Hundar iFokus

Hundar

Etiketterövrigtträning-och-inlärninglydnad
Läst 312 ggr
Wilola
0

Ligga i sin korg

Hur lär man hunden att den ska ligga i sin korg när det ringer på dörren?

[Tismon]
4

Du får ha folk som kommer och ringer på i träningssyfte. Sen ber du humden gå till korgen, lurar med hundgodis osv. Stanna kommando. Öppna dörren. Så fort hunden kliver ur korgen stängs dörren igen. Upprepa :) Kommer människorna in och hunden sen går ut korgen så försvinner dem ut ur dörren igen. Man får ha mycket tålamod, skulle själv egentligen tränat på detta

Herveaux
5

Jag hade börjat med att lära hunden att gå och lägga sig på en speciell plats på kommando. Min hund lärde sig att "Hopp i säng!" betydde gå och lägg dig på din madrass.
Sen när det sitter hade jag börjat med (enkla) retningar som hunden kan motstå och ligga kvar. Sen bett hunden att gå och lägga sig innan det ringer på dörren, när hunden klarar av att stanna kvar även efter att ringklockan ringt hade jag börjat be hunden gå och lägga sig efter att det har ringt på dörren och så till sist att det ringer på dörren, hunden går och lägger sig på kommando och kan stanna kvar där när det kommer gäster (som då givetvis ska ignorera hunden totalt) tills hen får frikommando att komma och hälsa.

// Harley

Elsis matte
3

#1 Det där kan man göra när beteendet väl är inlärt, som en sista störningsträning. Men att börja så blir lätt att man bygger in en massa osäkerhet och frustration i situationen, när hunden ska lära sig något nytt med svår störning redan i början och baserat på (negativ) bestraffning. Som sagt, bra idé för att slutsäkra beteendet men efter inlärning i störningsfri miljö och sedan med gradvis försvåring.