Hundar iFokus

Hundar

Etiketter: hälsaraseravel-och-genetikhund
Läst 393 ggr
[Elina07]
0

Vit Dobermann/ovanliga färger

Hej hej!
Jag läste för ett tag sedan om vita och Dobermann s med ovanliga färger. Det jag läste om var att vita Dobermanns avlivades.

Stämmer verkligen detta? Och finns det någon som har en vit Dobermann/med ovanliga färger i gruppen?
Svensk uppfödd? Kostnad för en vit Dobermann eller med ovanlig färg?

[Tismon]
0

Vita dobermanns är bannade från att avlas på, de är inte godkänd av en anledning och en seriös uppfödare hade aldrig avlat på en. Dessa hundarna är mycket sjuka så jag avråder dig verkligen från att köpa en

[Tismon]
0

Sedan så är blåa dobermanns benägna till hudsjukdomar och håravfall pga av genen som gör de den färgen. Därför är denna färgen heller inte godkänd

[Elina07]
0

#1: Jag menar att om det finns någon uppfödare som har avlat på "vanliga" dobermanns, men har fått vita.

Jag vet att det är risker med en vit dobermann och diverse sjukdomar, men hade lätt kunnat adoptera eller ta över en vit dobermann och det hade krävts.

Herveaux
3

#3: Man ska aldrig gå efter utseendet när man väljer hund.
En dobermann är en dobermann oavsett färg och ställer höga krav på sin ägare.

// Harley

[Tismon]
0

Jag vet heller inte hur humant det är att låta en sjuk valp leva ett liv fullt med sjukdomar och lidande. Skulle gissa på det är därför de avlivas. Sedan tror jag inte att mutationen är så vanlig

[Elina07]
0

#5: alla vita Dobermanns är inte sjuka?

[Tismon]
1

#6: "In truth, they suffer from the significant health issues that are common to albinism: photophobia/photosensitivity (abnormal intolerance to light), skin lesions and tumors (skin cancer). These animals also often have temperament issues due to their lack of visual acuity and many end up in animal and Doberman rescues abandoned by owners ill-equipped to handle them."

https://dpca.org/albino/

The DPCA vigorously opposes the deliberate breeding of Albino Dobermans without regard to the serious health problems inherent to this genetic defect.
[Elina07]
0

finns en vit dobermann på instagram. vad jag ser, så är honan frisk

[Tismon]
4

#8: om hon lider av photosensitivity syns inte på bild, inte heller aggression. Sen kan det kanske hända att vissa individer inte har dessa problemen men nu förklarade jag bara varför uppfödare väljer att avliva

Herveaux
8

#8: Fast jag tror du varken är veterinär eller har sett hundens journal, så att hon ser frisk ut säger inte mycket.

// Harley

[Tismon]
0

#10: Precis!