Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 773 ggr
Therese_Melberg
0

Lydnadsträning

jag har precis börjat träna apportering med Lizzan. det går ganska bra, hon griper apporten och släpper när jag säger loss. hon vill däremot gärna behålla den själv, men backar jag och ropar på henne när hon tagit apporten kommer hon till mig med den.

Nu till problemet, hon tuggar på apportenLedsen hur får jag henne att förstå att det är bra att hålla apporten, men dåligt att tugga på den? Säger jag nej när hon tuggar kanske hon tror att hon gör fel som håller apporten och att hon inte får ta den. Nån som har nått smart tips?

Sen fundera jag över det här med ögonkontakt vid fritt följ. Hon har börjat förstå att hon ska gå på vänster sida nära mig, men hon vill inte titta på mig. Jag har provat att prata, locka på henne och att bära godiset i munnen (köttebulle eller korv, nej, jag äter inte hundmat) men hon tittar bara hastigt upp på mig och fortsätter sen gå med blicken framåt. Visst tror jag att det går att lära in det genom att berömma mkt de gånger hon tittar upp, men det är ingen som har ett bra tips för att få henne att titta upp hela tiden som går lite snabbare att lära in? "Köttbulle i munnen" funkade jättebra när jag tränade jackrusseln, men det funkar som sagt inte på henne.

AnneN
0

Ang tuggandet på apporten, vet inte om det funkar på din hund men iaf då vi haft labbar som har bitit för hårt eller tuggat på apporter så har vi tränat dem att vara försiktiga genom att låssas att det gör ont då de biter (skriker AJ!) de har då lärt sig att bära försiktigt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Therese_Melberg
0

#1 haha, ja det kan jag ju prova, de tycker inte det är läskigt att bita i apporten sen då?

AnneN
0

näe då inte om man berömmer mkt då de gör rätt =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Therese_Melberg
0

oki, då provar jag det dåGlad

SparklingTindra
0

Min sheltie gillar inte att hålla fast i apportbocken, hur gör ni för att få dom mer intresserade? Fast era kanske alltid har vart det? =) Jag har provat att kasta iväg den och att leka runt lite med den men det funkar inte. Sen så biter hon också på den ganska mycket..

Therese_Melberg
0

#5 Ja, Lizzan iaf har ett himla föremålsintresse, så hon tar i princip allt jag håller fram men min jackrussel Elvis däremot tyckte inte heller om att hålla fast apporten. Honom funkade det med att kasta iväg apporten och själv springa och hämta den, prata med apporten och se ut som om den är bäst på jorden (bry dig inte om att alla icke hundmänniskor kommer tro du är konstig). Är hon klickertränad funkar det jättebra också, klicka så fort hon visar minsta tecken på att vilja ta apporten och förläng lååångsamt tiden som hon måste ha den i munnen innan du klickar och säger loss. Sen är det ju alltid viktigt att berömma MYCKET när hunden är lite osäker på vad den ska göra.

Vattnadal
0

Om hon inte tittar så länge, spotta godis på henne, i början så fort hon tittar, sen när hon tittat en liten stund.

Tom min gamla envisa golden kan gå fot och titta mig i ögonen nu, om hon tror att det kan komma en godis!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Therese_Melberg
0

#7 Jo, jag provade det, men jag antar att jag är så van med min JR (som slaviskt följer allt ätbart med blicken) att jag gav upp på än gång när hon inte tittade upp. Hon tittar när jag står still (och hon sitter) men så fort jag börjar röra på mig så släpper hon blicken och tittar framåt istället. Hon kanske inte litar på att jag vet vart jag är på väg, bäst att hålla koll själv tycker LizzanSkrattande 

Men jag ska prova att spotta godis på henne får vi se om det blir bättre med tittandet

SparklingTindra
0

#7 Haha vilken rolig idé. det hade då jag aldrig kommit på! Skrattande