Sällskap/friluftsliv
Söker hund till sällskap och att hänga med ut dagligen i naturen i vått och torrt. Tips på raser mottages tacksamt! Söker:
- Helst! mellanstorlek omkring 45 i manken
- Lite till ingen pälsvård
- Orkar hänga på ett tag i naturen, kan bli längre vandringar/längdskidåkning (ev drag)
- Ej stora krav på mental stimulans - vi kör såklart lite NW och annat skoj till vardags som alla hundar mår bra av, men kommer dagar då vi mest vandrar och myser hemma.
- Ok förutsättningar för att leva med barn och annan hund
- Klättrar inte på väggarna vid sjuk matte/husse några dagar
- Ok stl för att kunna leka med hundar av större modell ex labbe
Finns det ras åt detta håll!? Tar gärna emot tips!
Tackar!
Skulle whippet kanske kunna fungera? De kan ju vara både åt det mindre och det större hållet. Fungerar bra att lära saker men utan samma krav på mental aktivering som t.ex. vallraser.
Har bra ork och samtidigt super på att bara slappa.
Det enda är ju att man får tänka på deras jaktinstinkt och för det mesta ha dem kopplade och låta dem regelbundet springa av sig ordentligt på inhägnade områden.
Låter som en whippet :)
#1 & #2 Hur funkar whippet i regn och kyla? Dom jag träffat fick man släpa ut i regnväder och när det var kallt och snö, trots täcken och dom ville bara göra sina behov snabbt och sen fort tillbaka in igen.
Jag kände ett par som tyckte att snö var kul att springa runt i i lagom mängd, men dom började frysa snabbt även med täcken på.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
#3: dom fryser tyvärr lätt. Så kläder är ett måste.
Min hund gillar väl inte regn men har inga problem att gå ut i det.
#4: Jag hade för mig det. Det är inte mycket till päls på dom, även om den är SÅÅÅ underbar att klappa. 🥰
Kanske inte optimala friluftshunden för den som vill vara ute i alla väder och köra längdskidåkning? Jag tror absolut att dom kan klara av det livet och att det kan fungera riktigt bra med anpassning efter hunden, men har man otur och får en extrem fryslort som vägrar gå i regn blir det inte speciellt kul.
I övrigt så lät whippet verkligen rätt för det som TS sökte.
#1: Tack för tips!! Ska läsa på mer om rasen då! Dilemmat är väl att vi bor norröver, så rätt så kallt här en stor del av året 🥶 Vill gärna kunna träna den till att vara lös, men inte prio över andra egenskaper.
#5: Instämmer på allt du skriver. Vill nog egentligen ha en lite med ”iurochskur” hund dessvärre, men annars ett toppenförslag på ras!!
#4: Verkar vara en härlig ras. Känner dock att jag kanske bör skaffa en mer ”väderglad” ras, som inte drar sig för kyla och regn mm Lite synd, stämmer i övrig in bra på vad jag söker. Möjligen nackdel om de inte alls går att träna till att ha lös, kan uppskatta att ha hunden i löplina när vi går längre sträckor…
#8: en del går att ha lösa.
Men som du säger, det faller på att dom fryser lätt. För det är mer regel än undantag.
#5 Ja min är i stort sett naken på magen 🤣
#9: Aww, nakna whippetmagar brukar vara så himla goa och klappvänliga. 😍
#0 När det gäller pälsvården, hur mycket anser du vara "lite" när det kommer till det? Raser som inte behöver borstas, men däremot rakas ner med jämna mellanrum några gånger per år, antingen av en själv eller hos en dog groomer, hör det till?
Är planen att köpa valp eller kan ni tänka er att köpa en vuxen omplacering? Med omplaceringar kan man vara mer flexibel när det gäller rasen/raserna och titta mer på individen och dess individuella behov istället.
#10: Egentligen helt ok med pälsvård om det är så att allt förutom just det stämmer in på vad jag söker. Dock helst inte en ras som behöver daglig genomborstning 🙈
Skulle nog helst vilja ha en omplacering, men lite beroende på anledning… Bra tänkt! Tack för den infallsvinkeln!
Är öppen för valp också. Viktigast är att hunden har rätt mentala förutsättningar för att leva ett lyckligt liv med oss.
#9: Ja tyvärr 😏 faller som du säger på klimatet.
#11: En före detta klasskamrat till mig bor i norrland och har nedrakad storpudel (verkligen kortrakad över allt) som springer runt utan täcke ute i snön utan problem.
