Hundar iFokus

Hundar

Etiketterträning-och-inlärningaktiveringlydnadhundsport-och-aktiviteter08-stötande-och-apporterande-hundar-vattenhundar
Läst 2560 ggr
[Tismon]
4

Träningsdagbok

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

På sistone har jag känt mig som en pissdålig hundägare. Livet kom och allt dåligt hindrade mig från det hundliv jag hoppats på. Särskilt efter min förra hunds död har det varit svårt att ta sig ur svackan. Jag har bestämt mig för att nu har jag fått nog, jag ska fixa det här! Problemet har bara varit att all träning sen tidigare blivit fel och att alla moment och träningsaker blir bara förvirrande för mig att förstå. Så jag har bestämt mig för att börja med en träningsdagbok! Följ med på min resa när jag dokumenterar hur det går för mig och den livlige Labradoren Bismo 😎

Här har ni det första målet. Jag undrar om ni andra har fler tips på saker som jag kan göra för att uppnå lugnet då min hund lätt stressar upp sig? Så kan jag skriva ned det innan jag går vidare :)

Herveaux
2

#0: Hjärnan är just nu för trött för att komma på något att fylla på din strategi med men jag tycker det ser väldigt bra ut redan nu! Heja, heja! 😄

// Harley

[Tismon]
1

#1: Tack :) yaaay. Jag skrev lite till, lämnar lite plats ifall fler strategier dyker upp!

[Tismon]
1

:)

[Tismon]
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Mål 2 kunna gå fint i alla miljöer

Har ni några idéer på hur man jobbar med utfall eller annat så ge gärna tips så skriver jag ned det! :)

• Redigerat 2021-10-13 13:19 av [Tismon]
[Tismon]
0

Mål 3: frivillig hantering

• Redigerat 2021-10-13 13:14 av [Tismon]
[Tismon]
0

Mål 4: Inkall och kunna vara lös

[Tismon]
0

Mål 5: Hämta och bära

[Tismon]
0

Framtida mål! Ge gärna tips ifall ni tror något hade intresserat oss. Bismo gillar allt med doft och sök att göra. Jag gillar roliga aktiviteter som gör honom glad och aktiviteter där han kan hjälpa mig på olika sätt (anledningen till varför jag ville ha en labrador)

[Tismon]
1

Tips på aktiviteter för när hjärnan står still

Eftersom jag har en konstant hjärntorka och dålig på att komma på saker så har jag bestämt mig för att ha en lång lista jag kan titta på när jag behöver tips på vad man kan hitta på. bidra gärna med egna tips så skriver jag ned!

• Redigerat 2021-10-13 13:31 av [Tismon]
[Tismon]
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Hunden bakom träningsdagboken

Detta är min labrador Bismo som fyllde 4 år detta året i mars. Som ni kan gissa är han en del av mitt användarnamn. Den andra delen kommer från Tyson, hunden han växte upp med som gick bort för 3 år sedan. Tyson + Bismo = Tismon.

Bismo är en väldigt trevlig hund och som de flesta labradorer är han utåtriktad och kontaktsökande, flamsig och knasig, har en stor vilja "to please".

Efter att ha träffar på knepiga hundmänniskor och fått fel tips så gick det lite fel i början. Men han har en bra grund, socialtränad i alla miljöer. Efter Tysons bortgång och att bli attackerad utav en lös hund när han var väldigt ung började han få utfall, något han aldrig haft tidigare. Med utfallen växte min ångest som i sin tur gjorde utfallen värre och vi har fastnat i denna onda cykeln sen dess. Detta har hindrat mig frpn att fortsätta träningen. Nu har jag bestämt mig för att ta tag i det trots det negativa, för han är en sån himla älskvärd hund som förtjänar bättre! Att han blev attackerad och fick rädsla är inte hans fel.

I övrigt kan man ju gissa redan att han älskar att apportera i vatten 😊 Han gillar allt som har med dofter, spårning och sök att göra. Har försökt på mig nosework men vet inte hur jag ska träna in doften så att han förstår vad han ska söka efter. Det kommer nog senare. Som de flesta av sin ras är han "mouthy" men det uttrycker sig i att han gärna slickar allt han får tag på, något han gjort sedan han var valp. Och som ingen 😉😉😉 hade kunnat tänka sig 😉😉 så är han extremt matdriven * vilken chock *

hemul
1

Kul att läsa! Det är nog jättebra att göra listor så där, så man får en översikt och kan hålla kolla på allt. Och bocka av vartefter.

