"filten"
Hur får man filten till en lugn övning? Ber jag min hund att ligga ned och ligga still så blir det ett kommando där han ligger och spänner sig och väntar på nästa instruktion. Jag vill ju använda filten som något han associerar med att vara lugn och trygg. En trygg zon där han får varva ned.
Kan du kela med honom när han är på filten tills han slappnar av? Så han förknippar filten med avslappning
#1: jättebra tips! Han har blivit bättre på sistone men är inte den mest kelna hunden. Väldigt lätt försöker han att busa istället. Ska försöka och se hur det går! :)
Åh det funkade faktiskt! Sist jag själv försökte sätta mig ned på filten tillsammans med honom började han busa och puss-attackerade mig. Kanske fungerade det idag för att det är sent och han är trött
Du bör lära in att filten är en positiv plats för honom att vara på själv..
Genom att klicka eller shejpa in det med godis lär dom sig enkelt att filten är en positiv plats att vara på - var du än är med filten, men börja träna in det hemma.
Lägg filten i mitten av ett rum tex och ställ dig någon meter ifrån sen väntar du ut hunden tills han visar intresse av filten genom att han nosar eller ställer sig på filten med en tass eller fler i början och när han gör det så klickar du eller säger ett ord som betyder "du gör rätt" eller också "du börjar närma dig målet"
(målet är ju att han ska ligga, men det kommer senare)
Detta kallas även tasstarget och med shejping så kan man lära sin hund att ligga på en filt, stå på en hink, stå på en pall, osv och träna bakdelskontroll (många hundar fattar inte riktigt att dom har en rumpa som dom kan röra😂) bra träning för fotgående och vändningar på stället. En grej som jag tränar just nu med mina hundar..
Tillbaka till filt träning. När din hund visar intresse för filten om han så bara nosar på den eller ställer en tass på den klicka/säg tex Yes/Japp (något ord du inte brukar säga ofta - jag klickar eller säger JaPP )- Har du inte lärt in klicker eller ord så är det super enkelt.- Du kan bara sitta och klicka eller säga japp (ex) och ge godis..Japp, ge godis om och om igen..Hunden ska förknippa ljudet med godis..Sen är det bara köra på och det går ju lära in allt möjligt med klicker/ord och godis.
Kasta en godis på filten när han gör rätt och en godis bort från filten ..så att han kan komma tillbaka till dig och filten och ställa sig på filten igen och sen upprepar du med att belöna när han står på filten..OM han bara står med 1 tass tex så kan du vänta efter några gånger innan du klickar/belönar på filten-på att han ska ställa alla tassar på filten innan du belönar..
Sen kör du det några ggr - jag brukar köra 3 små pass vid inlärning och ca 3-5 ggr för varje pass - alltså 3x3-5ggr där jag tar en mini paus emellan dessa 3-5 repetitionerna.
Sen kan du köra det ovan 1-3 gånger ungefär (olika från hund till hund) Du kanske bara behöver köra 1 gång? Innan du väntar på att han sätter sig - eller kanske lägger sig.. (en del hundar är mer sitt hundar och en del är mer ligg hundar - jag har en av varje sort😊) men om han sätter sig så belönar du det..på samma sätt som du belönade att han stod på filten..Du kan med fördel vänta tills han lägger sig om han har lätt för det..Belöna det beteende han bjuder på helst själv..
Sen gör du likadant när han ska ligga ner, men belöna gärna med lite mer godis på filten och sen kasta iväg en godis - så att han kan göra om rätt beteende flera ggr och då lär han sig snabbare..
Du kanske får träna fler ggr på det här, men efter ett tag när han förstår filt=ligga ner. DÅ börjar du träna stadga, att han ska ligga längre och längre stund..
Öka ganska sakta (beror också från hund till hund hur fort dom lär sig)
Sen kan du börja byta miljö om du vill att han ska kunna ligga still på andra ställen än hemma, men då kanske du får backa lite i träningen och belöna när han bara legat en kort stund eller att han ens lägger sig och där efter börja öka tiden..
Fråga gärna om det är något som är svårt att förstå!
The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#4: Så fort jag använder godis så blir det ett träningspass och då kommer hans arbetssida upp. Jag vill lära honom ta det lugnt 😊 Med godis nästan hoppar han efter en, vilket är motsatsen till "lugn". Får han inte godis fort nog (om jag drar ut på det) blir han otålig och börjar göra en väldans massa andra tricks. Han har så lätt för att gå upp i stress den hunden 😅
#5: Men det är ju helt perfekt för den här övningen att hans arbetssida kommer upp!
Det ordnar sig under tiden ni tränar den här filt övningen..
Mina hundar jobbar också gärna för mat och kan bli som tokiga, men det är ju det som är bra med just shejping..
Jag lärde min ena hund på en dag att han skulle ligga på filten och nästa dag att han skull ligga kvar, men han kunde redan shejping och visste vad det betydde..
Men han lärde sig fort i början också..
Min andra hund lärde sig inte alls lika snabbt, ärligt talat var han väldigt trög i början 😂så det är väldigt individuellt!
Man går så sakta fram man behöver och hunden kommer snabbare fatta om det är en belöning den GÄRNA vill ha.
Dessutom är den väldigt enkel att träna och du kommer kunna lära honom att tillslut koppla av på filten med början hemma..
Går det bättre att belöna med en boll då tror du? Så kanske det går; jag har aldrig hört talas om eller sett någon som lärt in detta med boll/leksak bara.
Jag vet inte hur man annars skulle kunna lära hunden att ta det lugnt för du kan ju inte belöna honom hemma när han tar det lugnt själv eller sover- för då förstår inte hunden varför den blir belönad!
Vill du träna att han kan ligga på en filt eller bur kanske? så du kan gå därifrån?
ELLER vill du lära honom att koppla av när du är med.. Ja man kan ju vilja både och😊såklart…Men det kan tränas på helt olika sätt.
Kan du tex ha honom i knät /mellan knäna liggandes lugn när du tex klipper klor? om inte så kan det tränas på annat sätt.
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#6: Ville rätta mig själv lite🤪
Klart man kan lära hunden att vara lugn utan godis/Leksak beroende på situation
men när det gäller filt/bur träning där slutmålet är att man ska kunna g därifrån, kanske även på annan plats än hemma så brukar godis funka bäst.
Är det situationer där man måste göra saker med hunden så funkar ett annat sätt ibland mycket bättre..ex vid borstning, kloklipp och liknande
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Hur går det Tismon
Kan han vara lugn ute om du tex sätter dig på en sten?
Om inte så KAN du träna det utan godis och även filten..
Vill du att han ska vara passiv inne eller ute eller båda det spelar ingen roll, men en bra början är inne..och att börja med att han ska vara lugn om du håller honom i din famn…utan godis belöning…och inte släppa honom förrän han varit lugn ett tag.
Ett måste när man klipper klorna och liknande kropps rengöring är ju att hunden är still - speciellt när man klipper klorna..
En av mina hundar hatade när man tog i hans tassar och jag försökte med godis, men det funkade bara inte.. Sen provade jag helt enkelt att lägga honom mellan/på mina ben och klappade honom bara och sen kunde jag ta i hans tassar utan problem och så började jag klippa hans långa klor och det gick utmärkt 😊 Efter flera år av att kamp i att hålla i hans tassar hårt med godis - som han struntade i -för att hinna klippa EN KLO! Då fick han sitta ner: men det bästa är om dom ligger ner vilket min andra hund har gjort självmant för han gillar all kroppsvård och ligger och njuter:
Sen är det bra att göra kloklippning till en mysstund med ett lugn och klappa;gosa med vovven utan stress:
Jag vet inte om det är svårt; för mig är det lätt; men för min man funkar det inte ännu och ändå så kan våra hundar det::Han klarar av den lätta hunden::
Men det är likadant med lydnad_nästan::dom lyder om han går ut själv på kom hit; stanna typ::men dom drar i kopplet och gör annat dom inte gör med mig::
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Är det ett kyskhets bälte var min första tanke. 😂
Avlastar leder, muskler och skelett runt hals och framben
jaha så bakbenen har inga leder, muskler och skelett för att inte tala om den lilla maggen som är väldigt känslig..Så därför drar hunden mindre med denna pryl som ser ut som ett tortyr redskap.
Lära hunden att inte dra är ett bättre sätt och att ha den lös så behöver man inte såna här anti drag..Ett vanligt sele - typ spår sele och vanligt koppel tycker jag funkar bäst..
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Skrev lite fel _det skulle stå _ typ spårsele och vanligt halsband tycker jag funkar bäst:))
The more I love my Dog
"Mark Twain"
Nu vet jag inte vad som hände ???
Jag svarade i en annan tråd om ett bälte runt magen vid bakbenen; som måste "HOPPAT" hit - hur vet jag inte…
Är så oteknisk så det finns inte 😁
The more I love my Dog
"Mark Twain"
#11: hahahaha jag blev ganska förvirrad där ett tag 😂
Svarar snart på resterande text