Vi skaffa mellanpudel för två år sen (efter att ha haft labrador) och de är verkligen en allround hund som har massa energi att följa med på långa promenader och äventyr men inte har något emot att bara ligga och gosa i soffan. Eftersom mamma och pappa inte är så bra på att borsta så rakar jag ner hela henne kanske 4-5 gånger per år (behåller längre på huvudet och svansen för pappa vill ha det mer fluffigt där så de försöker dem hålla tovfritt och kamma emellanåt), sen gillar inte jag fluffig nos så rakar nos, öron (då vi håller dem kortklippta), håret under tassarna och rumpa lite oftare (hur ofta varierar beroende på när jag besöker mamma och pappa och hur min ork är, gjorde oftare i början för att hon skulle vänja sig men nu kan det vara allt från varannan vecka till vart 6 vecka). Passar även på att klippa klorna då.
Vill man inte lämna in hunden på klippning så är det värt att införskaffa en bra maskin och även ett bord (bekvämare arbetshöjd).
Hon älskar att söka (både godisar och gosedjur) och när hon förstår vad man vill lär hon sig saker fort.
Det lite jobbiga med pudlar är att de kan vara rätt kräsna (stor skillnad när man varit van med labrador som äter det mesta). Sen har hon lite lättare till skall än vad labben hade (men inte överdrivet mycket som man inte får stopp på).
Vår labrador var av den mindre modellen och inte efter rena tränings/jakt linjer så hon var också en väldigt bra familjehund som älskade att hänga med ut på äventyr men, speciellt då hon blev lite äldre, inte blev helt knäpp om det blev några lugnare dagar. Var väl dock lite mer i behov av stimulans (som ung) än vad pudeln är (pudeln har mognat betydligt fortare än labben som var mer som en valp fram till 7-8 års ålder).
Blir ju lite mer jobb med en ras som behöver klippas men samtidigt slipper man hår överallt.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#13: Tack för ditt utförliga svar. Vad kul att höra om pudlar. Låter ju verkligen som att det kan vara helt rätt ras 🤩 Hur upplever du mellanpudel i ”robusthet”. Tänker kan den busa runt med en ex labrador!? Eller bör man sikta på storpudel då!? Om man vill att den ska kunna just leka utan risk för skador med hundar i aningens större stl. Spontant mer sugen på en mellanpudel ❤️🐾
#14: Våran mellanpudel är väldigt liten (uppfödaren var osäker på om hon skulle bli mellanpudel eller stanna på dvärgpudelmått eftersom hon var minst i kullen).
Tror pudlar klarar sig bra mot större hundar för de är extremt kvicka och smidiga! Vi brukar säga att vår Pudel är som en ballerina medan vår labrador var mer som en bulldozer (eller traktor :P).
Även om hon är liten och nätt så får man ändå ingen känsla av att hon är ömtålig.
Vår pudels brorsa har lekt med lite större hundar sen han var valp (golden och labbe), våran däremot är inte så förtjust i andra hundar (om det inte är bästisen som är en dvärgpudel).
Men om du kunde tänka dig en omplacering så kan man ju leta efter en lite större mellanpudel eller en mindre storpudel som har passande personlighet för det du är ute efter :)
Vi skulle ju egentligen inte skaffa Pudel (för mamma alltid haft en dålig bild av pudlar) men sen blev hon såld 😄
#16: Tror många, speciellt äldre, ser dem som "tanthundar" (vilket jag också gjorde ett tag som yngre tills jag träffa en supersöt liten dvärgpudel) som bara är bjäbbiga. Men de är, som sagt, verkligen allsidiga (och på ett sätt kan jag förstå varför all ska blandas med Pudel numera även om jag inte förstår varför man inte bara kan skaffa en Pudel istället då det är dem egenskaperna man vill åt).
#17: Haha! Sant om blandraserna 😁 Ja detta med ”tanthund” är nog en vanlig missuppfattning, sant. Små bjäbbiga hundar typ 🙃 Vore ju fint att hitta en vuxen på en gång, men inte så lätt att hitta en tror jag tyvärr. Blir nog att man får överleva en valp 😅
#18: Du kan alltid skicka ut en intresseanmälan till uppfödare om att du söker en unghund eller vuxen hund. Det händer att en hund inte vart det avelsämne uppfödaren först hoppades på och då säljs istället. Jag har själv hittat mina tidigare hundar som omplacering från uppfödaren (tillbakaköpt unghund) och via en "söker unghund"-annons på rasens hemsida. Detta var iof inte Pudel utan stora vinthundar, men iaf. 😀
// Harley
#19: Tack snälla för toppentips! Vad roligt att du lyckats den vägen 😀 Måste testa det bums!
#20: Inga problem! Lycka till! 😄
Måste rätta mig själv i #19, med 'rasens hemsida' menade jag rasklubbens hemsida. 😅
// Harley
#21: 🤩🙏🏼😅