Ska bli spännande att höra hur det går. 😀

[Tismon]
0

#11: Tack! Jo det är nog en av de saker som jag tycker är svårast med hundträningen, att man vill åstadkomma ett mål men sen är det så många moment och delmål så att det blir förvirrande :)

[Tismon]
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Så! Nu har jag satt tidsram och de första delmålen. Nu återstår der bara att göra trackers, listor som man kan bocka av osv

• Redigerat 2021-10-14 21:55 av [Tismon]
[Tismon]
2

😎

hemul
1

Vad ambitiös du är! Jättestrukturerat ju.

[Tismon]
0

#15: Tack! :) Jag tror en stor anledning till att träningen inte fungerat för mig tidigare är att det varit alldeles för otydligt. Tror jag måste ha jätte tydlig struktur för annars blir jag lätt förvirrad

hemul
1

Så där borde man nog göra med mycket, inte bara hundgrejer. Det är lätt att man (läs JAG) blir väldigt engagerad i något och går in för det och så blir annat eftersatt (typ städning…) eller blir inte av fast det också är roliga grejer.

[Tismon]
0

#17: Hmm jo sant. Livet blir så myclet lättare när saker är strukturerade! Sätter man sådana tydliga mål att bocka av så kan man göra saker med måtta :) Bullet journal kanske hade varit något för dig. Nu är ju de flesta väldigt vackra ritade när man googlar det men man behöver givetvis inte göra det så "fancy".

[Tismon]
0

Okej dag 1:

Jag måste jobba på att se positiva saker, känner mig smått misslyckad som inte riktigt vet hur jag ska göra ryggsäcken utan att han stressar upp sig för mycket. Blev riktigt stressad av passivitetsträning på en annan plats. Men passivitetsträning under promenad (nära hemmet) verkar gå bättre, han börjar inte gnälla och gå fram och tillbaka. Badkarsträning verkar inte bli aktuellt förrän vi får en ramp. Ska vi lyfta i honom blir det aversivt och han får riktigt panik. Stackare </3
Eftersom grannen hade sin hund lös kunde vi inte skvallerträna. Får se om jag kanske kan göra det imorgon istället. Filten funkade sådär, får försöka göra det mer tydligt för honom. Just nu handlar det bara om att stå på filten, såsmåning om blir det väl att ligga.

I övrigt så har fånga lugnet inomhus gått skitbra! Jag har kunnat belöna honom med godis utan att han stressar upp sig, det kunde jag inte sist jag försökte med detta vilket fick mig att ge upp.

[Tismon]
0

Dag 2: Idag har jag varit skittrött så försöker att inte ha alldeles för höga krav på mig själv.

Lyckades inte fånga lugnet idag på samma sätt. Däremot fick jag honom att ligga på filten och det trodde jag inte att jag skulle!!! Även om han "fejk" sov för godis så är det ändå bättre än inget. Jag kunde visserligen skippat godis och bara fokusera på lugnet men jag ville att han skulle vilja vara kvar på filten för att då händer det bra saker. Är ganska säker på att han såsmåningom hade gått och lagt sig någon annanstans. Vet inte om det lugnande honom när jag strök honom långsamt, jag tror han känner sig likgiltig till att bli klappad.

Han började inte tugga apporten idag vilket är superbra! Men jag är rädd att han kommer börja med det om jag försöker höja tiden som han ska hålla i apporten. Får helt enkelt försöka höja det med sekunder och väldigt långsamt så att han inte börjar tugga på det.

Blev inte så mycket passivitetsträning utomhus för det har regnat och jag har varit zombie-trött.

Jag har lekt med honom men vet inte riktigt hur jag ska varva det med vila som denna artikel säger. När jag försöker få honom att vila går han och lägger sig någon annanstans. Vet inte om artikeln tycker jag ska göra det. Är så förvirrad.

