Hundar iFokus

Hundar

Läst 515 ggr
LillaAtlas
0

Träffa valp för första gången

Hej!
Det är så att jag ska träffa vad som förhoppningsvis ska bli min valp på Tisdag. Det är en Grand danois och innan jag får tinga honom vill uppfödaren självklart träffa mig och se hur jag är med hennes vuxna hundar. Jag har haft hund tidigare men tingade i sällskap av mina förädrar, detta blir första gången jag gör det själv.

Har ni några tips på vad jag ska tänka på eller göra?

• Redigerat 2021-11-26 13:59 av LillaAtlas
LillaAtlas
0

Hon säger också att några av hennes hundar hoppar, finns det något sätt att hantera det på utan att se ut som en totalt ny hundägare?

Jag har normalt inga problem med att hantera hundar som hoppar men det känns nervöst när man vet att någon ska bedömma en.

IngelaTherese
1

Tänker att det också är ägarens ansvar att säga till, visa sina hundar att de inte ska hoppa på dig.
Min familj har fött upp Labrador retriever i SKK, och det var alltid min mammas ansvar att se till att hundarna inte hoppade upp på besökare/köpare. Jag tycker inte du ska känna dig som nybörjare, du är ju uppenbarligen inte det. Tänk istället att det är ett test mot uppfödaren, att hen ska fostra sina hundar att inte hoppa på dig.

Annars, om du får träffa din nya familjemedlem på egen hand. Gå ner på valpens höjd, låt den nosa, klappa mjukt när du känner det är okej. Låt det ta tid. Tror du blir en jättefin ny ägare, bara att du frågar här, visar att du bryr dig mycket om din nya hund. Det märker uppfödaren❤🙏

LillaAtlas
0

#2: Tack för att du tog dig tid att svara mig, och tack för tipsen :)

Karmatarerskanise
3

Om uppfödaren inte ser till att dom inte hoppar så fråga henne hur du ska göra. Det visar bara att du respekterar henne.

Ställ mycket frågor om hennes hundar. Berätta om dina planer med kommande valpen.
Det brukar flyta på bra :)

Älskar grandisar:) ser fram emot bilder!

LillaAtlas
0

#4: Tack för ditt svar!
Jag ska tänka på det, och om jag får honom ska jag självklart posta bilder! :)

Karmatarerskanise
1

#5: det får du säkert! Håller tummarna för säkerhets skull 😀

IngelaTherese
2

#3: Det kommer gå jättebra! Ser också fram emot att se bilder & hur det går❤🤗

LillaAtlas
0

#6:
#7:
Tack för era snälla svar, jag uppskattar det jätte mycket.
Det blev tyvärr ingen valp då uppfödaren hörde av sig igår och berättade att hon hittat en ny valpköpare som hon hellre säljer till :(
Så kan det gå, jag får fortsätta leta helt enkelt.

MonicaLagerquist
1

#8 Så trist.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

IngelaTherese
1

#8: Nej vad tråkigt! Då var det meningen att en annan valp väntar på dig…❤🙏 Du kommer hitta den.

Karmatarerskanise
1

#8: vad tråkigt. Passa på att fråga henne vad som var mer attraktivt hos den andra köparen så du vet om det är något du kan jobba på eller om det är något du inte kan påverka.