Kissar inne
Har problem med Udda. Hon har börjat kissa inne. Förut gjorde hon det som protest för att hon inte ville vara ensam hemma, men nu kissar hon även om vi är hemma.
Som ikväll, jag släppte ut henne 3 ggr innan vi gick och la oss och kollade på film, hon ville inte kissa eller bajsa nån av gångerna. Så vi la oss och kollade på filmen. När jag sedan skulle gå och borsta tänderna så hade hon både kissat och bajsat.
Jag vet inte vad jag ska göra åt henne. Hon gör det alltid i samma rum. Några tips?

Gå längre runda med henne och ge dej inte förän hon har rastat sig ordentligt
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Det spelar ingen roll, hon kan kissa inne en halvtimme senare i alla fall=/

har ni kollat så att hon inte har uvi?
_**/Mvh Anne

Nej, men skulle hon bajsa inne för det? Och när hon kissar så är det Mycket!

Kan vara uvi iaf… eller om ni ändrat något i hemmet, rutiner eller något annat att hon protesterar
_**/Mvh Anne
jag säger som bio…det kan vara så att hon har blivit kall och fått det,mycket vanligt på tikar,och det kan ju hända att hon inte känner av att hon är bajsnödig då också,det kan ju kanske svida och så….i annat fall skulle jag stänga dörren till just det rummet där hon gör det för lång framtid för henne, och sedan ha henne nära och under uppsikt så jag ser om hon är på väg att göra något och ta henne på en gång…vet inga andra råd men du kan ju testa i alla fall ;-)

Ne, ingenting, det började som sagt som en protest när hon var ensam hemma, men nu spelar det ingen roll.
Eftersom hon alltid kissar i samma rum så provade jag att möblera om, tvätta och skura allt så det inte skulle lukta någonting. Då slutade hon kissa i kanske en dryg vecka eller något sånt, men nu har hon börjat igen…

#6 Ska ringa veterinären imorn och se om vi kan få komma på en undersökning. Tar de blodprov eller tycker de att man ska ha urinprov med sig?
Vi provade att stänga dörren till det rummet, men då kissade hon utanför dörren till det rummet istället…
mm det verkar som om hon har bestämt sig för det rummet…håll henne därifrån under lång tid så glömmer hon det säkert

Ska försöka. Har henne i stängd i hallen på de dagarna vi inte är hemma, och där har hon aldrig gjort något *peppar peppar*..

Jag tycker det verkar som ett protest/stressbeteende.

Hur ska jag bryta det?

#8 När jag sökt veterinär för misstänkt uvi har dom alltid bett oss att ta ett urinprov på hunden på morgonen och ta med det till dom
Om det inte är medicinskt, prova att gå på promenad med henne på kvällen istället för att bara släppa ut henne. Det är större chans att hon gör sina behov då.

Hon gör sina behov på kvällen när hon är ute, men lika förb_nnar så gör hon det inne sen med…
När jag hade pratat klart med er här igår vid 11-tiden så gick jag en promenad med henne så att jag skulle vara säker på att hon både kissade och bajsade, vilket hon gjorde. Ändå har hon både kissat och bajsat inne när jag gick upp kl 6 imorse.
Hur tar man urinprov på en hund? "Här lilla hunden, kissa här" ;)
Haha, vi tog urinprov på Tindra en gång. Då gick vi med henne kopplad och när hon sen hukade sig ner för att kissa å satte vi snabbt skålen under henne. =D Det var ganska krångligt för dom första gångerna så blev hon så förvånad över vad vi gjorde att hon glömde bort vad det var hon skulle göra.

#16 Stackars dogg=P Ska prata med veterinären och se vad han säger. Katter kan ju kissa inne för att de är könsmogna, är det samma sak med hundar?
17,jag har hört att hanhundar kan markera vid könsmognad men aldrig att tikar gör det…men aldrig varit med om det själv.

Vet att honkatter kan göra det… Men steget mellan katt och hund kanske är långt?

Vet flera tikar som markerar revir och det är inte alls så ovanligt
_**/Mvh Anne
Men om hon dessutom bajsar inne så är det nog inte så troligt att det är revirmarkering det handlar om..

Hon kissar mycket oftare än hon bajsar…
Uscha vad svårt det här är, men tack allihopa för alla tips!
bio utomhus vet jag att det kan vara så med tikar..men nu fick jag alltså lära mig något nytt att dom kan göra det inne med ;-)

Tycker det verkar som protest av något slag men det skadar ju inte att kolla med veterinären. Jag har samma råd som många andra, stäng dörren till rummet som hon använder till toalett.

Det finns en fyspray som du kan duscha på platsen hon satt sej på. Det ta bort doften hon känner som talar om att det är hennes toalett. Allt bajs tar du med ut och lägger på ett och samma ställe. Till slut så lär hon sej att det är hennes nya toa. Lätt som en plätt va? Skämt åt sido så är det jätte jobbigt när det blir så där. Nattetid kan du ha henne i bur. Till99% så säger dom till när det är dags. Hoppas att rådet hjälper dej lite på traven. Du kan spraya lite på tröskeln till rummet också. Sprayen är ofarlig för hunden, men luktar inget i näsan på dom små liven. Det vore kul om du berättar hur det går efter alla råd du fått.

#24 Jag har stängt dörren nu, och hon har inte kissat inne på 24 timmar nu.. Peppar peppar…
#25 Sprayen låter som ett bra förslag, köper man den i djuraffärer eller hos veterinären? Heter den Fyspray? Ska hård köra nu under julen när vi är hemma och kan kolla henne hela tiden:P