Silver labradorer
Den andra tråden fick mig att börja fundera på "ovanliga färger". Jag är nyfiken vad era åsikter är om silver labradorer? Det är ju ingen godkänd färg i Sverige men i USA ska den tydligen vara det. Om jag uppfattat det rätt så registreras silver labradorer som bruna.
Har läst på vissa sidor att renrasiga labradorer inte ens kan vara gråa och att den silvriga färgen måste komma från weimeranare. Andra påstår att de visst är renrasiga och att färgen bara är en mutation. Vad tror ni?
- Redigerat 2021-12-08 11:01 av [Tismon]
Det är inkorsad Weimaraner (eller möjligen nåt annat). Jag har ingen aning om hur de reggas i USA, här finns det mig veterligen ingen SKK-reggad silverlabrador.
Möjligen föder någon upp oreggade "labradorer" med silverfärg, det kan nog vara en populär korsning, men som alltid tycker jag att det är befängt med avel baserat på färg. (Förutom när det är av hälsoskäl, givetvis.)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#1: Ah, nä de är givetvis inte tillåtna att regga i skk = inte tillåtna i sverige.
Jag är nyfiken på om de verkligen är renrraser. Men jag tar det som att du tror att det är något iblandat. Vissa säger ju att färgen silver är en "dilution" av brun, charcoal (typ mörkgrå) en dilution av svart och champagne en utav gul. Sedan säger folk att ridigare silver/champagne/charcoal kullar kullats bort förr i tiden men tycker ju själv att det låter konstigt att denna genen plötsligt skulle nuförtiden förekomma så ofta plötsligt trots att det skulle vara en ovanlig mutation. Jag tror också att det är blandrasavel och har svårt att förstå hur den amerikanska kennelklubben accepterar att de reggas som renrasiga labbar 🤔
Jag menar vitiligo labbar är en mutation men inte ser jag att folk avlar på dem och säljer dem som en "ovanlig färg. "Samma sak med svart och tan som, om jag förstått det rätt, är en riktig ovanlig mutation hos renrasiga labbar
- Redigerat 2021-12-08 17:03 av [Tismon]