Dålig aptit/kronisk gastrit
Hej Alla!
Jag har en liten känslig sheltie på 3,5 år. Han har varit kräsen med mat hela livet och är noll intresserad av mat. För att han Ska få i sig mat (framför allt) på morgonen måste jag tvinga i han maten mer eller mindre. (Vet absolut om att detta inte är något bra alternativ) men det är det enda sättet han får i sig mat. Sedan äter han bra på kvällen. Får han i sig mat har han bra perioder. Men när fastan ibland blir för lång kommer det skov/perioder där han får väldigt ont i magen, gastrit/magkatarr symptom. Och då blir det en ond spiral som tar dagar att ta sig igenom. Han har dessa perioder en gång i kvartalet kanske.
Jag har funderat endel på ifall det är bättre att han får somna in. han har dessa bra perioder för att jag tvingar i han mat varje morgon. Och när han har de sämre perioderna får jag inte i han någon mat alls. Hur hade ni gjort? Vad har ni för tankar? Tips?
Med vänlig hälsning,
Väldigt orolig och ledsen hundägare
(Ja jag har testat andra foder för känsliga hundar och mycket annat)
Vad säger veterinären ? hart de kollat magen på honom med röntgen/ultraljud och/eller prover ?
En utredning kring matproblemen och magsmärtor är ju det man börjar med. Avlivning borde inte ens finnas på kartan.
Många liknande problem är enkla att åtgärda. De flesta fall går det att hjälpa.
Att tvinga i hunden mat ser endast till att mat är obehagligt.
Vad får han mot magontet? Vad gör du just nu för att få bukt på det? Vad har du gjort tidigare?