Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 890 ggr
Garm
0

Försäkringsbolag

Jag sitter och planerar, funderar och gör research inför nästa hund, som inte kommer förrän om 3 år som tidigast, men jag gillar att kolla runt och planera och så långt innan.

Det är ju mycket svårt att få veta permien för hundförsäkringen från försäkringsoblagen innan man har hunden, eller iaf hundens födelsedata, och ens egen info. Jag hittade en bra sida som jämför olika bolag, men den säger ju inte så extremt mycket egentligen. Den är jättebra för att se vad som ingår och självrisk och ersättningstak och sånt, men såklart inte vad premien kan bli eftersom det är individuellt.

Finns det något bolag ni anser man ska undvika helt?

Vad tycker ni om det bolag ni valt och om ni orkar, vad har ni för bolag och ras och vad kostar det er per månad/år med vilket ersättningstak?

Tack på förhand :)

Maleficum
1

Jag förstår du vill vara förberedd men på tre år hinner mycket hända!

Vår pudels försäkring (som vi haft i straxt över två år nu) hade premien blivit dubbelt så dyr på tills i år från när vi teckna den när hon var valp! I princip alla försäkringar har höjt priserna (min gissning är pga att som ånga skaffat hundar nu under coronan).

Nu bytte vi till Many Pets för premien blev billigare (typ samma pris som förra försäkringen hos Agria var när vi teckna den när hon var valp) och villkoren bättre även om det såklart finns en stor risk att den kommer höjas tills nästa år.

Vår förra hund (labbe) hade Folksam och det funka bra (hon hölls sig väldigt frisk dock så inte så mycket utnyttjande av den)

Men försäkring är en djungel och det känns som att oavsett vad man väljer så har man valt fel :P

Minns tyvärr inte prisarna och sånt på rak arm (och det är mina mamma som betalar och har papperna hos sig så kan inte kolla upp det). Men det var jag som satt och sökte och jämförde och fundera ut vad vi skulle byta till och just där och då var det Many Pets som verkade vara det bästa alternativet.

Min kompis hund var försäkrad i Agria när han levde och hon hade aldrig några större problem med dem.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Karmatarerskanise
1

Unvik manypets!

Agda
0

Jag hade Folksam till förra hunden och även till den nuvarande, plus att mina föräldrar hade Folksam till sina två hundar. Har aldrig haft några problem och de tre hundar som inte lever längre fick vi använda försäkringarna på vid flera tillfällen. Så Folksam är jag väldigt nöjd med, fick också 40% rabatt första året på min nuvarande hund.

Min golden kostar just nu 400 kr/månad, då blev veterinärbeloppet höjt till 120 tkr i år, tidigare var det 70 tkr. Och premien höjdes då samtidigt med knappt 40 kr/månad. Hon är livförsäkrad på 16 500 kr.

Jag vet att innan jag skaffade henne (alltså innan hon ens var född) så kollade jag upp priser på Folksams hemsida, fick nog fylla i personnr också ras och ett tillgjort datum. Bara för att veta vad det ungefär skulle kosta, kollade dock upp det kanske ett halvår innan hon föddes.

Karmatarerskanise
1

Visa bolagen att ni inte accepterar att er kärlek för djuren används för dyrare och dyrare försäkringar! Kräv att staten agerar för allas rätt till husdjur och djurvård. Det ska inte vara en klassfråga.

Sprid det så vi får igång vårt stop och börjar förändra framtiden för våra djur.

https://www.facebook.com/groups/228314289382018/?ref=share

Stoppa den ökade kostnaden för djursjukvård och på djurförsäkringar. Alla ska kunna hjälpa sina djur på lika villkor! Vi kräver en förändring nu!
flocken
0

Vi har svedea. Är så nöjda.
Kostar hälften mot agria och samma villkor. Inga höga priser för min hund

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Garm
0

#1: Absolut hinner mycket hända på tre år, men det skadar ju inte att göra löpande research under årens gång :)
Many Pets verkar bra på pappret, men det känns som om det liksom är lite för bra för att vara sant. Såg i ett inlägg här på Hundar iFokus om Many Pets och hur de chockhöjt premien och det får mig att dra öronen åt mig lite.

