Hundar iFokus

Hundar

Etiketter: övrigtdagmatte
Läst 643 ggr
Fialialej_
2

Tänka på som ny dagmatte?

Varning för låååångt inlägg!

Jag ska eventuellt bli dagmatte till en hund och har såklart 1000 frågor jag vill ställa för att alla inblandade ska få det så bra som möjligt. Jag vill alltid ha koll på läget så jag har skrivit ner lite jag tänkt fråga matte när vi ses om några dagar. Jag skriver min lista här nedan och skulle uppskatta om jag fick lite feedback! Om någon har något att tillägga eller om jag tänkt helt knasigt någonstans.
Jag kommer kalla hunden för "M" i texten, men blir det inte M blir det nog nån annan hund, dagmatte vill jag verkligen bli! :)

• Är M ok med hantering? t.ex torka tassar, lyfta, ja ta i och hantera helt enkelt.
  • Är M rädd för något?
  • Har M några regler som ni önskar jag följer även hemma hos mig?
  • Får M äta hundgodis? och följdfråga då, har M några allergier?
  • Hur är M med andra hundar och hundmöten? Rädd/arg/vill fram och hälsa/obrydd? Behöver jag tänka på något?
  • Hur ofta och vilka tider vill ni ha hjälp att passa M?
  • Vad gör jag om något akut händer? Vem ringer jag först? Är M försäkrad?
  • Vad förväntas av mig? Vill ni att jag tänker lite extra på något? Hur mycket motion och aktivering är M van vid en vardag? Får jag träna lite trix och enklare mental aktivering? (det är en ganska aktiv ras så jag tror det skulle uppskattas och jag älskar sånt)

Och nu till vad jag mer vill och har funderat på

• Husse/matte lämnar och hämtar M hemma hos mig om vi inte kommer överens om något annat
  • Husse/matte tar med bajspåsar, sele/halsband, koppel, hundgodis. Gärna även nån leksak M gillar och kanske en bädd/filt som luktar "hemma" som trygghet för M.
  • Jag vill gärna skriva ett avtal där det står lite mer specifikt vad som gäller om något händer, vad vi har för regler (t.ex inte släppa M okopplad osv).
  • Jag vill ha både matte och husses telefonnummer och veta vem jag hör av mig till i första hand om jag undrar något eller om något händer.

Jag vill >inte< ha någon ersättning för att vara dagmatte till M på vardagar (jag vill inte dela med mig av varför här). Däremot tänkte jag önska en liten symbolisk summa om det skulle vara så att de vill ha hjälp en helg/kväll/över natten/om de reser bort eller om de behöver hjälp "akut". Det är inte helt orimligt av mig va? Tänker att vi kommer överens om den summan innan det kan bli aktuellt :)

Som sagt långt inlägg och jag har säkert missat något, hjälp mig gärna!

/Sofia
<3

• Redigerat 2021-12-19 07:44 av Fialialej_
Karmatarerskanise
1

Ser ut som du har fått med det viktigaste :)

Fialialej_
1

Vad skönt, tack! Vill absolut inte uppfattas som oförberedd men vill såklart inte lägga fokus på fel saker säger, haha :)

/Sofia
<3