Varför...
är inte Border Collien en bruksras? Jag var in på SBK.s hemsida då jag tänkt MH-testa Lizzan till nästa år och kikade runt lite och upptäckte då till min stora förvåning att BC.n inte stod med som bruksras, trots att både australian cattledog, australian shepherd, belgisk vallhund, kelpie och collie är brukshundar? Hur kan det komma sig? är inte BC.n minst lika mkt brukshund som dessa raser?
jadu det är en hel historia det där…bc,n liksom collien är ju en ren vallhund…och i mitt och många andras tycke är inte collien heller en brukshund utan en ren vallare,det är bara rasklubben som inte begriper det ;-)

Ja, men både shepherd, kelpie (åtminstonde working kelpie) och cattledog är ju också rena vallhundar från början, precis som collien (och förresten är inte schäfern och belgiska VALLhundarna också just vallhundar från början?). Tyckte det verkade himla konstigt eftersom jag tycker BC.n i större utsträckning används som brukshund än vad t ex. shepherd och cattledog gör… Förvirrande. Det jag funderade över var varför just BC.n inte räknas som brukshund när många andra vallhundsraser gör det. Kan det vara för att de är mindre i storlek än shepherden? Men då borde iof inte kelpien vara en bruskhund heller då? Konstigt