#2: Jag såg ditt inlägg och föstår dig där. Att höja så mycket för att du behövt använda din försäkring är lite fult. Att vissa boalg höjer om man är "olycksbenägen" förstår jag, men med så mycket?

#3: Folksam ser ut att ha bra djurförsäkring. Var din rabatt kopplad till att du hade fler försäkringar hos dem, eller fick du rabatt ändå?

#5: Svedea har jag hört och läst bra om och om de kostar hälften mot dyra Agria men med samma villkor så är det ju verkligen bra.

Min förra hund hade jag först försäkrad via Agria då uppfödaren försäkrade sina hundar där, men premien kostade lite för mycket för min ekonomi under hennes andra år så jag bytte till Sveland. Var mycket nöjd med dem under hela min hunds liv, det var aldrig några problem att få ersättning för de besvär och operationer hon gick igenom.
Jag vill dock kolla runt, i några år, innan jag bestämmer mig. Jag får kanske ringa och prata med de individuella bolagen ett och ett för att få prisförslag. Det är ju så olika beroende på ras och annat. Får hoppas att inte alla bolags premier höjs till galna summor bara.

Karmatarerskanise
0

#6 dom höjer inte individuellt. Dom kollar statistiken på rasen, var man bor ålder påstår dom men så fan heller. Alla hundar jag sett med 100 eller mer % höjning har varit 1 lr 2.

Dom stjäl pengar helt lagligt och offrens står ensamma. Politiker dags att börja bry sig om folket och inte pengaslickarna

flocken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Här ser ni vad vi har via svedea.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Agda
0

#6 Folksam hade rabatt på valpens första år, så det hade inget att göra med om man hade andra försäkringar hos dem. Kollade på deras sida nu och de har fortfarande sådan rabatt; "Minst 30% nyteckningsrabatt första året för valpar som ej fyllt ett år".

Garm
0

#8: Tack så mycket!

#9: Aha, då är det ju jättebra!

Kalli
0

Har varit nöjd med Sveland och Folksam men inte IF.

panini
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle nog aldrig vända mig till ett försäkringsbolag som enbart erbjuder försäkringar för djur då jag tycker deras premier ofta blir betydligt dyrare, vilket är en av anledningarna till att jag aldrig skulle välja Agria. Har även hört en del ”skräckhistorier” om Agria från träningskompisar som tidigare använt dem, men man för ha i åtanke att det alltid kommer finnas de med negativa erfarenheter bakom alla försäkringsbolag.

Min unghund (Shetland Sheepdog) bytte jag från Svedea till Folksam på då premien blev mer än hälften så dyr med i princip samma villkor. Jag har dock aldrig behövt nyttja någon av dem så jag vet egentligen inte hur de är att ha att göra med.
Hans försäkring kostar 3036kr/år just nu.

princip
0

Tipsar om den här artikeln om att jämföra hundförsäkring.

Jag skulle säga att anledningen till att djurförsäkringsbolag ibland är dyrare är att deras försäkringar också har ett större innehåll. De ersätter fler saker, och ersättningen är större.

Vissa bolag har också större skillnader mellan olika orter, medan andra nästan inte har nån skillnad alls, så var man bor kan påverka ganska mycket.

Personligen har vi haft fyra hundar försäkrade i Agria och det har aldrig varit några problem med ersättning trots dyr akutsjukvård och komplicerade operationer.

Men ManyPets och Lassie har på pappret väldigt innehållsrika försäkringar både vad gäller veterinärvård, medicin och rehab - så det blir förmodligen någon av dom på nästa hund.

Alla hundförsäkringar i en guide? Jämför och hitta bästa hundförsäkringen för din hund.
[Moon AppleGrey]
1

#4: rätt så nyligen skaffat fb, så gick nyss med i gruppen.