Lära valp skillnad på rastning och förflyttning
Hej!
Min lilla malteser valp är snart 5 månader. Varken jag eller min sambo har tidigare haft hund så det är inte alltid lätt att veta vad som är ”normalt” eller inte. Nu till min fråga: När vi är ute med henne upplever vi att hon vill stanna och lukta på typ allt. Det är således svårt att gå med henne från punk A till B, hon vill stanna och lukta länge eller fasnar med blicken på något intressant, sätter sig ner en stund eller vill gå åt ett annat håll. Är det något som kommer växa bort eller ska vi öva på något speciellt sätt? Jag vet att hon fortfarande är en valp, men upplever att andra valpar i hennes ålder kan gå med från hemmet till busshållplatsen tex. Oftast blir det att jag får bära henne för att vi ska komma i tid. Känns som jag konstant gör lockljud eller säger ”nu går vi” osv och berömmer med godis när hon kommer. Sen går vi ett par meter innan hon stannar igen. Men det händer också en del att hon totalt ignorerar mig. Jag brukar låta henne lukta inprincip så mycket hon vill när vi bara är ute o rastar henne, men vill att hon ska lära sig skillnad på rastning och förflyttning. Så, är detta normalt och kommer det växa bort eller har ni tips på övningar för att skilja på rastning och förflyttning?
- Redigerat 2021-10-14 01:08 av Thelma_malteser
Att hon vill utforska är en helt naturlig del av utvecklingen hos valpen. Låt henne göra det, och var vänlig, men bestämd, när ni tycker det är dags att gå vidare.
Jag har aldrig "tränat bort" det hos mina hundar. De får nosa och utforska, men man kan förflytta sig samtidigt 🙂