Hundar iFokus

Hundar

Läst 2091 ggr
Ellen_
0

Hund med allergi

Hej, jag har en sheltie på 4år som senaste året varit känslig i magen. Efter några veterinärbesök när han blivit väldigt dålig så är diagnosen som sattes att han antagligen är allergisk och han ska nu bara äta hypoallergenic foder och inte få något annat. Vi köpte även några gula torra godisar som han tydligen får äta också. Problemet är dock att han är väldigt kräsen av sig och inte alls gillar godiset och jag tränar mycket med honom så det blir svårt när jag inte har godis som han tycker om. Så tänkte höra om någon vet om ”gott” godis som man kan testa som fungerar för hundar med allergier. Vi vet ännu inte vad han är allergisk emot utan veterinären vill testa denna diet i 8 månader och utvärdera. Men tänker att godis gjort på exempelvis bara lamm borde vara okej eftersom fodret är gjort på lamm och ris? Hur skulle ni resonerat? Han är aktiv och vill inte behöva stoppa träningen då han inte är allmänpåverkad i vanliga fall utan bara varit dålig i magen. Gärna godis som inte är allt för kladdigt.
Både han och jag skulle bli glada för svar och tankar!

Mitchika
2

Jag som också har en allergihund och som gått igenom den här perioden säger att det är en fruktansvärd idé.

Om du ska börja köpa och ge godis som veterinären inte godkänt först så kan du lika gärna strunta i veterinärdieten helt då syftet med den är att utvärdera hur hunden mår och reagerar utan någon form av triggande ämne eller annat i maten.

Det är en väldans skillnaden på köttprotein i allergifoder och lammkött i hundgodis, även om det kommer från samma djur.

Det du kan göra är att höra av dig till veterinären och fråga om det finns annat godis du kan prova ihop med den här kosten som inte förstör utredningen.

Annars får du träna och belöna på andra sätt än med godis och om det inte funkar så får du fråga dig själv vad som är viktigast: Att hunden får träna eller att ni får svar från allergiutredningen och kan hjälpa er hund samt förhindra fler allergiska reaktioner?

Ibland kan man inte få allt utan man måste välja.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

[Tismon]
1

Om han gillar sitt foder, kanske du kan använda det som belöningsgodis?

Ellen_
0

#1 ja okej, tänkte om exempelvis torkad lammlever utan tillsatser kunde vara okej eller så. Men då struntar jag i det. Han mår bra av aktivering och därav tänkte jag om det fanns något sätt att hitta annat godis. Har testat med leksak och det fungerar delvis men han är stressad i naturen så behöver belöningar som kan lugna ner. Men då får vi göra bästa vi kan med vad vi har

Ellen_
0

#2 maten äter han bara när han absolut måste, han äter kanske halva dosen han ska ha per dag och det är motvilligt.

Mitchika
1

#3: Som jag sa, kolla med veterinären! Dom kanske känner till någonting som kan fungera utan att störa utredningen som du kan testa?

Om jag kommer ihåg vad min veterinär sa rätt så är köttprotein och liknande i allergifoder nedbrutet till en så grundläggande nivå att det inte triggar någonting även om hunden skulle vara allergisk mot det. Det är därför det är sån stor skillnad på köttprotein i allergifoder och rent kött som man ger i godis eller köper och fixar med själv, även om det kommer från samma djur.

Alla hundar mår bra av aktivering som du säger och det är bland annat därför som den här sortens utredning är så oerhört jobbig. Allergifoder blir oftast inte hundarnas favoritmat och det är så begränsande att inte kunna ge godis och annat gott vid träning eller lek. 🙁

Som jag sa så var jag där själv med min hund för ett par år sen. Det är inte kul. Jag hade dock tur, han är så matglad att han faktiskt älskade sitt allergifoder. Så vi kunde köra viss aktivering, åtminstone inomhus, men han har liknande problem som du beskriver med stress utomhus och där vart det mycket svårare.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

Karmatarerskanise
1

Hyperallergenikfoder är ju hydroliserat foder, dvs saknar allergena ämnen helt. Hundgodis som torkad lever är inte hydroliserat och innehåller allergener precis som en rå bit lammkött eller torkad.

Draken
0

Säger som andra, kolla med veterinären. De borde ju veta om det finns något/några godis/ar som inte "krockar" med maten och utredningen.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis