Hundar iFokus

Hundar

Etiketterbeteenderaservalparskaffa-hundavel-och-genetikdebattuppfödning-och-valpninghundhundköphundfrågor
Läst 627 ggr
jelia00
0

Drömrasen Broholmer

Hej! Jag har letat i flera år efter min drömras och jag tror nu jag har hittat den vilket är en Broholmer. Jag har träffat ett fåtal individer genom jobbet då jag jobbar i djurbutik. Jag har verkligen fattat tycke för denna rasen och hittar nästan inget negativt mer än att den fäller kopiöst mycket. Nu har jag dock lite frågor till er som inte gynnas av att jag köper en valp så som uppfödare gör då jag haft timlånga telefonsamtal med majoriteten av dem.

Jag själv är 21 år och en väldigt liten tjej på 160 cm och 68 kg. En broholmer kommer väga ungefär lika mycket som jag och tror ni att det kan funka? Jag har aldrig haft hund innan men är väldigt hundvan då min moster har GD uppfödning men också att jag jobbar i djurbutik och har gjort ett bra tag.

Jag är otroligt intresserad av hundträning och kommer spendera mycket tid med min hund och den behöver aldrig vara ensam då jag kan ta med den på jobbet. Dock är detta en vaktande gårdshund som inte många har i storstaden. Jag själv bor i Göteborg men i ett område med mycket grönska och nära till hundgård/slottsskogen.

Många uppfödare säger att det är en vaktande hund men att man generellt ska uppfatta den som en sällskapshund då det enda den vill är att vara nära sin familj och vara till lags. Den har vaktinstinkt men den får aldrig visa agressivitet utan alltid ¨visa¨ upp sig med sitt stora skall och kroppsstorlek. Den är självsäker, lugn, godmodig och vaksam. Jag själv är ute efter en hund som vaktar när det står någon utanför, men absolut inte så att det blir till överdrift och att den står och skäller i 20 min. Detta är såklart en träningssak också. Men eftersom jag bor i en mellanstor lägenhet vill jag inte ha en alldeles för skarp vaktinstinkt som ex. CC.

Det som jag är väldigt osäker på är om en stor ras är något för mig? Älskar de större raserna då jag är uppväxt med dem och har helt enkelt mer intresse för dem. Skulle det vara bättre om jag skaffade mig en mindre storlek eller ska jag våga mig på att testa min drömras? Vill endå inte skaffa en ras bara för att ¨träna¨. Ska tillägas att jag insett att broholmer passar utmärkt i min livsstil då jag inte är jätte lat men tycker om att ligga och bläddra netflix vissa dagar och andra dagar gå på långtur i skogen. Detta är en väldigt anpassningsbar hund som har tydlig av/på knapp. Den älskar att vara till lags och föredrar träning mer än de flesta mastiff raserna. En väldigt okomplicerad ras generellt. Har vi någon här som suttit i samma sits som mig och hur har du valt att gå till väga?

• Redigerat 2021-12-25 00:04 av jelia00
Mitchika
5

Problemet med vaktande hundar i lägenhet är ju dom mer typiska lägenhetsljuden som alltid finns och alltid kommer finnas där och huruvida den hunden kan vänja sig vid/tränas till att vaktinstinkten inte ska triggas av dom. Spring i trapphus, dunsar i väggar och från golvet, främlingar som pratar och är högljudda. Beroende på vilken nivå av vakt som hunden har i sig och vilka triggers den reagerar på kan det bli riktigt jobbigt och det finns ingen garanti för att det går att träna bort heller. Det borde dock uppfödarna kunna informera om då dom säkert har mer koll på hur rasen fungerar i lägenhet.

I övrigt så säger jag samma saker som jag sa till dig i din tidigare tråd när det gäller storleken och styrkan på hunden VS din egen styrka. Samma saker som jag skrev där gäller ju även här.

