Hundar iFokus

Hundar

Läst 1045 ggr
knutteknop
0

Draghund

Jag har insett att det är en draghund jag vill ha men har så jäeevla svårt att välja typ.

Mitt hjärta skriiker HOUND. men min hjärna är feg och velig. Kanske en alaskan passar bättre om än lite långsammare och mindre.

Jag kör idag drag med min BC, hon är stark men har storleken emot sig. Jag älskar att köra fort och gärna lite sträckor, inte bara 3-4km som min lille orkar. Kommer främst satsa på drag sommar/vår/höst med cykel men även vintertid då med kickspark eftersom jag är livrädd på skidorna. Men just nu ser jag inte att jag kommer tävla.
Den framtida hunden kommer få hänga på brukshundklubben när jag tränar min bc(kanske att den får tränas lite ibland men inget seriöst) , fika på stan och följa med till fjälls precis som vilken hund som helst också.

Ni som har draghundar av alla typer, varför valde ni den ni har? hur tränar ni? sprint, medel, långdistans?) Berätta gärna hur den funkar i vardagen med.
Jag är rädd att en hound kommer riva huset, kanske att den kräver x antal mil mer än jag kan ge osv. aaah tänk att man alltid ska vela va..? Men är å andra sidan rädd att jag ska skaffa "för lite" hund och bli missnöjd.

Myrtorpets Möss och Kaniner

Draken
0

Alaskan husky är den jag har erfarenhet av,och det är en trevölig och lärvillig hund som inte kräver att man måste gå /dra flera mil om dagen. De kan lika gärna ligga hemma i soffan.

Om du inte är helt insnöad på polarhundarna, så kan man egentligen köra drag med de flesta mellanstora raser.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

knutteknop
4

Tack, absolut att alla raser kan dra. Men om draget ska vara den här hundens enda uppgift och liv ser jag ingen anledning att köpa en annan ras som jag dessutom måste tillfredställa mentalt också.

Det är lite som att köpa en retriever när jag vill valla kan jag känna. Rätta mig om jag har fel.

Myrtorpets Möss och Kaniner

Draken
2

Jag förstår precis hur du menar. Och eftersom det är specifikt en draghund du vill ha, så rekommenderar jag Alaskan Husky 🙂

Min bror kör drag på tävlingsnivå och han har även uppfödning, och han har 11 st. Alaskan Husky. De är hur trevliga som helst 🙂

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis