Nyårsafton
Hej alla glada.
En fundering som jag får vid varje nyår är hur alla andra gör med sina hundar. Är de skotträdda, skjuter ni raketer och brukar hundarna vara med ?
Jag har haft 2 hundar som har varit fruktansvärt skotträdda. Dessa har jag fått "droga ner" och lagt dem i buren i badrummet på nedervåningen, där finns det inga fönster och det ligger ungefär mitt i huskroppen, så få ljud tränger in där.
De två jag har nu bryr sig inte alls, de rör knappt på öronen när det smäller runt hörnen. Jag brukar få förfrågan om bekanta kan få vara här med sina hundar på nyår, och vara tillsammans med mina två. Oftast folk som har valpar eller unghundar.
Vi har aldrig varit så mycket för att skjuta raketer, det var mest när de äldsta barnen (nu vuxna) var små. Vi har varken köpt eller skjutit de senaste 8-10 åren, just med tanke på djuren. Inte bara husdjuren, utan också de vilda .
Hur ser det ut hos er på nyårsafton ?
Med en hund som går in i stress och fullt vaktläge när det smäller så har senaste nyåren spenderats på landet, morföräldrarna åker ut några dagar innan med hunden så han slipper dem flesta av mellandags smällarna med.
Där ute gå det toppen att vara :)
Blir lite vankande och några skall framför allt runt midnatt när smällarna från de närliggande samhällena/byarna drar igång för fullt, men övriga kvällen kan han slappna av rätt bra.
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Vi gör inget annorlunda då vi inte har skotträdda hundar, förutom att vi har gardiner för och rastar vid fyratiden på eftermiddagen, och sedan igen vid ca 2 tiden på natten.
Äldsta tösen brukar kika ut lite bakom gardinen i altandörren, men verkar främst nyfiken på var ljudet kommer ifrån. Iggyn skiter fullständigt i det, och vår collie (som är uppfödd bredvid ett skjutfält ) lyfte knappt huvudet förra året.
I år är vi ändå lite försiktigare då han är lite äldre, men iom att de andra två inte riktigt bryr sig så är jag inte jättenervös för hans skull heller.
Däremot min egen. Jag är fruktansvärt rädd för plötsliga höga ljud. Nyårsafton och mellandagarna är en riktig jävla kamp för att hålla mig själv lugn, och inte smitta av sig på hundarna. Så där går all vb medicin åt till mig själv.
Tycker det är ett fruktansvärt otyg den där skiten. Min mamma har getter och de blev fruktansvärt rädda förra året när grannen tyckte det var en bra idé att skjuta raketer bakom stallet förra året. Jäkla idiot.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Min nuvarande hund (som är lite av ett nervvrak i övrigt) är i princip helt oberörd av fyrverkerier, han reagerar bara om de skjuter alldeles nära. Men efter att ha fått en tidigare hund traumatiserad så är jag otroligt försiktig - ordentligt med motion och hjärngympa tidigare på dagen och sedan blir det bara pink på innergården eftermiddag och kväll.
Vi firar hemma i lugn och ro som vanligt. Jag har aldrig förstått tjusningen i att fyra av raketer och är lite skotträdd själv, så sånt har jag aldrig sysslat även då jag inte haft hund.
#2. Jag hoppas att grannen fick en utskällning!😠
När jag hade hund var han livrädd och vågade knappt gå ut dagarna runt nyår, han vände och ville in med detsamma han gjort sina behov om han ens gjorde något.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
De två äldsta har aldrig reagerat på fyrverkerier, varken när det skjutits av på nära håll utomhus eller när det är som värst vid 12-slaget på nyår. Den äldsta vill också gärna stå med vid fönstret och titta på fyrverkerierna.
Unghunden bryr sig inte om fyrverkerier ute eller inne, men 12-slaget förra året tyckte han inte om och blev väldigt stressad och orolig, så vi får se hur det går detta året.
Min är ok om det är längre bort. Men igår smällde det på samma gata vi gick på och då satte hans skräck igång och han ville bara hem. Blir vårt andra nyår och vi kommer gå hem reda vid 20 och spendera vår kväll i soffan med gardiner för och hög volym på tv.
Min hund bryr sig inte så länge hon är inne
Rastar henne inte efter 21 ungefär. Hon är hemma, nedrullat (brukar vi ha på kvällarna i sovrummet) så ingen ändring.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Attans också, bara några timmar efter jag skrev #5 så smällde de av raketer nära inpå vårt hem och unghunden reagerade ganska skarpt (blev orolig och började vakta, något han aldrig gör annars). Sen på kvällprommisen blev han lite spänd när det hördes raketer runtomkring oss, något han helt ignorerat tidigare i veckan…😔
Våra hundar är inte ett dugg rädda.
Men vi är antingen hemma eller hos mina föräldrar när vi firar.
Vi gör heller inget speciellt förutom att de inte får gå lösa i trädgården (även om det är inhägnat) då man aldrig vet, en vacker dag kanske dom blir rädda för att nån granne skjuter fyrverkerier helt plötsligt..
Sen är jag alltid noga att alla dörrar är stängda o i sovrummet har vi neddraget men det brukar vi alltid ha på kvällarna ändå.
Så hemskt att vissa måste droga ner sina hundar eller åka iväg med dom :( hoppas verkligen att fyrverkerier förbjuds snart!!
Har inte haft skotträdda djur och är själv inte skotträdd heller. Ett år mådde jag dock illa och katten spydde - av krutröken. Jag bor väldigt nära där det skjuts som mest och vinden låg väl på.
Man jag tycker definitivt skiten ska bort. Delvis p.g.a. alla djur (och människor!) som är rädda men även för att det nurmera missbrukar och det skjuts mot hus och folk hejvilt. Så kan det ju inte få fortgå.
De där japanska lyktorna ska väck de med. Tycker det verkar fullkomligt sanslöst att skicka upp något brinnande i luften som kan landa t.ex. på en balkong där det kanske står nåt brännbart. Och de skadar kor och antagligen vilda betande djur också! Det sitter någon slags ställning i tunn metalltråd i dem och när de landar där kor betar så glufsar de i sig dem och de ställer till läskiga invärtes skador.
Visst är det fint, men inte till det pris som det numera är behäftat med.
Det kunde räcka om kommunen ordnade ett nyårsförverkeri på en bestämd plats just vid tolvsnåret. Då kunda alla rädda hundar hålla sig därifrån. De som bor nära kunde ju ta sig bort en timme. Då fick de som vill se raketer och de som inte vill skulle ha minimalt besvär med att undvika det. Som det är nu måsta de ju fly stan i dagar, till stor kostnad om man inte har en stuga eller någon annanstans där man kan vara gratis.
- Redigerat 2021-12-31 02:39 av hemul
Raketer liknar inte skott på något vis. Vet hundar som är med och jagar och inte bryr sig när det skjuts. Som är livrädda för raketer.
Förra hunden Cain brydde sig inte ens om de smällde några meter i från honom…vilket var märkligt då allt annat skrämde honom (extremt osäker). Trodde hans lugn vid smällandet skulle smitta av sig på hund nr 2, Sookie…men nope.
Sookie har alltid reagerat på åska/smällar (gömde sig i ett skåp i köket som valp vid åska och på den vägen är det) och även hund nr 3, Ianto reagerar (mycket möjligt p.g.a. att han ser på Sookie och hennes reaktion).
De skäller och verkar oroade men tack och lov får de inte tokpanik.
Förra året så gömde sig Ianto under en säng då det smällde som mest och verkade låg/orolig.
Jag har sedan jag skaffade Sookie (2012) "firat" nyår (och andra "smällhögtider" som valborg) genom att täcka för fönster och överrösta smällarna med musik och/eller tv. Jag fullkomligt avskyr att många smäller (speciellt där jag bodde förut) långt innan ex. 12 slaget. Det kan man ju liksom inte riktigt förbereda sig för.
Där jag bodde innan så kunde det smälla flera timmar eller i värsta fall flera dagar innan nyår. När ska man då kunna rasta sina smällrädda hundar liksom? Tack och lov smäller det inte lika mycket eller lika intensivt i området jag bor nu. Sookie (som oftast reagerar mest) reagerar tack och lov ofta inte alls lika mycket när det är ett enstaka skott dock…som när det smattrar som tusan.
Hundarna får något extra gott (eftersom jag har en foderallergisk hund så finns inte så mycket att välja på); fryst uppblött hundmat i kong eller/och lammöron att tugga på. De brukar få det goda ca 15-30 minuter innan jag gissar att det kommer smälla som värst (så vid nyår innan midnatt). Om de hinner tugga färdigt innan det slutar smälla så får de mer (en kong till och/eller fler lammöron).
Jag rastar tidigare på kvällen samt när det slutat smälla och gått någon halvtimme/timme efter det slutat (för att undvika eftersläntrare så gott det går).
Med förra hunden Cain (som som sagt tack och lov inte var rädd) så var det vid några tillfällen snorungar som smällde smällare precis i närheten av oss då vi gick förbi (och som sagt gärna dagar innan nyår).
Sen utöver problemet med hundarna så var jag (nu har jag dock innekaniner) under många år skraj att någon raket skulle landa på någon av kaninburarna/hagarna och mina långörade älsklingar skulle skadas.
Med mina papegojor så ser jag till att ha i alla fall delvis tänt även under natten vid nyår osv. i fall de skulle bli skrämda, så är jag annars rädd att de skulle kunna skada sig i panik annars. De får inte vara utanför buren (risken att skada sig känns större då) utan får vara i buren med mycket att pilla på (men inte för tunga/stora leksaker att krascha in i) osv.
