Hundar iFokus

Hundar

Läst 480 ggr
Amrisms
0

Hundlinjen himmelstalund

Hejsan, jag går i gymnasiet just nu och trivs inte så bra med linjen och vill göra något jag verkligen tycker är kul, alltså hundar. Nu undrar jag om era erfarenheter av himmelstalunds utbildningscentrum speciellt då främst om hundlinjen men också bara om internatet om någon vet något om det. Jag har då tänkt på sam med inriktingen hund som jag då uppfattat ska finnas! Skriv gärna allt ni vet och hört!!!! Hade tänkt att ta me min egen hund isåfall att tillägga.

Karmatarerskanise
0

Vet ingenting om det, hoppas någon här inne kan svara :)

Hade valet hund funnits när jag gick gymnasiet hade det varit mitt val 🥰

Amrisms
0

#1: ja det hoppas jag också!! Alltid kul att få höra andras erfarenheter. Ja så himla kul att det finns som val nu!

Julstrumpan
0

Går i 9an var på Himmelsta på öppethus 2 gånger som ligger mer nån bit från Ingelsta osv och funderar på gå där alternativ bo där eller pendla men då blir det pendel med tåg o en som går där sa med buss måste man på 2 olika bussar då dem inte går direkt dit och att boendet är helt okej vissa längtar hem men vissa tycker det är bra men en annan som jobbar där sa att det gick en direkt dit och rekommenderar inte riktigt boendet det är Haga som äger det mesta vid boendet, priset på boenden beror på om du vill ha toalett och dusch eller inte osv finns olika boenden mellan. Himmelsta har ju Trädgård, Djurvård, djurpark och Hund så dem har smådjur, 2 agility/träningsplaner, hundagis och åker ut på olika ställen som Kolmården tex, praktik över det mesta. Med det ämnet du vill satsa på väljer man i 2/3an året innan gör och lär man lite allt möjligt av dessa, med hund så har dem hunddagis där dem får vara när man har vanliga lektioner och dem får bo i boendet självklart skriver man om hunden har speciella behov elr sånt det brukar funka oftast rätt bra, många lektioner där man arbetar med sin hund och de har trevliga och engagerade lärare och är anpassade för dina behov, inget bråk/mobbning, frågar hur du mår osv då dem är vana med personer med diagnoser och så liknande om du inte skulle klara ett ämne förlängs det just ämnet så alla ska ha chans att få ett jobb efter gymnasiet ev plugga vidare.
Vreta gymnasiet samarbetar med Himmelsta som ligger utanför Linköping där är det i princip samma sak mycket praktiskt fast där har dem mycket på plats även hund men mer inriktat för djur och lantbruk där dem har större djur som kor, gris, hästar, traktorer allmänt ligger det mer lantligt och både gymnasien åker ut mycket på utflykter hört om någon var på resa och fick jobb i Tyskland inom vallning finns såsom resor till andra länder om just det du vill jobba med Himmelsta har tillgång till en djurpark i Frankrike osv. :) Fått höra mycket information av båda ställena som jobbar och går där, kolla på deras sidan vilka som jobbar där så är det bara att mejla dem om det något du undrar eller kanske får vara med en dag där!