Tillit
Kan inte ni alla dela vi med er i vilka situationer ni litar på era hundar till 100% och när ni skulle önska att ni kunde. Skulle vara skönt att veta vad som funkar för andra och vad ni kanske hoppas ska fungera en dag i framtiden. 😇
Amor är underbar att ha lös ute i skog och mark då jag vet att han aldrig skulle dra på vilt och heller aldrig gå in i en hage utan en inbjudan in (för att valla får).
Jag önskar dock att han skulle kunna gå fint lös i alla situationer utan att behöva oroa mig för att han ska sticka efter människor och andra hundar 🐕
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Jag vet inte riktigt om det är rimligt att säga att man kan lita på en hund till 100% när man inte ens kan lita på en annan människa så mycket.
Djur är också egna liv med en egna viljor och det är omöjligt att förutspå hur de kommer agera, de är inga maskiner man programmerar. Sedan känns det också som väldigt många "hundattacker" skett för att ägaren varit stensäker på att "Nej Fido bits inte, han är ju så snäll!" jag tycker därför inte att man ska ha en 100% tillit där man tar något för givet, som djurägare kommer man alltid ha ansvaret om något händer.
Jag kan däremot säga att det är en väldigt låg sannolikhet att min egna hund skulle attackera mig oprovocerat. Men sedan kanske han har råkat ut för något som skadat honom och orsakar smärta och då är det inte orimligt med att han skulle få en plötslig aggression.
Jag kan också säga att det är låg sannolikhet att han skulle attackera min katt oprovocerat men jag tar inte sådant för givet när jag inte är i rummet. Hon har ett katt-träd som hon kan ta skydd i om något skulle hända.
Det hade varit helt fantastiskt om min hund kunde gå vid min sida utan att dra eller få utfall vid hundmöten. Det hade också varit en dröm med en väldigt säker inkall så att möjligheten att vara lös finns :)
Litar till 95% på att min äldsta inte drar efter något och går fram till främlingar och främmande hundar (de där sista 5% är från när han var yngre och stack efter saker, och även om han inte gjort det på många år nu så ligger den erfarenheten i bakhuvudet). Jag kan dock inte lita på att han alltid lyssnar, aka "jag kommer så fort jag har sniffat färdigt på den här doften matte, vänta 30 sekunder så ska du se att jag lyssnade!" vilket kan vara ganska drygt, men så är det när man har en självständig hund. Så han kan reglerna och följer dem, men han utnyttjar dem också till sin fördel där han hittar gråzoner ;)
De andra två är väldigt "hot and cold", så där kan man bara lita på dem till 50% i olika situationer.