Hundar iFokus

Hundar

Läst 464 ggr
Skeiter80
1

Problem vid hundmöten 9-årig Aussie

Hej! Jag önskar tips och råd kring min mammas hanhund som är en 9 år gammal okastrerad Aussie. Han är underbar på hemmaplan, men tyvärr har vi problem vid hundmöten. När han känner doft av eller får syn på en annan hund börjar han gny/gnälla och dra för att få hälsa. Han låser sig totalt och är helt ointresserad av godis. Samma beteende oavsett om han möter tik/hane.

Han är uppvuxen på landet och kom efter en tidigare omplacering slutligen till min mamma för 6 månader sedan. Den förra ägaren sålde honom efter en månad då han reagerade på samma sätt mot hennes hästar.

Varför reagerar han så och finns det något vi kan göra?

Tacksam för alla tips!
Med vänlig hälsning
Susanne

[Tismon]
0

Han vill antagligen hälsa som du själv säger och blir alldeles för uppspelt för att kunna lyssna.

Är han annars matmotiverad? Pröva locka med godis på större avstånd. Lyssnar han inte är ni för nära

Skeiter80
0

#1: tack att du tog dig tid att svara. Han är tyvärr inte alls särskilt intresserad av godis, inte ens hemmavid.

Det vi gör i nuläget är att undvika andra hundar och hålla kort koppel när vi inte kan undvika ett möte, men det kräver styrka. Få hundägare låter nämligen sin hund hälsa och speciellt inte när han är så upphetsad och gnyr.

[Tismon]
1

#2: Ni skulle inte kunna pröva och se om det finns något hundgodis som verkligen är ”jackpott”? Torkat kött, hjärta eller lever? Steka egen kyckling och ha det i en påse? Verkligen se om det finns något som han går igång på?

Jo självklart, en utåtagerande hund är inte lätt. Även om intentionen är ”god” så kan överupphetsning lätt eskalera, så fullt förståeligt.

Jag kämpar med liknande problem men upphetsningen har övergått i osäkerhet för vår del som lätt blir aggression. Skvallerträning på avstånd är det bästa som funkar har jag hört från en del håll

Ingen fara. Vet hur kämpigt detta är!

Nephi
0

Min Aussie blir också lite extra när han möter någon han vill hälsa på(/eller cykel om dem låter lite extra), brukar honom att sitta bredvid gångbanan och bara låta honom titta tills dem passerat. Går han upp allt för mycket så ställer jag mig mellan honom och det han är fixerad på. Han kan nämligen få för sig att kasta sig mot dem vilket inte alltid tas emot på rätt sätt.

Gäller dock att ha ett sitt eller ligg samt ett stanna som fungerar :) Berömmer sällan med godis längre utan ofta bara med röst och någon extra klapp, det roliga är ju att få börja gå igen.

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

[Tismon]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En jättebra övning som fungerar ifall ni hittar någon "jackpott" godis som han går igång på

(se bara till att klicka in honom först så att han associerar klicket med godis)

• Redigerat 2021-12-25 02:40 av [Tismon]