan styra upp med ett par ekipage så du vet att era "retningar" är stabila hundar som inte reagerar på om din hund börjar härja?
Jag gjorde så med en hund jag var avlastningshem åt och det var en extra trygghet att veta att träningsobjekten var säkra och förberedda på att de kunde bli utskällda.
// Harley
#1: Åh, jag använder inte facebook längre. Men kanske är det värt att skaffa ett konto bara för hundgrupper?
Blev bara så trött på fb drama så tog bort mitt konto
Jag har aldrig haft ett FB-konto, jag körde old school och satte upp en papperslapp i hundrastgården och fick napp. 😁
// Harley
#3: Det tänkte jag inte på att man kunde! Hur många var det som hörde av sig? Var de vänligt inställda till din träning?
Jag har själv bara så dålig erfarenhet med andra hundägare. Träffar alltid på dem som är för aversiva metoder och de gillar att läxa upp mig om allt fel som jag gör 😅
- Redigerat 2022-01-11 00:28 av [Tismon]
Jag personligen föredrar nätet för att hitta folk att träna med. Då kan man dels gå med i grupper med likasinnade, dels är det lättare att börja kontakten i skrift. När jag satt upp lappar, då om hundvakt iofs, har det ringt en massa folk som jag inte vill ha att göra med och det är svårare att ta i telefon. Använder i princip fb helt för mina grupper, i övrigt ligger jag lågt och blockar folk som bara irriterar mig…😏
Usch jag minns när jag var ung och främmande människor tyckte det var fritt fram att läxa upp mig för en massa märkliga saker. Det blir bättre med tiden!
#4: Det var 2-3st som nappade. Förväntade mig inte fler heller. Hunden jag hade hand om då var en stor GD-tjej. Otroligt rar men väldigt nervös.
Jag var tydlig redan i texten om vad det var jag sökte. Hade folk hört av sig bara för att mästra upp mig hade jag vänligt men bestämt avslutat den konversationen.
Så ja, de var neutrala eller positivas till mitt upplägg helt enkelt. 😀
// Harley
#5: Hmm jo exakt, är ganska nervös över att man skulle träffa på hundägare med en helt annan djursyn och som inte alls befinner sig på samma sida! Var det jobbigt att "tacka nej" till människor som inte passade för hundpassning?
Aha… Är det en åldersgrej? En könsgrej? Jag är en tjej på 25 år. Hoppas verkligen det blir bättre med åldern… Just det här med att läxas upp har gett mig så fruktansvärt dåligt självförtroende och är nog största bidragande faktor till mitt sociala fobi. Också anledningen till varför jag har så himla svårt att ta mig ut och träna med hunden och skjutit upp det så länge :(
#6: Jo 3st känns ju ganska lagom :) hur gjorde ni sen när ni lade upp träningen? Var det mycket kommunikation eller var det bara "vi träffas på den här platsen kl x"? Har aldrig gjort detta och undvikit människor så länge så vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig haha
Jo det var ju smart utav dig att vara tydlig redan från början! Tack för tipset, är så himla konflikträdd så underlättar nog att vara tydlig redan från början :)
- Redigerat 2022-01-11 20:26 av [Tismon]