Det är svårt att bedöma hur stark du är och hur kapabel du är att hantera en stor och stark hund enbart via din storlek. Jag är drygt 178 cm, har ingen koll på vad jag väger men jag har både vikt och en del muskler att backa upp mig med och kan hålla det mesta i hundväg utan större problem, även när dom gör utfall där dom ser ut att vilja döda den mötande hunden. Rejäla utfall, med andra ord. Sen har jag träffat personer som varit ett huvud kortare än mig som både är starkare än vad jag är och bättre på att hantera stora, starka hundar med rejäl utfallsproblematik också. Så ens storlek behöver inte vara avgörande, men det är svårt att säga eller bedöma över nätet.

Mycket beror ju på den individuella hunden också. En lugn, följsam, väldresserad och harmonisk Grand Danois kan tekniskt sett en fyraåring gå ut med i koppel utan problem, till exempel. Inte för att jag rekommenderar det, men du förstår hur jag menar? Det går inte heller att avgöra när hunden är valp, utan det märks först när den är färdigvuxen. Mycket är en tränings och uppfostringsfråga, ja, men genetik och hundens individuella personlighet påverkar mer än vad många tror.

Eftersom att du själv tar upp det så låter det för mig som om du är osäker på om du kommer klara av att hantera och hålla en hund i den storleken. Har du några tankar kring hur du ska hantera hunden om den visar sig vara för stark och det leder till problem? Till exempel att den gör utfall mot hundar, försöker jaga katter, vilt och cyklar eller kanske till och med barn och du får problem med att hålla emot? Fundera, planera, hitta lösningar innan problemen hinner uppstå (innan valpen ens hinner komma hem) så du är maximalt förberedd!

Jag har varit med om att en stor hund har släpat med sig sin ägare hela vägen fram till mig och min hund och sen attackerat i stort sett sekunden den kom fram och det var inte en kul upplevelse. Det var ändå inte en hund i 70-kilosklassen, utan min gissning är att den var någonstans i 35-40-kilosklassen. Så personligen ser jag hellre att folk som är osäkra på om dom kan hålla och hantera en stor, stark hund väljer en mindre och mer lätthanterlig ras istället.

Mitt bästa råd är att försöka vara ärlig mot dig själv för ingen känner dig själv bättre än vad du gör. Känner du helt ärligt att du tror att du kommer klara av en så stor och stark hund? Är det värt att ge det ett försök, även om det kanske innebär att du behöver omplacera hunden när den är större om det visar sig att den är för stark för dig? Om ja, så försök se dom problem som kan uppstå om hunden visar sig vara för stark och se om du kan hitta lösningar redan nu. Ju mer förberedd du är, desto mer säker i dig själv kan du bli och det kommer överföras positivt till din hund också. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Mitchika
4

En annan sak som kan vara viktig att tänka på är hur en Broholmer skulle fungera i en miljö som en djurbutik, mer än på ett kortare besök. Det kanske du redan frågat uppfödarna om?

Nu vet jag inte exakt hur ni håller personalens hundar där, men jag vet hur det kan se ut. Det står att Broholmer kan vara reserverad mot främlingar och även ska vara vaksam. Hur yttrar det sig generellt i rasen? Finns det en risk att hunden börjar vakta mot ny personal, vikarier, praktikanter eller dylikt? Eller att den rentav får för sig att börja vakta djurbutiken och "vrålar" på alla kunder?

Funkar rasen generellt bra med andra hundar utanför familjen? Är det vanligt med könsaggressivitet inom rasen? För jag gissar att andra i personalen får ta med sig sina hundar till jobbet också?

Anledningen till att jag tar upp det här är för att om det blir problem för din hund att följa med till jobbet så kan du behöva en plan B där också, vilket kan vara bra att ha i åtanke. Det här problemet kan uppstå med vilken ras du än väljer egentligen, då det är väldigt individuellt hur bra olika hundar fungerar och trivs i olika miljöer.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot