Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 3419 ggr
SparklingTindra
0

Puffat ris i maten..

Nu är det så att min uppfödare tycker att Tindra skulle behöva gå ner ett kilo. Hon tränas, aktiveras och motioneras dagarna igenom och ändå så är hon nu dåh tydligen för tjock. Dessutom har hon lite problem med magen när hon äter foder. Jag har fått rådet att bara ge henne 3/4 dl foder två gånger om dagen (istället för 1 dl 2ggr om dagen) och riva ner morötter i maten (vilket vi redan innan gjorde) samt sätta i puffat ris för att hon ska känna sig mätt trots foderminskningen. Har ni någon erfarenhet av puffat ris till hundar? Hur reagerade er hund på det? 

Sen så undrar jag också om det är någon som har bra recept på hundmat, funderar mänligen på att börja tillaga hennes mat själv (efter hela det här valperiet förstås)

Tindra väger 12 kg.

KickanLilja
1

Menar du vanliga rispuffar som man kan äta till frukost? I sånna fall gjorde Udda inbrott i ett skåp för några veckor sen och käkade upp ett par dl rispuffar. Det enda jag märkte på henne var att hon bajsade rispuffar i ett par dagar efter=)

SparklingTindra
0

Ja, man kan äta det till frukost om man vill. Men jag menar då alltså sådant puffat rostat ris som är utan tillsatt socker och salt.

KickanLilja
0

Ja, det var sånt hon åt.. Fast hade Udda fått välja hade hon nog tagit kalaspuffar istället:P

SparklingTindra
0

Haha, det kan jag tänka mig. =D

Vattnadal
0

Jag ger hemlagat bantarfoder till min golden. Hon är allergisk, och äter fisk, keso, kesella och ägg som protein. Nornala hundar kan få kyckling istället. Raksha får 300 gram protein om dagen, då hon ska väga ca 30 Kg. En hund på 10 Kg ska således ha ca 100 gram protein om dagen.

Hon får följande till frukost:

100 gram finhackade grönsaker (vitkål, morot, sallad, spenat ed) 

75 gram råris (kokt med dubbla mängden vatten dubbla tiden)

100 gram fisk (ibland rå, ibland kokt, beroende av benen)

50 gram keso/kesella

nån gång i veckan ett ägg (hela, fast krossat, dvs vita, gula och skal)

1 msk standatrds kalk

1 msk standardts immun

Sedan får hon standardts led&brosk tabletter mot artrosen oxå…

Till middag får hon samma sak, fast då byter vi ut kalken mot fiskolja. Ligger hon bra i vikt och har jobbat hårt, kan vi minska grönsakerna till 80 gram och öka på fisken till 120 gram, ellert tvärtom om hon är tjock för tillfället.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SparklingTindra
0

Ok. vart får ni tag i kalken å de? Finns det på djuraffär eller hos veterinären?

Vattnadal
0

Standardts produkter, vitaminerna immun, klaken och fiskoljan finns i djuraffärer. Gå in på stanardts hemsida för att hitta återförsäljare där du bor.

Lagar man egen mat ska man vara noga med tillskotten, så att det blir rätt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SparklingTindra
0

Ok, tack! =)

SparklingTindra
0

putt putt