Littermate syndrome
Är littermate syndrome en riktig sak som brukar hända? Jag har bara läst om det på engelska och sett engelska personer nämna det men inte från svenska källor.
Det är ingen officiell diagnos på det sättet vad jag känner till, utan en term som används ofta för att beskriva en lång rad med beteendeproblem som kan uppstå om man köper två valpar eller väldigt unga hundar i nära ålder samtidigt och låter dom växa upp tillsammans. Oavsett om dom är besläktade eller inte.
Beteendeproblemen som kan uppstå tror jag absolut är riktiga saker och även att det har noterats mönster som bland annat hundtränare, beteendevetare och dylikt har kunnat förstå och förklara någorlunda.
Jag vet inte om det finns ett namn för det i Sverige, men jag är säker på att det förekommer här också. Jag tror bara inte att det är så vanligt att köpa två hundvalpar samtidigt här. Sen så brukar hundtränare och hundfolk (åtminstone enligt mina erfarenheter) vara duktiga på att informera om att ifall man har fler än en valp/hund så behöver båda individerna gott om egentid, egna promenader och aktiviteter utan den andre, vilket hjälper till att förebygga den typen av problematik. Eller avskräcka helt från att köpa två valpar på samma gång då det verkligen blir minst det dubbla arbetet om inte mer.
Personligen kan jag bara komma på en sån instans från när jag var barn med två hundar som var halvsyskon i samma familj och där gick det åt skogen när den yngsta hunden nådde upp i könsmogen ålder. Dom började slåss och bråka så pass att ägarna valde att omplacera den ena. Annars kan jag nog inte komma på något fall där någon tagit två kullsyskon eller två unga valpar i nära ålder samtidigt.
Eller jo, vänta! Jag kommer ihåg två stycken till som var kullsyskon från samma kull, stora blandraser. Dessa två var ruskigt trevliga mot människor, men blev aggressiva mot andra hundar som vuxna. Den ena hunden släpade sin ägare fram till mig och min hund och attackerade min hund vid ett tillfälle. Inte kul alls.
Så dom två fallen jag känner till har inte varit direkt bra, men jag är övertygad om att det finns fall där det har fungerat alldeles utmärkt också. Dock vet jag inte om det är en risk som jag personligen skulle vara villig att ta, ärligt talat.
Som två gånger valpöverlevare själv med en ensam valp åt gången ("den gyllene väggmassakeraren" i tonåren och "den sömnlösa orkanen" tretton år senare) kan jag inte förstå varför man skulle välja att utsätta sig för den levande mardrömmen som två hundvalpar samtidigt skulle innebära frivilligt. 😵😂
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
Det är lätt hänt när hundarna når könsmogna samtidigt och hormonerna rusar.
Jag känner till några som skaffade 2 valpar på en gång. Men ingen av dom behöll båda valpar till könsmogna för dom insåg att det var väldigt jobbigt med 2 rabiata bitande valpar på en gång ;)
Intressant! Haha jo det är så sant så! Har också själv svårt att förstå hur man ens skulle vilja ha två valpar samtidigt när man ofta inte ens orkar med en 😂
Jag tycker bara det är ett underligt "fenomen" hur det kan skapa aggression och permamenta beteendeproblem om två valpar får växa upp tillsammans såvida de inte är separerade ofta och med mycket egentid. Antar att det handlar om att valpstadiet är så viktigt och att grunden läggs så att ha en lika kaosig och valpig artfrände som förebild inte ger de bästa förutsättningarna till en bra grund. Sen det där med hormoner. Kan man träna bort littermate syndrom, tro? 🤔
Har aldrig hört talas om att det har ett namn tidigare. Själv skulle jag aldrig orka med två, eller jo när vår yngsta var valp hade vi orkat med en till för han var exemplarisk, enda som någonsin blerv tokigt var att han tuggade lite på brudkistan. Oss tuggade han inte alls på, och ville bara kela och leka med leksaker.
Där hade jag orkat med en valp till, men jag är ändå ganska säker på att det räcker med en i taget. I alla fall för mig
Annat med vinthundarna som i fick för våra synders skull, haha.
Fast vad jag skulle komma till är att ett par bekanta tog två hanar från samma kull (borzoier) och det blev faktiskt toppen. Undrar om det är lite annorlunda med hundar som behöver mest fysisk stimulans jämfört med den mentala biten kanske.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
#4: min whippet är den hund jag hade kunnat ha två samtidigt av haha. Han var mildare än både min dansk/svenska och blandisen med schäfer och njuffe