Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1243 ggr
[Tismon]
0

Bra våtfoder hund

Hej någon som har en idé på bra, näringsrik relativt billig våtfoder för hund? Helfoder föredras eftersom han verkar äta mer bajs när han inte får i sig tillräckligt med näring (?) I övrigt ger jag honom komplett helfoder i form av torrfoder men just det där lilla på sidan vill jag gärna ge honom och göra livet lite roliga för en aptitlig labrador. Brukar också blanda laxoljan i våtfodret. Har för tillfället Wolf of wilderness men det börjar ta slut och undrade om någon har tips på ett bättre eller mer prisvärd foder? :)

Tillägger att jag har inte plats med färskfoder eftersom min frys inte rymmer mycket alls. En ganska stor 30kgs hund behöver mycket plats för sin mat.

• Redigerat 2021-11-17 20:25 av [Tismon]
Garm
0

Tänkte på färskfoder som inte behöver ligga i frysen? Vet att Magnusson har det och den kan förvaras i rumstemperatur, men det kanske blir för dyrt?

[Tismon]
0

#1: Menar du Magnussons ångkokta? Det är ett våtfoder :) Har du själv testat det?

Fridaaaa
0

#1 Det är våtfoder och inte färskfoder. All färskfoder= måste vara i frys då det är rått

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Garm
1

Ja, förlåt, jag skrev fel. Det är ju ett våtfoder :)

Jag har inte testat det själv, men en vän till mig tycker det fungerar jättebra till sin hund av lite större modell.

[Tismon]
0

#4: Låter intressant, kan ju faktiskt testa! :)

Florine
1

finns massor på bitiba eller zooplus. tycker rinti och rocco är bra och prisvärt :)

[Tismon]
0

#6: De har bra saker på ingredienslistan? 😊

panini
0

Om du vill göra matskålen lite roligare så skulle jag rekommendera andra former av matberikning istället. Ett tips är gruppen "våga vägra matskål" på facebook, där får man mycket inspo på inte bara olika sett att ge födan på, utan också vad man kan toppa maten med :D

[Tismon]
0

#8: Tyvärr använder jag inte facebook längre, låter verkligen intressant och hade gått med i den annars! :)

[Tismon]
0

Jag tror jag tänker testa Rocco, det känns som ett foder som är lite för bra för att vara sant, jag förväntar mig en hacke haha. Men ser bra recensioner och ingredienslistan ser bra ut!

hemul
0

Fast de flesta verkar innehålla ris. Tänker på att VI inte bör äta ris så ofta p.g.a. arseniken det innehåller i varierande grad. Då kanske det inte är så bra att äta det dagligen för hundar heller.

• Redigerat 2021-11-21 08:38 av hemul
Nordanälvens
1

Jag kör våtfoder nu när hunden dragit en hörntand, annars kör jag egenkomponerad barf. Hon tål knappt nånting utan typ bara klövvilt, kanin, lamm, fisk, skaldjur och nöt (och möss!). Vissa grönsaker och frukter men inte ris, potatis, sötpotatis, soja, spannmål etc.. Spännande att hitta ett kommersiellt foder med de kraven!

Hon har käkat Rocco Classic nötkött med ren och Rocco Classic ren våm i ca 2v nu och jag är väl inte helt överraskad egentligen. Hon gick visserligen på antibiotika och metacam fram tills igår, så jag hoppades bara att hon inte skulle rasa eller rusa i vikt. Hon har bajsat mer än normalt (typ tredubbelt så mkt) och det har inte varit nån bra konsistens, men har åtminstone hållit hullet! Hon har fått ca 600g per dag, enligt rocco själva ska en hund ha 400g per 10kg. Hon väger 28kg, jaktlabbe/amstaffmix. Hon sitter ju mer eller mindre still nu med bara koppelpromenader, men hon hade rullat fram på en sådan giva under normala omständigheter.

Jag förstår ju inte förtjusningen med att ge kommersiellt foder till vardags, men detta är åtminstone det bästa innehållet jag hittat på våtfoder. Frågan är vart köttet kommer ifrån. Jag har ingen aning. Zooplus har ett tjusigt erbjudande på 6st 400g burkar för 50:- och det är väl prisvärt om något 😁

[https://www.zooplus.se/shop/hund/hundmat_vatfoder/rocco/1085433](här, hoppas länken funkar)

Han/honom

Extra lågt prova-på-pris! Rocco Classic 6 x 400 g hundfoder hos zooplus.se ✓ Alltid låga priser ✓ Säker betalning ✓ Gratis leverans till dörren från 499 kr
[Tismon]
0

#11: Roccos innehöll: Nötkött & fågelhjärta:
50 % bestående av nöthjärtan, nötlever, nötkött, nötlunga, nötvåm, 20 % fågelhjärtan, 1 % mineraler, 0,2 % linfröolja, 28,8 % köttbuljong.

Wolf of Wilderness: Strong Lands:
66 % bestående av grishjärta, griskött, fläsklever, grislunga, 28,8% buljong, 4% vilda bär (blåbär, hallon), 1% mineraler, 0,2% örter (maskrosrot, nässlor, svartkämpar, röllika).

De var väl inte så dåliga, eller?

[Tismon]
1

#12: Åh vad intressant! Jo det är ju ganska svårt att hitta ett foder när hunden inte tål vissa saker, kan verkligen tänka mig att det måste vara frustrerande!

Det är ju väldigt individuellt, man får helt enkelt se hur mycket de kräver, vissa har ju bättre metabolism än andra. Så, sålänge 600g funkar för er så bara kör på!

"Jag förstår ju inte förtjusningen med att ge kommersiellt foder till vardags, men detta är åtminstone det bästa innehållet jag hittat på våtfoder. "

För min del, när det kommer till barf (och jag respekterar alla som barfar!) så är jag rädd för att hunden ska få vitaminbrist eller underskott av något. Man måste balansera det väldigt bra. För min del föredrar jag kommersiellt av den anledningen. Jag är så himla dålig på att räkna ut vad som behövs, har knappt en bra diet själv. Vill inte utsätta min hund för något. Sedan också att ha i beräkning att näringslära är så himla komplicerat, varje ingrediens och ämne som tillsätts kan påverka hur annan näring tas upp, varje tarm har en egen unik bakterieflora också. Sålänge det funkar för hunden så är det bra tänker jag :)

Jo men Rocco verkade väldigt bra, beställde hem den idag, hoppas det funkar till min egna hund :)

hemul
1

#§13 Nä. Det var ju bra att de finns ris(k)fria också! 😄

[Tismon]
0

#15: Ja eller hur! Var också ganska billigt, i alla fall det första fodret! :)