Hundträning
Jag har försökt träna lugnet med min hund de närmaste två veckorna och det är något jag kört mig fast på som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa det.
På promenad så rekommenderar många att stanna om hunden drar. Stannar jag så börjar min hund bara att gnälla och stressar upp sig mer. Samma sak när vi försöker passivitetsträna eller liknande. Han blir bara mer uppstressad av att ta det lugnt och vara still. Får han röra sig däremot så blir han heller inte lugnare då han inte riktigt verkar själv veta när han blir trött. Han kan endast ta det lugnt hemma.
Hur tränar man detta utan att stressa upp honom mer? Jag är så frustrerad och känner mig så misslyckad. Självklart ska han få vara uppe i varv och tycka saker är skoj, det är bara så jobbigt när han inte kan sitta still i några sekunder utan att börja gnälla, eller när han ska slänga sig i alla möjliga riktningar på promenaderna för att världen är så rolig. Men det är inte roligt för mina armar och det är inte roligt för honom att alltid vara så frustrerad. Av dessa anledningar har jag aktivt undvikit att träna med honom så nu när jag försöker ta tag i träningen blir jag bara påmind om varför jag tidigare gav upp.