Hundar iFokus

Hundar

Etiketterutfodring-och-foderaktivering
Läst 1346 ggr
anonympajas
0

Slickmatta

Hejsan!
Köpt varsin slickmatta till mina två hundar.
Undrar dock om ni har något tips vad man kan ge på dem, typ leverpastej? Ge mig tips 🙈
och ungefär hur ofta man ska låta dem ha slickmattan? Tänker typ två gånger i veckan? Eller en gång per dag?😋

[Tismon]
0

Du kan ha i diverse saker man kan köpa till som är särskild avsett för sådant.

Du kan kolla runt efter fler märken och hemsidor/affärer och kanske hitta ännu billigare eller något du föredrar när det kommer till personliga preferenser av smak, ingredienser, var det är producerat osv om sådant spelar roll för dig

Du kan smeta på sockerfri äppelmos eller jordnötssmör (utan xylitol). Eftersom jag själv är jordnötsallergiker funkar mandelsmör för mig bättre men är dyrare.

Du kan köpa burkmat av bra kvalitet och sedan kleta på det också. Färskfoder är också utmärkt men tänk på att det är rått så hantering av bakterier bör man ha i åtanke, t ex inte låta hunden få slicka på gammalt färskmat som stått framme för länge.

Naturell Youghurt, däremot är hundar laktosintoleranta så små mängder eller laktosfri

Babymat utan lök fungerar bra det med

Mosad banan eller annan frukt som hundar kan äta

Mosade jordgubbar eller andra bär som hundar kan äta

Cream cheese eller honung i små mängder

Ska du använda leverpastej så tänk på att lök är väldigt dåligt för hundar, de kan få anemi av för mycket lök. Hur mycket varierar från hund till hund så om du kan hitta leverpastej utan lök så är det att föredra.

Hur många gånger per dag/vecka handlar väl mer om hur många kaloerier hunden ska ha i sig eller hur mycket/hur stor mängd av något som är bra/hälsosamt för hunden och hur många gånger du själv känner för. Har du på vanlig burkmat av hel eller halvfoder eller färskmat kan du bara ta del av den dagliga rationen och fördela det hur du vill. Jag tycker inte att pyssla med lickimat kan göras "för mycket" eftersom det är väldigt lugnande för hundar. Vill du få det att hålla längre kan du sätta fylld lickimat i frysen och ge den till vovvarna när innehållet är isigt och svårare att få ut.

Däremot måste jag varna dig om att lickimats är riktigt svåra att få rena. Mitt bästa tips är att ha dem i blöt med diskmedel i några timmar för att det ska lösas upp innan du diskar av det.

Fyll kongleksaken med pasta med god smak av lever
  • Redigerat 2021-12-26 19:56 av [Tismon]
Nephi
0

Får även att mortla/mixa godis/foder till ett pulver och strö i ☺️
Jag har bakat eget godis och sen mixat.

Annars har lickimat eget pulver att strö på mattan

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Tea clarin
1

Jag brukar göra egen pumpa puré att ha på mattan, det är väldigt kalorisnålt så man kan använda en hel del! Min tik är hel tokig i frukt så jag använder mig mest utav det men även grönsaker funkar väldigt bra.😊

Elsis matte
0

Jag brukar använda färskfoder eller mjuk mat av bra kvalitet. Har vi ätit grillad kyckling kan han få smulorna i den.

Milenzo
0

Jag brukar blöta upp en del av min ena hunds mat, antingen med vatten men har testat lite laktosfri mjölk utblandat med vatten. Sen blandar jag antingen i något mer (har testat att ha i ett rått ägg) eller kletar ut det som det är ut och fryser in någon timme för extra arbete. Han fullkomligt älskar det!