Jag förstår inte poängen av fyrverkerier, bomber och smällare för att fira…det orsakar mer skada än det är värt för lite fina färger på himlen (skrämda djur, människor kanske också och dessutom lär det ju knappast vara bra för miljön heller…och så är det ju alltid risk med att skada händer osv.).
Tror sånt där är medfött, ivf delvis. Nån slags instinkt. Jag ljög faktiskt ovan. Jag hade en åskrädd hund när jag var liten. Han fick närmast panik och sprang och gömde sig bakom toaletten varje gång det åskade, klämde in sig ovanpå kröken. Märkligt, för det var ett rum han normalt aldrig gick in i. Skott och raketer upplevde han nog aldrig, så vet inte om det hade orsakat samma reaktion.
- Redigerat 2022-01-01 08:46 av hemul
Vi tog oss igenom ännu ett nyår utan större stress, blev någon kort omgång med stress när vinden låg på åt fel håll medans en runda raketer gick av, men annars gick det toppen 🥳
Nöjd hund när vi idag vågar låta honom vara ute och kolla ägorna 😁
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Är enbart närmsta grannen här som skjuter raketer (övriga är på mycket längre avstånd så de hörs inte så farligt).
Mira verkar inte rädd alls men för att göra det extra trevligt gömde jag en kong med smaskens i straxt innan tolvslaget som hon sen sprang och sökte när grannen börja smälla, hon kika upp (för hon såg fyrverkerierna genom fönstret) men fokusera den på att söka och därefter äta (hon han knappt börja med kongen innan grannens fyrverkerier var färdiga).
Kaninerna verkar ha tagit det med ro också (de hörde bara ljudet), hade stoppat in färska grenar och spritt ut lite havre åt dem på golvet att söka.
Vår förra hund älskade fyrverkerier och börja leta efter dem när hon hörde det smälla!
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#15 Jag hade som barn också en fyrverkeritokig hund (som för övrigt var skottberörd, men fyrverkerier var något annat). Hon ville stå ute på balkongen och titta om hon fick under tolvslaget. En gång blev det dock farligt, vi bodde då i villa och en raket gick snett, for horisontellt längs med vägen och hon satte av efter den…. Tur att hon lydde stoppsignalen!
#16: Råka ut för en förbiflygande raket också en gång när jag var ute med Gletta (några ungdomar som sköt mitt på blanka dagen och den for längst marken istället) och den ville Gletta jaga men hade som tur är koppel på henne och den han komma en bit ifrån oss innan den small!
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Oj! Vilken tur! Det där är ett otyg. Såg det själv för några år sedan när jag för en gångs skulle var ute och kollade. Kom på en cykel/gång-väg längs en stor parkeringsplats med en häck emellan. Kom en raket fräsande på andra sidan häcken i huvudhöjd. Såg killarna som skjöt. Jag skällde på dem. De var trevliga och bad om ursäkt, sa att det var ett misstag. Men jag vände mig om sen och då såg jag att de hade byggt en ramp som de riktade raketerna längs med marken med. Ångrar forfarande att jag inte sa till polisen. Det stod en bil bara en bit bort.
Min katt kom hem med svedd päls frampå munnen en gång, om det var påsk eller nyår. Säkert smällare. Inte säkert att nån slängt dem åt henne med flit, men ändå. Tack och lov var det bara pälsen som var skadad.
Men vackert är det, det kan man inte komma ifrån!

- Redigerat 2022-01-04 14:05 av hemul

det var ett ovanligt bra nyår hos oss faktiskt. smällde bara runt 30 minuter vid 00, sedan enbart enstaka innan och efter. vår hund gick runt och skakade, flämtade och sprang mellan oss som var med på firandet och var stressad, men ungefär 30 minuter efter sista raketen hade hon lugnat sig. den mildaste nyår vi upplevt! vår tik är rädd för allt som smäller. från raketer, till skott, till lastbilsflak som slår till åska. Tidigare har vi drogat ner henne vid nyår, men upplever att rädslan går igenom läkemedel och istället har vi en groggy rädd hund. de enstaka som kommer gör henne otroligt stressad för stunden, men det håller bara i sig runt 10-20 minuter beroende på hur nära det smäller.
Här var det ovanligt lungt över nyår. Det small kanske 10 minuter, och det var en bra bit ifrån oss.
Äldsta dotterns hund, vi passade honom då dottern skulle iväg, blev sur på mig när han inte fick följa med ut på balkongen och titta.
Trots att jag bor i en liten stad och det smälls i kanske 15 minuter som mest runt tolvslaget så är jag otroligt tacksam över att ha en hund som inte bryr sig. De smäller nämligen direkt utanför där jag bor, och på ett helt oansvarigt sett. Vid ett tillfälle riktade de en raket MOT huset där jag bor istället för t:ex över älven och den small av ungefär 10 m från mitt fönster på femte våningen. JAG blev helt livrädd men hunden lyfte bara på huvudet och undrade vem fan som vågade väcka henne xD
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"