Jag tror jag får vänta lite med ryggsäcken tills jag får filten bättre. Vet heller inte hur okej han är med att jag ska hålla honom fysiskt (inte hålla fast för då får han panik). Han hatar sådant. Men jag vill så gärna att han ska kunna finna en trygghet hos mig :(

Han fick inte så mycket utfall idag vid hundmöte så det är ju framsteg :)

• Redigerat 2021-10-19 00:07 av [Tismon]
[Tismon]
0

Dag 3: blir inte så mycket träning för jag har så ont i magen

hemul
2

Skönt med utfallen! Måste vara jättjobbigt. Har bara haft otroligt fromma hundar själv, men sett efter en utfallsdåre ibland (rädd, skulle aldrig göra något, vill bara skrämmas). Förutom att det är pinsamt, att man måste vara på sin vakt hela tiden osv är det ju otrollgt fysiskt jobbigt, att det när som helst kan komma ett megaryck.

Hoppas magen blir bättre och att du inte ätit vita svampar! 💐

[Tismon]
0

#22: ja det var skönt :) Jo utfall gör promenaderna till ganska obehagliga 😅 Precis som du säger måste man alltid vara spänd och på vakt vilket gör hunden mer nervös och skapar mer utfall

Normalt sett var han ju en trygg hund och hade aldrig utfallsproblematik förrän han blev attackerad av en lös hund. Problemet uppstår väl just för att han är kopplad vid hundmöten och att hundarna "möter" honom. Går vi bakom en hund har han inga utfall alls, bara om de kommer framifrån eller framifrån-från sidan. Vad skönt att du aldrig haft det problemet! :)

Hahaha jadu, kan ju hoppas att inge smugit några vita svampar i soppan jag åt häromdagen. Bättre idag :)

[Tismon]
0

Dag 4: lite lugna små övningar inomhus då det spöregnat hela dagen.

[Tismon]
1

Dag 5: Var också riktigt skitväder. Sambon hjälpte till en del. Jag lyckades få honom att hålla apporten!!! I 3 sek!!! Utan att börja tugga!!!

[Tismon]
0

Dag 6:

Var borta större delen av dagen så sambon passade honom. Han har blivit bättre på hantering och jag får lov att kolla hans öron utan protest :)

[Tismon]
0

Dag 7: Han lugnade sig relativt snabbt med filten och att bära apporteringen går framåt.

Har dock bestämt mig idag, dag 8, att ta en vilodag för varit så trött efter allt annat runtomkring mig :)

[Tismon]
0

Igår så tog vi det rätt lugnt och gjorde mysövningar

Idag har sambon avlastat för jag varit borta stor del av dagen.

Jag märker saker som inte funkar som jag inte hade räknat med. Alla dagarna har man inte energi, vissa dagar spöregnar det och är inte roligt att passivitetsträna utomhus. Får ha det i åtanke och ändra vid andra veckans slut, för nästa iteration. Känner mig så överväldigad ibland och stressad :(

[Tismon]
0

Baby

[Tismon]
0

Igår var vi och passivitetstränade utomgus. Faktiskt jätteförvånad av hur "lugn" han var, alltså, han pep inte konstant.

Idag har jag varit med honom i en rastgård. Han blir väldigt lätt uttråkad och frustrerad, undrar hur man ska träna bort det där.

[Tismon]
1

Idag har jag haft en sån dag där man mått väldigt dåligt. Sambon hade dock passivitetstränat lite med honom på promenaden :)

[Tismon]
0

Näst sista dagen besökte vi en hundrastgård och körde lite agility, kastade lite boll men han var ganska lättdistraherad och sen igår var det halloween. Nu har det gått 2 veckor och jag ska utvärdera allt, samt fixa nya mål och nya tidsramar anpassat efter vad som gick och inte gick bra under dessa två veckorna. Har även lite nya övningar som jag fått från hundtränare på youtube. Tror ett stort problem var att många saker inte tydliga nog, t ex kontaktövningar kan betyda mycket. Så nästa gång får jag specifiera vilka specifika övningar jag kan göra

• Redigerat 2021-11-01 19:07 av [Tismon]
[Tismon]
0

Eftersom detta är min tråd passar jag bara på och ventilerar lite. Idag fick han stort utfall vid hundmöte, jag undviker hundar så gott som jag kan men ändå sker detta och jag känner mig så frustrerad och misslyckad. Det är svårt att gå ordentliga promenader när det finns hundar överallt! Det slutar med att man bara går 1-2km när man i själva verket vill gå åtminstone 5km :( Ibland vill man bara ge upp och låta någon bättre ta över, man känner att man inte är bra nog att lyckas få bukt med problemen :(